Full version: Vad är detta?
v_borlange
Någon som vet vad detta är för buske /träd som dykt upp i trädgården.. Det är två olika sorter som kommit upp bredvid varandra. Jag bor i växtzon 4-5. Tacksam för hjälp. Har letat och läst men inte hittat denna växt i någon bok..
Åsa, mälardalen zon 2
Flikbladig druvfläder kanske??
v_borlange
Okej.. ja, den till vänster är nog det. Tack Åsa! Blir giftiga bär läste jag, så den ska väck!
Åsa, mälardalen zon 2
Så himla giftig är den inte i flera länder kokar man saft även på denna den är ganska svagt giftig och man brukar väl få betala en del för att köpa en flikbladig druvfläder det är ju inget som brukar förekomma naturligt i naturen.
Nienor
.. Tycker att blomklasen ser lite (vanlig)-fläderlik ut. Behåll plantan så länge - har den vita eller ljusrosa blommor är det den ätliga flädern, har den gula är det druvfläder. Är du ändå inte säker syns det ännu tydligare på bären - svarta på den ätliga, röda på den giftiga.

Lycka till smile.gif
Gossen Ruda
Druvfläderns bär brukar ha en strykande åtgång bland fåglarna så att exempelvis något barn skulle kunna bli förgiftat är ganska otroligt.
Huggorm
Det krävs väll också ganska många bär innan ett barn blir förgiftat?
kerstin z5-6
inga barn har de senaste 50 åren, säkert ännu längre sedan, dött i sverige pga förgiftning av någon trädgårdsväxt...Druvfläderbär är äckliga dessutom..
v_borlange
Okej, tack för all hjälp. smile.gif Jag behåller den nog ett tag innan jag är helt säker på vad det är.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon