Full version: Dör trädet ?
Russel
Jag vet ej vad det är för sort. Någon som vet?
Något verkar hända med trädet.
Dels är det mycket färre blad än tidigare år. Grenarna verkar tappa "alla toppar". På gräsmattan under är det helt fullt med decimeter stora "toppar" som fallit ner.
Någon som kan veta varför det blir så?
buffy
Det är väldigt svårt att se vad det är för ett träd, försök fotografera ett blad också, så blir det lättare.

Här i trakten har lindarna i år drabbats av topptorka. Det har sedan ngra år förekommit här på askar, många har dött. Man kan inte göra något åt det.
DykUnderYtan
Hos oss är ekarna drabbade av nåt. Precis när bladen slår ut så ser de jättefina ut men så snart alla blad visat sig så blir de bruna och fler och fler grenar dör... sad.gif
Bassam
Hej

Jag tycker att det är Svamp sjukdom , kan du googla på namn ( Verticillium و Cytospora. )

För att undvika Svamp sjukdom måste:

1 Skydda de från sår.
2 beskära bra på riktig tis.
3 gödsla bra på gödsel som har bra Kalium.
4ta bort skadad delar och plantor och bränna dem .
5plöjer jord mellan växter och bränna avfall .
6 skydda grenar och stam från vårsol och kalt på vinter.
7 välja bra sorter .

H:Bassam
Kutas
CITAT (Bassam @ 26-05-2010, 20:28) *
Hej

Jag tycker att det är Svamp sjukdom , kan du googla på namn ( Verticillium و Cytospora. )

För att undvika Svamp sjukdom måste:

1 Skydda de från sår.
2 beskära bra på riktig tis.
3 gödsla bra på gödsel som har bra Kalium.
4ta bort skadad delar och plantor och bränna dem .
5plöjer jord mellan växter och bränna avfall .
6 skydda grenar och stam från vårsol och kalt på vinter.
7 välja bra sorter .

H:Bassam


När jag läsa denna text tänka jag på ett citat av en gammal centerledare (minnas inte vad han heta) som säga en gång: "Vi vara för allt som vara bra och mot allt som vara dåligt". Lika klargörande.
*Stintan*
rotfl.gif
Huggorm
Vad är det för träd? Det ser ju nästan ut som en oxel, och det som har ramlat av ser ut som klasen som bären sitter på. Det är alltså normalt att de har ramlat av i såna fall. I övrigt tycker jag många träd har mycket döda grentoppar i år, kanske beroende på den hårda vintern
Russel
Nu har jag även ett kort på bladen!
Under dom 3 åren vi bott här har trädet aldrig tappat topparna som det gör nu. Det brukar vara helt tätt med blad vid den här årstiden, nu är det väldigt glest sad.gif
Kan det vara oxel? Och varför tappar det topparna och är så glest?
Bor vid Göteborg.
Huggorm
Det är en vitoxel, och det som ramlat ner är därmed klasarna som bären satt på i höstas. Inget att oroa sig för med andra ord, men det är illavarslande att så få löv slår ut
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon