Sonny
Hej! :-) Nu har jag en klurig fråga till någon som är duktig på detta, för jag kan ingenting. Är så trött på att mina balkongväxter (som jag köper nya varje år) ständigt dör. Speciellt denna vinter som var så kall.

Men så tog jag ett par skott från en jättebuske (15 meter lång plantering) längst en väg. rolleyes.gif Kände doften från buskarna och den var så go. Har skickat med en bild på skotten, så du kanske ser vad det är för buske.

Frågan nu är...

1) Vad heter busksorten?
2) Tog jag skotten förgäves, eller går de att rota på något sätt? Satte dem i ett glas vatten och satte i fönstret medans jag väntar på svar...
3) Är vatten ett lämpligt sätt att rota dem, eller är det bättre att bara sticka ner dem i jord?
4) Slutligen, vad trivs de i för jord?

Tänkte ha dem i en stor kruka ute på balkongen, vinter som sommar. De här buskarna har ju vuxit ute i åratal, alltså borde de vara rejält härdiga (Göteborg) och fört över lite av egenskaperna till skotten? Trots den svinkalla vintern så har de ju klarat sig hur fint som helst.

Vet du vad busken heter och hur man "kultiverar" skotten? UPPSKATTAR verkligen de svar jag kan få.
Åsa, mälardalen zon 2
Lagerhägg.

Vet inte hur lätt den är att få rötter på men på balkong behövs nog stor kruka (främsta orsak till varför växter på balkong dör under vintern är ofta för liten kruka) + skuggning mot vårvintersolen.
Cilla
Jag försökte med lagerhäggsplantor i stora krukor som på sommaren stod på en brygga och på vintern mer skyddat. Inte särskilt lyckat. Också med jämn bevattning blir det för extrema variationer i en kruka: Väta - torka, kyla - hetta. Bättre sätta dem i backen någonstans (kanske där du går förbi utomhus) och sätta något annat i kruka.
Sonny
Halloj Åsa och Cilla,

Tack för era svar. Kanonbra, då vet jag att de heter Lagerhägg. Kollade bilder efter Lagerhägg och det stämmer.

Det ska nog funka att få dem att spira i stor kruka här. Har massor av stora krukor efter vinbärsbuskar, Schersmin, Rhododendronbuskar och annat som jag haft i krukor ute på balkongen under flera år (stor balkong). Men så drabbades de av bladlöss och någon slags sjukdom. Vinbären dog. Schersminen blev helt täckt av bladlöss efter fem år. Tillslut såga jag ner den och så var den ett minne blott. Rhodorendron... ja, jag råkade överbevattna förra våren... *suck*

Så tråkigt att bara ha (och köpa nya varenda år) typ Margueriter, Pelargoner och sånt. Då balkongen inte är inglasad är det ju sånt man måste förnya varje år.

Vad som är kul med odling av buskar i stora krukor ute på balkongen är just att se livet återvända till dem efter vintern. Ger lite mer trädgårdskänsla på sommaren också. Slutar aldrig att fascineras över hur tåliga de egentligen är, efter en lång vinter där de stått ute i kruka, täckta av både tjockt lager av snö och ibland t.om is i flera månader. Så kommer våren och så vaknar de till liv igen. På med lite ny jord och sedan gödsla och vattna jämt. Pga tidsbrist är jag sent ute i år känner jag men får ta itu med hela balkongen i nästa vecka och tänkte då som sagt göra plats åt Lagerhäggs-skotten. Men jag får försöka leta reda på hur man rotar dem bäst. I vatten eller i jord?

Har kollat i vad Lagerhägg trivs i för jordmån och tydligen främst hummusrik, neutral åt det lätt sura hållet. Kanske är Rhododendron-jord något?

Och som sagt; vet någon hur man rotar små ömtåliga skott från Lagerhägg på mest omsorgsfulla och gynnsamma sätt, posta gärna här. Säkert någon annan som också uppskattar svaret.

Tack ska ni ha, är kanonbra.
HelenJ
Jag har aldrig tagit sticklingar på lagerhägg så jag vet inte om det funkar. Men du kan prova med ett par av skotten.
Klipp (eller ännu hellre skär) ett nytt snitt nertill, helst lite snett så du får mycket öppen yta mot jorden. Ta bort alla bladen utom två, tre stycken i toppen. Ta även bort blomman. Detta gör man för att all kraft ska gå till att bilda rötter, och så lite vätska som möjligt ska avdunsta genom bladen. Sätt ganska djupt i såjord i en ren kruka, vattna lite försiktigt och trä en plastpåse över krukan så fuktigheten behålls. Ställ krukan på varmt och ljust ställe, inte i full sol. Då och då får du öppna och lufta lite, och kanske vattna lite till om det har torkat. Vissa växter rotar sig på några veckor på det här sättet, andra tar mycket längre tid på sig. Men om det ens funkar med lagerhägg vet jag som sagt inte...

Några av skotten kan du lämna kvar i vatten - kanske utvecklar de rötter där så de går att plantera sedan. Även om det är vattenrötter och inte jordrötter kan det ändå funka.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon