Mattias Andersson
Kom att tänka på en liten detalj, ett par av mina Pelargoner står i krukor utan hål i botten. Är detta bra??
Planterade om mina små Elmsett som har stått i en balkonglåda och fastän att jag inte vattnat dom sen i onsdags så var jorden dyngsur, vilket inte e så bra väl?

Vad gör??? confused.gif
ingrids
De bör nog egentligen stå i en plastkruka i krukan utan hål och med lite lecakulor mellan plastkruksbotten och den hållösa krukan. Då kan du hälla av överskottsvattnet och låta dem torka upp om det behövs.
Mattias Andersson
Och när det rör sig om vanliga enkla balkonglådor??
ingrids
Ah, endera dräneringshål eller pelargonerna i plastkrukor och lecakulor att fylla upp med så det inte blir jätteblött. Moderna plastbalkonlådor har pluppar i botten som man kan göra hål i och få ett vattenmagasin i botten på köpet. Jag har nästan dräpt ett antal pelargoner som stått utan at vattnet kunnat rinna bort och de blir inte lyckliga.
Mattias Andersson
Gött sweatingbullets.gif

Då gjorde jag rätt när jag borrade hål i dessa "pluppar" bravo.gif
fuchsian
CITAT (Mattias Andersson @ 31-05-2010, 23:27) *
Gött sweatingbullets.gif

Då gjorde jag rätt när jag borrade hål i dessa "pluppar" bravo.gif


Det är helt rätt, vattnet kan samlas i botten och det kan se hur tort som helst på ytan. Jag har gjort dessa fel ett par gånger och det blir endast katastrof till slut, så hål i båtten på krukan och jag märkte också att det fanns tre pluggar i balkonglådan att ta hål i. fr. fuchian
Potentilla
Att skaffa en fuktmätare kan vara en god investering. Jag köpte en på Plantagen för knappa hundringen till sonen, som börjat odla på sin balkong men ännu inte är så van.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon