Fridagumman
Förra sommaren hände nåt m vårt bigaråträd. På en vecka tappade den nästan alla blad, detta var i juli. Bären mognade sen som vanligt men det blev ca 25% av normal skörd. I år slår inte trädet ut! Det finns inte en tillstymmelse till blad eller knopp sad.gif
Är det bara att ge upp och såga ner det nu, eller kan det ta sig igen?
Cilla
Jag antar att detta är ett yngre träd, dvs yngre än 20 år?
I sådana fall är det troligt att det givit upp. Skrapa med nageln ett par mm på grenarna här och var, och på stammen. Är det gränt eller gult lever den delen. Är det brunt är den delen död.

Att eller om det dog förra säsongen kan ha fler orsaker. Trimmerskador? Gräsklipparskador? Markarbeten i trädets närhet?
Fridagumman
Tack för tipset, ska testa skrapa. Jag tror i och för sig att det är hyfsat gammalt. Huset är från 57 och vi har flera ganska stora träd på tomten, detta är ett av dem. Spelar det nån roll om det är gammalt eller ungt? Kan det ta ett "viloår" om det är ett gammalt träd?


Huggorm
CITAT (Fridagumman @ 04-06-2010, 23:14) *
Kan det ta ett "viloår" om det är ett gammalt träd?

Nej, slår det inte ut på en hel säsong så är det dött. Redan det faktum att det ännu inte slagit ut är ganska alarmerande.
Fridagumman
Jag har det på känn också tyvärr sad.gif
Cilla
Unga träd klarar inte påfrestningar som äldre, större träd (som kan lagra större mängd energi bl a). Å andra sidan så är träd i sin sista levnadsperiod också känsliga. Körsbärsträd har inte så långt liv, 50-60 år börjar bli en hög ålder.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon