Lejonmatte
Planterade några svartvinbärsbuskar för ett par månader sedan. Jorden här, nja man kan inte ens kalla den jord, består i princip bara av sand så jag grävde en halvmeter djupt och kanske en halvmeter brett för varje buske och fyllde upp med finfin planteringsjord. De verkar ha mått jättebra och buskarna är fulla med gröna fina bär redan. De står soligt och ganska vindskyddat.

Men igår såg jag då att vissa av bladen börjar gulna. Varför? Har jag vattnat för mycket, för lite eller behöver de ha gödning? Vill ju inte att de ska dö.....

Tips mottages tacksamt!
Gunilla T
Det kan ju vara många olika saker men generellt brukar gulnande blad förknippas med näringsbrist. Om du har sandjord så är den näringsfattig och torkar snabbt ut, vatten rinner rakt igenom den

Nu vet jag inte hur den "finfina" planteringsjorden är beskaffad men den billiga jord som brukar säljas 5 för hundra är oftast bara skräp, rester som är näringsfattiga och innehåller nästan bara torv.

Vattnat för mycket tror jag inte är orsaken men kanske tvärtom. Har du tillgång till kompost jord vore det säkert mums för buskarna, den håller fuktigheten bra eftersom den är mullrik.
Ezereht
Mina fick så förra våren, det kom en riktigt blåsig dag med kalla vindar. Det blev köldskador eller "frystorkat" på bladen. I år skyddade jag dem lite faktsikt när det var riktigt blåsigt.

Men det kan ju vara annat i fallet med dina buskar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon