Full version: Änglatrumpeter igen
Kersti.T
Vi hade otur att vår panna gick sönder precis nu till jul och i ett litet rum jämte pannrummet har jag mina 2 änglatrumpeter. Nu värmer ju inte pannan upp längre och det är nu bara +4 grader därinne som trumpeterna står. Min fråga: Tar mina trumpeter skada eller kommer de att klara sig?
Har ingen lust att ta upp dem i värmen (vi har elfläktar) då jag tror att de börjar växa. Snälla hjälp!!
Mvh Kersti. unsure.gif
Gunvor Nilsson
Hej Kersti!
Har du inget litet bärbart el-element som du kan koppla in med en timer i kontakten i väggen. Om man sätter den på en-två timmar i taget eller till värmen gått upp till högst +10 grader men då måste du hålla koll så inte värmen sjunker för lågt. Jag vet inte vilken lägsta temp som gäller för änglar. Ev. kanske du kan offra lite värme från bostaden genom att ha dörrarna öppna ett tag om det inte är för långt ifrån ditt källarrum.
Vilket elände med pannan just till jul också! Hoppas det löser sej!
hälsar Gunvor.

Ps: Natur och Trädgård rekommenderar vinterförvaring +7-10 grader! Ds.
Fialotta
Oj, vilken otur med pannan Kersti!

Jag har mina i källaren på vintern och det konstant + 5
och dom har satt i gång så fint varje vår, vet inte om det är rätt
ellr fel, men dom har överlevt i alla fall unsure.gif
Jag gissar att det inte får bli kallare i alla fall!
Hoppas det ordnar sig med pannan unsure.gif
Kramis!
Kersti.T
Tack för svar. Ja, jag ska nog sätta en fläkt i källaren också det vore ju synd om de skulle bli förstörda.

Nu önskar jag er alla en riktig God Jul och ett Gott Nytt År!!

Kersti.
Susanne i Linköping
Så länge temperaturen håller sig över nollstrecket tror jag inte att det är någon fara. smile.gif Min änglatrumpet blommade väldigt sent så jag var tvungen att ta in den när det blev minusgrader, men så fort det var ett par plusgrader åkte den ut igen. Detta tycktes den trivas bra med, det var bara när den fick stå inomhus för mycket som en del knoppar och blad trillade av. Nu har den tappat alla blad och alla knopparna har blommat ut, men i början av november hade den ett par dussin blommor. En gång visade termometern en minusgrad när jag tog in den (möjligen blommade den inte just då), men enda gången "ängeln" tog skada av kyla var när det, trots +2 grader, kom lite snö på några av blommorna. rolleyes.gif
Kajsa
Om Änglatrumpeter!
Har en stor Änglatrumpet inne i värmen i ett förråd, ett stort ljust rum i söderläge, där har den stått många vintrar. Klipper ner den mycket hårt när den ska in på hösten, annars får den inte plats.
Trots ljus, varmt i rummet vilar den, vattnar mycket lite.
Tror dom är enkla att klara av, inget pjosk för en överlevare!
Däremot åkte en hel del pelargoner ut på komposten i dag, det är mycket svårare. Men det är väldigt roligt köpa nya på Rockdala varje vår, nya katalogen är min nattlektyr just nu. Och så var det alla härliga Fuchsior, så för att få plats med allt varje år måste en del stryka med! rolleyes.gif
Tack för ordet KAJSA wub.gif
Betty
CITAT (Kajsa @ 20-12-2002, 20:22)
Trots ljus, varmt i rummet vilar den, vattnar mycket lite.
Tror dom är enkla att klara av, inget pjosk för en överlevare!

Får dom inte en massa ohyra i stugvärmen?
Jag trodde att änglar var ganska svåra att övervintra...?
Kajsa
Hej Betty!
Nej jag har aldrig haft ohyra på min änglatrumpet, den har inga blad , bara kraftiga stammar. Bladen brukar ramla av när man minskar på vattningen.
Vårt förråd är ett allrum och är lika varmt som övriga huset.
Har aldrig provat svala garaget där har vi inga fönster,men det skulle kanske gå. I somras blev det massor av blommor,men det var ju mycket sol.
Har haft flera stora änglatrumpeter och jag tycker att det sällan är något
problem med dom.
Hälsningar Kajsa wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon