Full version: Syrénsaft
netaave
SYRENSAFT

40 blommor syren (utan kvist)
2 citroner
2 liter vatten
2kg socker ( ja har inte haft i så mycke,,gorde dubbel sats å hade samma mängd socker som till en)
30 g citronsyra

Repa av blommor å riv citronskal,pressa i saften från citronen. blanda tillsammans med citronsyran,Koka upp vatten och socker tillsammans å slå över blommor+ det andra..låt stå svalt 2-3 dygn, sila å häll på flaksor,,man kan även ha i natrioumbensonat om man vill
Eva i Höga
Denna saft har jag gjort för många år sedan, den var god men inte lika god som fläderblomsaften. Men det är värt att pröva - särskilt i år när det finns så mycket syrenblommor.
netaave
CITAT (Eva i Höga @ 07-06-2010, 17:23) *
Denna saft har jag gjort för många år sedan, den var god men inte lika god som fläderblomsaften. Men det är värt att pröva - särskilt i år när det finns så mycket syrenblommor.


Får nog bli nästa år för här börjar dom blomma över. Hon som jag fick det av hade gjort vin på det också smile.gif
Myosotis
Här blommar syrenen nu, blir sugen på att testa men har ingen citron hemma. Kan man skippa den tro? Jag har citronsyra och citronskal.
Eva i Höga
Jag råder dig att få tag i citroner när du ska göra saft, blir nog bäst smak då.
BeaW
Eh... hur gör man vin på syrenblommor? Eller är det dumt att skriva det här? g.gif
Myosotis
CITAT (Eva i Höga @ 09-06-2010, 16:59) *
Jag råder dig att få tag i citroner när du ska göra saft, blir nog bäst smak då.

Gjorde saften enligt receptet, alltså med citroner, men tycker ändå att smaken blev väldigt svag. Inte alls som maskrossaft. Tog lila blommor, lite mer än det stod. Ska jag testa fler gånger kommer jag att ta mycket mer blommor till samma mängd saft.
Platinum
Tack för receptet, tog hälften bondsyren och hälften ädelsyren och minskade ner sockerhalten till hälften och si det bidde inte alls tokigt. Närmaste jag kan jämföra med i smakväg är nog älgörtssaft.
tyffe
Jag gjorde en sats syrénsaft när syrénerna blommade, men tyvärr förlorade den sin lilaröda färg efter bara några dagar.. och trots natriumbensoat tyckte jag det pyste när jag öppnade korken efter nån vecka..
Jordgubbe
Jag har testat nu, och trots att jag inte först tyckte att det var någon smakupplevelse så gillar jag saften mer och mer. Lite åt "lavendelhållet".

Undrar om det finns något släktskap eller om det är något med färgen som gör att det smakar så lika ?.
lewellyn
CITAT (BeaW @ 23-06-2010, 03:09) *
Eh... hur gör man vin på syrenblommor? Eller är det dumt att skriva det här? g.gif


Det undrar jag lite över också.. och det är ingen fara att skriva det här, det är fullt lagligt att göra eget vin smile.gif
Jordgubbe
CITAT (lewellyn @ 23-06-2012, 14:41) *
Det undrar jag lite över också.. och det är ingen fara att skriva det här, det är fullt lagligt att göra eget vin smile.gif


Jag är väldigt glad som provade på att göra syrénsaft i år när syrenerna blommade som bäst. Om något gör/gjort syrénvin delge oss andra gärna. En annan sak jag blev sugen på att göra (som lät gott) är fläderchampagne. Problemet är bara att jag inte har någon fläderbuske eller vet vart det finns (om det finns) vilda fläderbuskar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon