Full version: Flytta pion nu?
Pumparump
Jag måste flytta två pioner nu tyvärr. Är inte expert på pioner. Vet inte vad det är för sort. De vissnar ner på hösten och kommer upp som perenner på våren. Är det bondpion? Luktpion? Örtartad pion? Idag står de med knoppar (Göteborg).

Rabatten där de står skall tömmas på växter för en vecka och sedan sättas tillbaka igen. Det är en rosenrabatt och andra perenner. Tänkte låta rosorna och perennerna ligga under en pressening (efter tipps här från er) den veckan, men pionerna tänkte jag passa på att flytta till en bättre plats. De står nu nämligen på en gassande het plats, så blommorna får vi inte njuta av särskilt många dagar. Tänkte flytta dem till andra sidan huset där de får sol från tidig morgon till 11 på förmiddagen. Det är väldränerat och jag har en annan pion där som verkar trivas fint. Den har bara blivit finare och finare för varje år (planterade den för 4 år sedan) så jag gissar att även den andra pionen skulle trivas bra där.

Är det något jag skall tänka på när jag flyttar dem? Har läst att det är viktigt att de ställs på samma djup som de stått tidigare. Skall jag passa på att dela dem eller göra något annat när de ändå är ur jorden? Gissar att de stått orörda på samma plats i ett femtiotal år. De ligger i dag så ytligt att man nästan kan se rötterna. Skall jag verkligen inte sätta dem lite djupare när jag flyttar dem?

Hoppas på svar!
Aqvakul
Du tycks ha tänkt på det mesta. Visst kan du passa på att dela den. Nej, du ska absolut inte sätta den djupare. Blomknopparna kan du knipsa bort. Det blir ingen ordning med dem ändå och de tar bara onödig kraft från plantan. Vattna rikligt och ofta, men var sparsam med gödning.
fuchsian
CITAT (Aqvakul @ 09-06-2010, 21:09) *
Du tycks ha tänkt på det mesta. Visst kan du passa på att dela den. Nej, du ska absolut inte sätta den djupare. Blomknopparna kan du knipsa bort. Det blir ingen ordning med dem ändå och de tar bara onödig kraft från plantan. Vattna rikligt och ofta, men var sparsam med gödning.


Dessa pioner ..... wub.gif jag bara njuter av dem. Jag har en bamse som knoppar och har stora helt vita blommor, sedan har jag planterat en röd, men egentligen ligger den på fel plats och den är flyttad redan en gång, så nu låter jag bli den. Jag hade en gång en rosa (enl. dotterns önskan) pion som blev med åren jättefin, men den återkom inte efter flytten, så de är lite egna i sitt sätt dessa vackra blommor... yes.gif ... Fuchian ...
lavendelgården
Jag har flyttat pioner, som blommar och det har gått bra. Däremot skulle jag inte drömma om att dela den nu!Absolut ska den stå på samma djup som tidigare och du behöver enligt min mening inte klippa bort knopparna.
Det brukar bli rotbitar kvar när man har flyttat pionen , försök gräva upp dessa, o plantera - ofta kan de ge upphov till nya plantor. Lycka till!
Åsa
fuchsian
CITAT (lavendelgården @ 11-06-2010, 18:45) *
Jag har flyttat pioner, som blommar och det har gått bra. Däremot skulle jag inte drömma om att dela den nu!Absolut ska den stå på samma djup som tidigare och du behöver enligt min mening inte klippa bort knopparna.
Det brukar bli rotbitar kvar när man har flyttat pionen , försök gräva upp dessa, o plantera - ofta kan de ge upphov till nya plantor. Lycka till!
Åsa

Hej lavendelgården, .... jag skrev innan om mina pioner och var osäker hur jag ska göra med den röda som inte passar in där den är. den trivs, det synns, men kan man flytta på den till hösten, eller är våren ett bättre alternativ? ... Fuchian
Gruffan
Hej!

Jag hänger på denna tråd och undrar över om det fungerar att flytta några pioner nu i början på september jag bor söder om Vänern tror det är zon II/III här. confused.gif

Gunilla T
Hösten är bra tid att flytta pioner, sätt dem inte djupare än vad de står nu.
Gruffan
CITAT (Gunilla T @ 29-08-2010, 13:10) *
Hösten är bra tid att flytta pioner, sätt dem inte djupare än vad de står nu.



Tack för hjälpen, skall tänka på att placer dem på samma djup som nu..
Thilda
Hej!
Har en ljuvligt rosablommande pion, vet ei dess riktiga namn. Jag funderar om det är bäst att flytta på våren eller på hösten? Tar den mycket skada av att flyttas på våren? Hur ska man dela den på gynnsammast sätt? Hur kan man föröka en pion? Är det via rötterna, på vilket vis? Tacksam för svar, vill gärna bevara vår vackra pion smile.gif
hattstugan
Flytta den efter blomningen men se till att den inte hamnar djupare än tidigare för då blommar den inte så gärna!

Förökning sker dels genom försiktig delning vid flytt men också vissa Pioner genom frö men det tar lång tid och är inte alltid så enkelt att få fröna att gro! Kan ta ett par år om man sår dom ute!

Borde finnas trådar om Pionsådd här på Forummet! Kolla genom att använda sökfunktionen!
cato
Ett anorlunda sätt att så pioner på som jag testa är detta:

ATT SÅ PIONER PÅ ANNORLUNDA SÄTT
Enligt Johan Pettersson

Pionfröerna skördas då fröbaljorna spricker upp. Oftast har pionfröer en mörk färg från brunt till blåsvart men det finns även gula och ljust bruna frön. De skördade fröerna läggs öppet i rumstemperatur och får torka under några veckor. Frön som skrumpnar ihop eller känns mjuka bör sorteras bort innan sådd då de i regel inte är utvecklade.

Då man vill starta groningen läggs pionfröerna på fuktig vitmossa i en plastburk med lock gärna genomskinlig så att man kan följa utvecklingen. Vitmossan kan hämtads i naturen och användas som den är. Den är jättebra eftersom den minskar risken för svampinfektioner i sådden. Innan man sår kramar man ur mossan något så att den är lätt fuktig. Fröerna fördelas ovanpå mossan och efter förslutning ställes burkarna i rumsvärme. Stapla dem gärna på synlig plats så man har koll på vad som händer.
Första antydan till grodd syns efter ungefär en månad och efter två månader är groddarna ett par centimeter långa.
Då är det dags att placera burkarna i kylskåpet. I kylskåpstemperatur utvecklas sedan hjärtbladen. Först ändrar grodden färg och sväller strax nedanför fröskalet. Efter ytterligare en tid delar sig grodden på samma ställe och i delningen börjar karaktärsbladet att växa fram. Grodden skickar också ut sidorötter under kylskåpsförvaringen.
Efter tre månader i kyl är det dags att skola plantorna i krukor med jord.
Ställ dem under lysrör, där de får växa vidare tills det är dags att sätta ut dem i maj.
Låt dem stå i sin kruka på skyddad plats första vintern.
Lämplig tid att starta sådden är månadsskiftet oktober - november.

Bäst har jag lyckats med trädpioner.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon