Full version: HJÄLP !
torkil
Planterade 10 st hallonbuskar, Haida "häckbildande", för någon månad sedan i fritidshuset. Förra helgen hade det blivit en "glugg" i min blivande hallonhäck och det fanns mullvad/sorkgång intill. Plantan hade skrumpnat ihop helt, något grönt blad fanns kvar men allt hängde visset. Min fråga är nu om det är stor risk att sabotören fortsätter avverka fler plantor och om det finns några bra tips för att förhindra det ?. Gräva ner nät runt om vill jag helst slippa men kanske får överväga om det blir fler som går åt.Resten av plantorna har tagit sig jättefint och växt till sig bra redan. Finns det chans att plantan tar sig igen, klippa ner den kanske ?
Gunilla T
Sorkar gillar inte vibrationer i marken.

Gör "pinnar" av armeringsjärn och slå ner dem i marken vid hallonbuskarna. Sätt en läskflaska av glas upp och ner på pinnen så att den balanserar väl och vibrerar av vinden.

Det brukar hjälpa.
*Stintan*
Peta ner vitlöksklyftor bland hallonplantorna
torkil
Tack för tipsen, vitlöksklyftor låter behändigt, har du haft framgång med det själv ? Fick tips av arbetskamrat att stoppa ner minkskit i gångarna men inte så lätt att få tag i. Nu har de varit på plantan vid sidan om också. Ser ut som det är lite liv i den första fortfarande, kanske de har sparat en liten bit rot. F-----de odjur.
*Stintan*
Ja det har funkat för mig men man får slösa på vitlöken. Peta ner i hålorna och runt lite överallt.
flouee
Armeringsjärn tyckte jag lät enkelt och bra... Hur tätt behöver de sitta, och fungerar det även på möss?
Cilla
Jag besökte idag en hobbyodlare med stor egen grönsaks- och bärodling, och han hade köpt en slags vibrationshögtalare som gick på batteri. Lade dem i ingångarna till odlingen i stenrösen. Hade fungerat den tid han provat under denna säsong.

Att jobba med ljud och vibrationer på ett eller annat sätt meddelar flera odlarvänner har varit det bästa.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon