idespiran
Jag har en ca 2,5 m hög relativt nyplanterad stjärnmagnolia... Nu har ett rådjur ätit en del på barken - och jag undrar nu om det finns något medel - eller om man ska linda med något för att skydda det skadade området...

och vad ska jag göra för att det inte händer igen? Någon som vet?

Tiina
Cilla
Om veden i skadan fortfarande är våt (den är det en eller ett par dygn efter skadan) kan du hjälpa trädet genom att skugga området under en tid, t ex genom att klippa upp en svart sopsäck och sätta om en ballong över. Plasten ska inte röra vid skadan.

I övrigt gör man ingenting alls vid skadan. Alla smörjor som man kan köpa i handeln ger sämre resultat än att låta trädet sköta sig själv.

Längsgående, ganska långa, revor som rådjuren gör när de fejar sina horn brukar kunna gå ihop väl. Främst för att skadorna ofta inte går runt hela stammen, och dels för att det finns chans att det flortunna lagret under barken som heter kambium fortfarande finns kvar delvis.

Går skadan runt hela eller merparten av stammen så är det ett mycket större problem. är någon del av stammen helt avklätt från bark så kan man tyvärr räkna med att ett träd kommer att dö.

Utöver att skugga sårområdet, om man upptäcker det i tid, så hjälper man träd med skada genom att öka tillväxten. Övervallningen av öppningar, sår, sker snabbare emd ökad tillväxt.

Det bästa för att öka tillväxten brukar vara att luckra jorden under och en bit utanför kronan ytligt. Ta bort allt gräs där och så i något ettårigt som skuggar marken och som får vissna ned. Och - lika viktigt - stödvattna trädet. 30-50 liter i veckan hela bladsäsongen behövs normalt, och särskilt om trädet ska bygga upp sig efter en skada.

Fär att avgöra hur allvarlig skadan är måste man se foton.

Lycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon