Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

gallery_3710_192_50322.jpg
          Clivia
          Foto: Cassiopeia
          Datum: 13-04-2007, 22:56
          Visningar: 262 · Kommentarer: 0

Bildbeskrivning
          Min stora Clivia / Klivia / Mönjelilja. Giftig!
          Den är säkert 15 år gammal. Brukade blomma varje år (men alltid med bara en stängel) men nu har jag inte fått den att blomma på några år, tyvärr. crying.gif
          Har nyligen flyttat den från ett glasbord, för den började bli lite väl stor och tung för att stå där, till en blomvagn på golvet längre in i rummet. Klivia gillar inte att flyttas så jag är lite orolig att den ska gå och dö för mig nu... Den trivs bäst i väster- eller österfönster så jag undrar om den får för lite ljus där den står nu, har dock ingen annan bra plats att ställa den på (den är ju rätt stor) så jag funderar på om en växtlampa funkar...
          Sommartid ska den vattnas rikligt och man ger näringslösning. Vintertid sparsam vattning men får inte helt torka ut, står det i böckerna jag har i alla fall, fast jag har låtit den torka ut mellan vattningarna och den har ju överlevt i alla fall. Har även hört att man inte ska vattna alls på flera månader på vintern för då ska den vila... den har klarat det med, men inte blommade den för det. sad.gif
          Det ska vara en blomvillig ocj lättskött växt, så jag måste göra något fel. Om blomning uteblir så har den förmodligen inte fått ordentlig vilotid eller stått för mörkt. Antar att min stått för mörkt.
          Omplanteras vartannat eller var tredje år, efter blomningen. Vill ha stor och rymlig kruka. Vid omplantering skärs en del av de kraftiga rötterna bort. Ibland varnas för detta men det rotbeskärningen är en tillväxtbefrämjande åtgärd. Använd vanlig standardjord uppblandad med lite lera.

Faktan är hämtad ur boken "Krukväxter" av Ica-förlaget.

> Bilder i: Krukväxter
          tn_gallery_3710_192_61523.jpg
          <<
          tn_gallery_3710_192_6525.jpg
          <
          tn_gallery_3710_192_50322.jpg

tn_gallery_3710_192_3336.jpg
          >
          tn_gallery_3710_192_15676.jpg
          >>
          Enkel version Datum och tid: 14-08-2025, 14:47

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon