Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

gallery_12691_1430_199.jpg
          oku1.jpg
          Foto:
          Datum: 30-10-2007, 16:56
          Visningar: 158 · Kommentarer: 0

Bildbeskrivning
          Okuleringsförsöket Ett litet skriveri om mitt rosförsök, kom gärna med kompletteringar eller googla själva efter mer detaljerade instruktioner. Att okulera sina egna rosor är spännande. För att komma igång behövs en rot från en vildros, denna kallas för underlaget. Jag var förutseende och sådde själv rosor som var lämpliga som underlag. För ett enklare experiment kan jag tänka mig att det går bra med många sorters vildrosor. Preparering av vildrosen: För att få en fin och mjuk bark att arbeta med under operationen är det en fördel om plantan kupats med jord, då hålls barken spänstig och taggarna försvinner. Redan i tidigt stadium kan det vara en fördel att forma vildrosen så att den blir enstammig. Alla kirurger behöver träna Innan ni ger er in på försöket måste ni träna erat handlag med kniven, detta göres lämpligtvis på några andra pinnar, klipp av några kraftiga ros grenar från någon buske som kan offras, det kan kanske gå med Pil eller annat, men en Ros är nog att föredra. Övningens syfte är att lära sig att skära i barken utan att skära för djupt eller för grunt, barken skall lossas som när man gör en sälgpipa. Övningen ger även en tydlig fingervisning om hur grovt underlaget bör vara för en enkel operation. Snittets T utformning T snittet ger oss en möjlighet att vika ut två flikar och sedan skjuta in ett okular, binda ihop det hela och hoppas på framgång. Man kan göra flera okuleringar om rothalsen är stor. Om okuleringen lyckats är den grön, detta ser man redan efter några veckor. Hygien Roten skall tvättas med rödsprit innan operationen, snittytan på okularet får inte vidröras, bladskaftet får tjänstgöra som handtag. Om man tränat flitigt så får man in känslan i fingertopparna om hur okularet skall sitta, storlek på okularet i förhållande till underlag mm. Lämna busken till nästkommande år, skydda operationsingreppet mot sträng vinter och invänta våren….. Vår, vänta tills ditt okular börjat växa, vid ca 10 cm längd klipper man av vildrosen och då leds all växtkraft upp i den nya rosen, Grattis, nu har du en ny buske, och glöm inte att okularet skall under jord till vintern. Så hur gick det med mitt experiment? Jag hade 3 fina underlag, i min iver karvade jag vilt och grovt, okular pressades in, på det sista försöket fick jag till en okulering som skulle lyckas, det kändes liksom i fingertopparna, men det var ju synd att ha tränat ihjäl 2 fina underlag. Våren kom och mitt lilla okular satte fart att växa, verkligen kul. Vildrosens buske avlägsnades och jag var helnöjd. Efter någon dag var det lilla skottet mosat och totalförstört, jag blev verkligen ledsen, det såg ut som om någon medvetet mosat det hela. Efter ytterligare någon dag såg jag felet, Katt f_n hade använt den stora krukan som sovkorg. Skottet vaknade aldrig till liv igen.

> Bilder i: Okulering

gallery_12691_1430_2220.png
          <
          tn_gallery_12691_1430_199.jpg

Enkel version Datum och tid: 03-08-2025, 05:12

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon