Gullvivsrosen är en art med sitt ursprung i Kina. Blomman och bladen i närbild kan vara förvillande lik R. x cantabrrigiensis, men växtsätt och blomman placering på kvistarna skiljer. Den här rosen köpte jag för jag var så nyfiken på doften. Den kallas också rökelserosen och sägs dofta myrra. Men jag har fortfarande inte klurat ut hur myrra doftar. Den blommar rikligt och är ljuvlig när den är i blom. Efter blomningen är bladverket väldigt fint, och den drabbas aldrig av sfs. Lar-Åke skriver att den får nypon, men det har jag aldrig sett på min. Den kanske har blommat för tidigt och det inte har funnits rätt insekter på plats. Den första gullvivsrosen jag hade tog sorken alla rötter på för ett par år sedan. Men de här riktigt tidigblommande, slutet av maj - början av juni, kan jag inte vara utan så nu har jag en till på annan plats. Jag grävde aldrig bort den förra plantan och jag tror faktiskt att jag såg ett par små kvistar på tillväxt förra sommaren. Håller tummarna för att den lyckats bilda nya rötter.