Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

gallery_126_5105_33261.jpg
          Skötsel ungt fruktträd
          Foto: Cilla
          Datum: 06-08-2012, 10:13
          Visningar: 244 · Kommentarer: 1

Bildbeskrivning
          1. Tag bort grässvål (gräs med rötter) i en cirkel ca 3 m diameter, dvs 1-1,5 m från stammen ut. Lägg på kompost eller kogödsel, så på våren eller sommaren i gröngödslingsväxter eller annan ettårig växt du tycker om. Gräs konkurrerar starkt med unga träd medan andra ettåriga växter som krasse, ringblomma mm inte gör det och gröngödslingsväxter ger till och med tillbaka till jorden. Att så i något bidrar till att jorden skuggas och hålls vid liv.
          Detta kan göras på våren fram till midsommar eller efter bladfall.

2. Trädet kommer att behöva ca 50 liter vatten i veckan under knopp- och bladsäsong.

3. Beskärning på vårvintern för att stimulera tillväxt. Viktigast är att år för år få bort lågt sittande grenar helt. Dessa kommer förhindra att ni kan sitta och gå under trädet. Det är bättre att ta bort dem meddan de är unga och ger små snitt.
          I andra hand skär man in topp och sidogrenar så att en 45gradig vinkel skapas mellan dessa de första åren. Efter hand släpper man ut vinkeln.
          I övrigt tar man bort grenar som inte har en framtid som grova, dvs de som pekar inåt t ex.
          Den stora konsten är att ta bort lagom mycket varje år. Grundregeln är dock att yngre träd kan beskäras långt mer proporetionerligt än vad äldre kan och bör (andel i förhållande till totala gren och bladmassan).

> Bilder i: Illustrationer
          tn_gallery_126_5105_95914.jpg
          <<
          tn_gallery_126_5105_85212.jpg
          <
          tn_gallery_126_5105_33261.jpg

tn_gallery_126_5105_1172.jpg
          >
          tn_gallery_126_5105_80749.jpg
          >>

> Kommentarer om den här bilden
          Cilla
          post 06-08-2012, 20:41
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Från: Zon III
          Medlem nr: 126

En sak till: har du rådjur i området?
          Då är det bra att hålla kvar stolpen vid trädet, men säkert kan det komma att behövas mer nästa vårvinter då de ska feja sina horn och träna sig i stångning. Om jag vore rådjur skulle jag gärna använda det där området ovanför harskyddet.

Ett sätt är att helt enkelt slå ned några stoplar till runt trädet, fast på lite större avstånd än den du har idag (den kommer att riskera att skava in i trädet ganska snart, och bör snart tas bort eller flyttas). det brukar verka avskräckande på rådjur, som på många orter nu lärt sig det svarta nätskyddet som i början fungerade inte bara för hare men också för rådjur. Idag tycker jag det är ett hyfsat harskydd, men där jag planterar har jag ytterligare rådjursskydd numera.

--------------------

Enkel version Datum och tid: 02-07-2025, 02:32

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon