Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

gallery_126_5252_80445.jpg
          Åtgärder kräfta vitalt Alice äppelträd
          Foto: Cilla
          Datum: 12-08-2012, 22:08
          Visningar: 471 · Kommentarer: 0

Bildbeskrivning
          Bild Mia i Trädgården

Fråga:
          Den bakre grenen har ett kraftigt kräftangrepp (som jag skrev om förrut). Förra året bryggympade jag den. Ympen tog men dog sedan pga kräftsmitta, så jag tog bort dem. Jag hade tänkt göra ett nytt försök i år enl din rekommendation, cilla, m filippa ymp o långt fr kräftangreppet, men jag har inte hunnit o såg att Alice började valla över så jag satsade på att öka tillväxen i hopp om övervallning. Övervallningen har börjat, men frågan är vem som vinner, Alice el kräftan. Den grenen vet jag inte om jag kan räkna med alltför länge till, vad tror du?

Först vad jag ser i bilden:

KÖ = Kräftsår som trädet övervallar. Ganska stort sår om kräftan vinner, men trädet har ju gröngödslats väl och borde därför vinna!

T = Detta är årets tillväxt i den här kräftöppningen, och den är god. Sant att öppningen är stor och att kräftan fortfarande är aktiv, men grenen som växer ifrån sidan och ut (till vänster i bild) hjälper till med övervallningen. Jag skulle behållit full styrka i den, dvs inte reducerat den.

Sedan skulle jag inte ha bryggympat mer. Dels är det mycket svårt att få sådana att överleva i och nära ett kräftsår, och dels är det ytterligare ingrepp som kräftan gillar.

X = Det här är väl ett skkuggat och ganska fuktigt ställe i kronan ser det ut som. Jag skulle inte bekurit så myckt i år eftersom det är så enormt fuktigt och därmed ett bra år för kräftan, men jag skulle nog nupit bort blad här för att lufta lite. Dock, spendera inte så mycket tid med det - det viktigaste med att gröngödsla gör du redan. Hellre spendera tid på att utöka cirkeln en liten bit till i de riktningar det låter sig göras av praktiska skäl, och luckra ännu lite större yta för näringsupptaget.

Hjärta: Bra snitt. ett av flera bra snitt jag sett i dina bilder! Det är orättvist att du fått kräfta i denna, men tyvärr har jag lärt på senare tid att Alice ska vara en av de känsliga.

> Bilder i: Skador, angrepp

tn_gallery_126_5252_80445.jpg

tn_gallery_126_5252_66359.jpg
          >
          tn_gallery_126_5252_402760.jpg
          >>
          Enkel version Datum och tid: 09-08-2025, 06:15

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon