|
|
Att stamma upp ett träd |
Foto: Cilla Datum: 12-08-2012, 23:12 |
Visningar: 230 · Kommentarer: 0 |
Bildbeskrivning |
Foto Mia i Trädgården.
Trädet har för trångt nedtill, man kan snart itne röra sig under det och det är dessutom ungt. De lägsta grenarna kommer att vara kvar på samma höjd på stammen, men bli grövre, längre, mer förgrenade och nedtyngda. Vad göra?
Fråga:
låter klokt m dina råd om Filippa o 2 olika symetri, högre över mur o stig, o lägre över gräsmatta o häck. Frågan är hur jag skall välja grenar att ta bort nerifrån. som du ser av bilden nedan är det många greninfästningar på kort del av stammen = alltför stor påfrestning i framtiden om alla är kvar?. De är ca 1 meter upp fr marken. Vilka skall jag välja att ta bort resp behållla? Vissa är mer uppåtväxande vilket är att föredra. Som du ser så är det en kal del på stammen för att sedan hitta fler grenar, liksom i 2 våningar m grenarna. lite lustigt tycker jag. Samma här att det är flera ymp som tagit sig fint i toppen fast de syns inte så bra här.
Först: Njut. Se så vacker ditt Filippaträd är från den här vinkeln också! :-) Och nejdå, visst skulle den klara att ha de här grenarna kvar. Filippa växer gärna med en bit mellan grenvarven och i "stjärnform" som detta. Fläks bara om man gör misstaget att beskära kronan på sina uppåtriktade grenar så att det blir för mycket horisontellt.
Men du behöver kunna gå och sitta under och trädet behöver för egen del också lite luftigare och därmed torrare omgivning, eftersom det ovanligtvis drabbats av kräfta.
Nu minns jag inte åt vilka riktningar mur och häck riktigt är, men här är ett exempel på hur man kan tänka. Både i fråga om hur mycket man i ett starkväxande ungt träd kan stamma upp per år, och hur man kan tänka om var man börjar.
1 är år ett: Två av de lägst sittande stamgrenarna. Skär en torr dag i juli, augusti, september. Såga först av grenarna en bra bit utanför grenkragen så att det inte uppstår fläkning när du väl skär där snittet ska ligga. Vass japansk såg. Notera sedan att grenkragarna tycks ligga ganska långt ut. De gör ofta det på starkväxande Filippa. Är du osäker, lägg hellre snittet en liten bit för långt ut än för långt in. Man kan alltid lägga snittet strax utanför grenkragen om man sparat den, för den bullar ut om man lämnat liten tapp. Har man skurit in i den måste trädet övervalla från ett svårare läge.
2 är år två: Samma tid, skarp japanskt tandad såg. T ex en stamgren och sedan andra yngre grenar som växer i underkant på de grövre och har riktning nedåt eller utåt (som i framtiden blir nedåt). |
|
 Bilder i: Illustrationer
|
|
 |
|