Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Katsura, lämplig att stamma upp?
          Rihane
          Inlägg 19-06-2010, 09:58
          Länk hit: #1

Gäster

Jag undrar om det är lämpligt att stamma upp en katsura och när jag isf ska börja göra det. Vid vilken höjd eller ålder.
          Det som oroar mig är att jag läst mig till att den är känslig i unga år och att man inte ska börja klippa i den för tidigt. Eftersom jag är så okunnig förstår jag inte vad det i praktiken innebär.
          Har en jätteliten planta som inköptes för nästan ingenting på Älvsjömässan. Jag har den på min balkong och förstår att den kommer bli för stor där så småningom men den är visst långsamväxande läste jag någonstans. Vad innebär det? Att den blir 2 meter på 10 år eller vad menas med det? Jag har googlat men det jag läst är katsura som ympats på en annan stam. Jag har också läst mig till att den i det närmaste är en buske och om toppen fryser bort bryter det gärna fram nya grenar i botten.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 19-06-2010, 19:41
          Länk hit: #2

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Om dom har tillräckligt mycket vatten, näring och sol så är dom snabbväxande, då är snarare en meter per år normalt. Där dom växer naturligt i asien blir dom upp till 45m och är bland de högsta lövträden som växer där. I Sverige vill dom gärna få ett buskigt utseende, men på en plantskola jag brukar handla hos har dom planterat en som tagit perfekt trädform med stam på runt två meter och välformad krona. Men jag tycker ändå katsura passar bäst med två eller tre stammar.

När du skall börja beskära har jag ingen aning om tyvärr, jag undrar själv. Och det där med ympningen undrar jag över, det måste väll vara hängkatsura som ympats på en vanlig katsuras stam i såna fall? Normalt ympar man dom inte, och jag vet inte vad för stam man skulle ympa på heller. Dom förökas bäst med frö.

Citera
          Rihane
          Inlägg 19-06-2010, 20:01
          Länk hit: #3

Gäster

CITAT (Huggorm @ 19-06-2010, 20:41) *
          Om dom har tillräckligt mycket vatten, näring och sol så är dom snabbväxande, då är snarare en meter per år normalt. Där dom växer naturligt i asien blir dom upp till 45m och är bland de högsta lövträden som växer där. I Sverige vill dom gärna få ett buskigt utseende, men på en plantskola jag brukar handla hos har dom planterat en som tagit perfekt trädform med stam på runt två meter och välformad krona. Men jag tycker ändå katsura passar bäst med två eller tre stammar.

När du skall börja beskära har jag ingen aning om tyvärr, jag undrar själv. Och det där med ympningen undrar jag över, det måste väll vara hängkatsura som ympats på en vanlig katsuras stam i såna fall? Normalt ympar man dom inte, och jag vet inte vad för stam man skulle ympa på heller. Dom förökas bäst med frö.

Tack!
          Bra att veta, kan ha missuppfattat det där med ympningen. Låter som att jag kanske inte kan ha den så länge jag tänkt mig men jag gör ett försök ändå. När den blivit för stor ger jag bort den.
          Ska försöka stamma upp den kanske ändå men väntar till nästa år innan jag bestämmer mig. Den är även med mina lekmannaögon fortfarande för liten att göra något med.

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 19-06-2010, 20:10
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

i sverige blir den vanlig oftast i max höjd runt 10-20m, beskär på våren efter att frostrisken är förbi eller under JAS (juli-aug-sept).

det finns både buskform och trädform och hängform att köpa, den är toppympad på vanlig katsura och beskärs inte så mycket mer än att klippa in grenar som släpar marken för mycket och allt som ev dött blir ca 3-6m i höjd.

annars som Huggorm skrev så brukar man föröka dom igenom frön även om sticklingar funkar också. hängformen är nog den ända som ympas på.

det går enkelt att stamma upp den om man vill, det har jag själv gjort. då tar man veck grenar under till tills man tycker den fått en fin stam. även jag tycker dom blir vackra med flerstammar.

finns E plantor som klarar sig till zon 4, i skyddat och bra läge till zon 5-6. hängformen zon 3(4).

tyvärr om dom fryser ner eller får invintrings svårigheter dom första vintrarna så blir den mer av en buskform.

Redigerat av flaxss: 19-06-2010, 20:14

Citera
          Huggorm
          Inlägg 19-06-2010, 20:19
          Länk hit: #5

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Jag har aldrig sett en katsura i Sverige högre än 5-6m, men det är ju i zon 3-4. Det kanske finns större träd längre söderut i landet, eller så är de träd jag sett helt enkelt väldigt unga ännu.

Citera
          Rihane
          Inlägg 19-06-2010, 21:53
          Länk hit: #6

Gäster

Ja tack till er båda då är jag nöjd.

Ska se om den överlever vintern först innan jag eventuellt börjar stamma upp. Har inte riktigt bestämt mig där. Men eftersom den tål att stammas upp och beskäras så kommer jag nog kunna ha glädje av den lite längre tid. Ska gå och klura på det där med tre stammar

/Rihane

Citera
          Kryddan03
          Inlägg 19-06-2010, 21:58
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 1 257
          Medlem nr: 3 013

CITAT (Rihane @ 19-06-2010, 22:53) *
          Ja tack till er båda då är jag nöjd.

Ska se om den överlever vintern först innan jag eventuellt börjar stamma upp. Har inte riktigt bestämt mig där. Men eftersom den tål att stammas upp och beskäras så kommer jag nog kunna ha glädje av den lite längre tid. Ska gå och klura på det där med tre stammar
          /Rihane

Om jag kommer ihåg det - är minst sagt något disträ - skall jag ta foton på några underbara katsuror som växer på en närliggande kyrkogård.
          Jag tror att det finns både med en stam och med flera. Oerhört vackra är de dock oavsett med sitt nästan japanskt sirliga växtsätt. smile.gif

Redigerat av Kryddan03: 19-06-2010, 21:58

--------------------
          Odlar på taket i zon II

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 19-06-2010, 22:10
          Länk hit: #8

Medlem

denna vackra Katsura växer här där jag bor inne i centrum. inte så stor men välväxt och fin.

hoppas jag får en sådan här Katsura någon gång.

vårbild innan den fått löv
          Bifogad fil  katsura.jpg ( 390.17k ) Antal nedladdningar: 75

höstbild
          Bifogad fil  PICT0127minskad.jpg ( 453.76k ) Antal nedladdningar: 97

Citera
          Rihane
          Inlägg 20-06-2010, 13:42
          Länk hit: #9

Gäster

Förstår vad ni menar med att den är väldigt fin med tre stammar.

Kan inte låta bli annat än att visa en bild på min "gigantiska" katsura rolleyes.gif
          Bifogad fil  katsura.png ( 126.62k ) Antal nedladdningar: 28

Citera
          Rihane
          Inlägg 20-06-2010, 13:48
          Länk hit: #10

Gäster

CITAT (Kryddan03 @ 19-06-2010, 22:58) *
          Om jag kommer ihåg det - är minst sagt något disträ - skall jag ta foton på några underbara katsuror som växer på en närliggande kyrkogård.
          Jag tror att det finns både med en stam och med flera. Oerhört vackra är de dock oavsett med sitt nästan japanskt sirliga växtsätt. smile.gif

Tack gör gärna det. Skulle bli tacksam. Det är just det där japanska sirliga växtsättet jag gillar.

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 20-06-2010, 14:47
          Länk hit: #11

Gäster

Katsura är ett underbart, vackert träd. Jag planterade ett för tre år sedan och skulle väl säga att det är ganska snabbväxande och gillar fuktig miljö. I fjol i september knipsade jag av några grenar längst ner och det var inget bekymmer för trädet. Skall ta några till i höst men sedan får det växa som det vill, inga vinterskador som många andra träd fått i år.

Såhär såg min katsura ut för tre veckor sedan, har vuxit mer sedan dess. Lite svårt att se på bilden men det är trädet strax till höger i bild.

Bifogad fil  DSCN14980001.JPG ( 322.84k ) Antal nedladdningar: 113

Citera
          Rihane
          Inlägg 20-06-2010, 14:59
          Länk hit: #12

Gäster

CITAT (Gunilla T @ 20-06-2010, 15:47) *
          Katsura är ett underbart, vackert träd. Jag planterade ett för tre år sedan och skulle väl säga att det är ganska snabbväxande och gillar fuktig miljö. I fjol i september knipsade jag av några grenar längst ner och det var inget bekymmer för trädet. Skall ta några till i höst men sedan får det växa som det vill, inga vinterskador som många andra träd fått i år.

Såhär såg min katsura ut för tre veckor sedan, har vuxit mer sedan dess. Lite svårt att se på bilden men det är trädet strax till höger i bild.

Bifogad fil  DSCN14980001.JPG ( 322.84k ) Antal nedladdningar: 113

Vad fint. Det ger mig en uppfattning om att det är möjligt att knipsa lite längst ner för att få upp den lite. Går det att hålla efter kronan också tro? Eller tar den skada av det?

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 20-06-2010, 15:11
          Länk hit: #13

Gäster

Törs jag faktiskt inte svara på....jag är väldigt återhållsam med all beskärning öht så hos mig får träden växa som de vill (nästan)

Någon annan vet säkert om man kan beskära kronan.

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 20-06-2010, 15:25
          Länk hit: #14

Medlem

jag tycker dom blir vackrast om man inte beskär kronan, utan ev bara beskär som att stammrna kommer fram nedtill. din planta är dock ganska liten än när den nåt en stamhöjd av 100-150cm hade jag börjat att beskära den om du vill stamma upp och framhäva stammen. även om den är liten ser den ju frisk och fin ut.

vacker katsura du har Gunilla kompiskram.gif

Citera
          Rihane
          Inlägg 20-06-2010, 16:18
          Länk hit: #15

Gäster

CITAT (flaxss @ 20-06-2010, 16:25) *
          jag tycker dom blir vackrast om man inte beskär kronan, utan ev bara beskär som att stammrna kommer fram nedtill. din planta är dock ganska liten än när den nåt en stamhöjd av 100-150cm hade jag börjat att beskära den om du vill stamma upp och framhäva stammen. även om den är liten ser den ju frisk och fin ut.

vacker katsura du har Gunilla kompiskram.gif

Fetningen i citatet är gjort av mig för tydlighetens skull

Hur menar du att jag ska beskära? När förstår jag men det som jag fetade till i din text förstår jag inte

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 20-06-2010, 17:01
          Länk hit: #16

Medlem

det jag menade är att vill du ha en planta/buske/träd som är uppstammad med en synligstam, så klipper du ju veck grenar nedtill så att stammen framhävs/syns.

är där en massa grenar och blad i vägen så framhävs ju inte stammarna/kommer inte stammarna fram.

Citera
          Rihane
          Inlägg 20-06-2010, 17:07
          Länk hit: #17

Gäster

CITAT (flaxss @ 20-06-2010, 18:01) *
          det jag menade är att vill du ha en planta/buske/träd som är uppstammad med en synligstam, så klipper du ju veck grenar nedtill så att stammen framhävs/syns.

är där en massa grenar och blad i vägen så framhävs ju inte stammarna/kommer inte stammarna fram.

Jaha samma sak som att stamma upp då(?) Jag krånglade visst till det lite i onödan blush.gif

Citera
          HelenJ
          Inlägg 20-06-2010, 17:24
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 1 683
          Medlem nr: 11 521

CITAT (Huggorm @ 19-06-2010, 21:19) *
          Jag har aldrig sett en katsura i Sverige högre än 5-6m, men det är ju i zon 3-4. Det kanske finns större träd längre söderut i landet, eller så är de träd jag sett helt enkelt väldigt unga ännu.

Det står två gamla exemplar på Norrvikens Trädgårdar (Japandalen) som är minst 10 meter höga båda två. Den gula höstfärgen lyser vida omkring och kakdoften känns ända upp till Villa Abelin också då. Bara de två är värda ett höstbesök på Norrviken!

--------------------
          Trädgårdsmästare med bloggen Gröna funderingar

Citera
          pikapicha
          Inlägg 21-06-2010, 08:48
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 52
          Medlem nr: 10 348

Rihane, Katzura är ett så fint träd! Jag köpte vår som buske, dvs det hade fler än en stam. Kpte det som en meters planta och det blev ett vackert träd på minst fyra meter efter fem år. Men det blev ringbarkat under vintern och jag fick såga ner det. Helsorgligt! (Jag bor i zon 5). Varför stamma upp det?

Citera
          Rihane
          Inlägg 21-06-2010, 08:55
          Länk hit: #20

Gäster

CITAT (pikapicha @ 21-06-2010, 09:48) *
          Rihane, Katzura är ett så fint träd! Jag köpte vår som buske, dvs det hade fler än en stam. Kpte det som en meters planta och det blev ett vackert träd på minst fyra meter efter fem år. Men det blev ringbarkat under vintern och jag fick såga ner det. Helsorgligt! (Jag bor i zon 5). Varför stamma upp det?

Platsbrist. Har en växtfylld balkong som det mesta är lite för lågt på. Har insett att jag kommer vara tvungen att ge bort den om några om den klarar sig.

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 03:59

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon