|
|
  |
Bedrövligt..., Går det att få lägre lägstanivå? |
|
|
|
19-06-2010, 11:30
|

Medlem
Antal inlägg: 3 326
Medlem nr: 12 962

|
Jag la ner Odla vid årsskiftet eftersom jag tröttnade på den verbala pajkastningen och för att väntetiderna var för långa. När jag nu kikar in på Odla igen för att få lite svar på en del blomsterfunderingar, upptäcker jag att väntetiderna är lika orealistiska (om man inte använder firefox) samt att nivån på inläggen i trådarna är obeskrivliga.
Personangreppen haglar och pajkastningen är otrolig. Några få nick håller i gång ett forum på en nivå som är skrämmande. Beskyllningar om bla rasism tycks vara helt acceptabla...
Sorgligt är det att Odla har utvecklats till att bli någon form av klotterplank där vem som vill väcka uppmärksamhet kan klottra en provocerande mening för att få igång ett gräl.
Inser att Odla för mej förmodligen är ett passerat kapitel, synd, men det finns fler trädgårdsforum där man ställer lite mer krav på sina medlemmar.
Visst kan man hålla sig ifrån småpratsdelen där de flesta angreppen huserar, men på något sätt så genomsyrar småprat hela forumet.
Redigerat av Monaxe: 19-06-2010, 11:32
--------------------
Monaxe zon 2 på västkusten
|
|
|
|
|
19-06-2010, 11:37
|

Medlem
Antal inlägg: 3 539
Medlem nr: 36

|
Jag håller med till 100 %. Är det itne personangrepp så är det medlemmar som skriver vad som helst utan att ha nåt egenansvar, eller så är detblajtrådar eller blajsvar.
--------------------
Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter. Danny Kaye (1913-1987) Mitt andra liv.
|
|
|
|
|
19-06-2010, 11:40
|
Medlem
Antal inlägg: 2 933
Medlem nr: 13 452

|
Det var faktiskt väldigt längesedan forumet gick långsamt för mig och jag har inte firefox. Tidigare var det så segt så det ibland gick långa tider utan att jag gick in men nu har det fungerat bra jättelänge för mig. Det finns ju en del trådar i småprat som skulle kunna vara intressanta diskussioner men där är några personer som tydligen har bestämt sig för att förstöra varenda intressant diskussion. Tråkigt, och de kommer med samma argument i alla trådar trots att de inte hör till ämnet. De har förstört så mycket nu att det är bara att hoppas att de fortsätter ett tag till i samma anda så är de väl snart avstängda förhoppningsvis.
|
|
|
|
|
19-06-2010, 11:41
|

Medlem
Antal inlägg: 4 130
Medlem nr: 51

|
Aj då, håller delvist med dej, och har sakt det förut många gånger, det saknas Admin på det här forumet, som är delaktiga,det kan inte vara så att den ena efter den andra försvinner ifrån forumet, då står ägarna här snart utan inkomster från reklamen.
--------------------
Problemet är inte de onda människorna utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King. Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T. Att inte cykla är att gå för långt.
Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.
|
|
|
|
|
19-06-2010, 11:45
|

Medlem
Antal inlägg: 6 847
Medlem nr: 3 723

|
CITAT (Monaxe @ 19-06-2010, 12:30)  ...........Sorgligt är det att Odla har utvecklats till att bli någon form av klotterplank där vem som vill väcka uppmärksamhet kan klottra en provocerande mening för att få igång ett gräl........... Bedrövligt är rätta ordet! Anki
--------------------
Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :) Huserar på södra Öland mitt album
|
|
|
|
|
19-06-2010, 12:04
|

Medlem
Antal inlägg: 11 250
Medlem nr: 8 513

|
Jag tycker inte att man ska dra alla över en kam. Det finns alltid några som utmärker sig i alla forum. Varför dömma ut ett forum bara efter några personers uttalanden ? Snabbt ser man ju vilka trådar man ska undvika. Jag håller absolut inte med om att småprat genomsyrar hela forumet. Det finns otroligt många trevliga inlägg i småprat. Jag vidhåller fortfarande att Odla är ett fantastiskt forum.
|
|
|
|
|
19-06-2010, 12:18
|

Medlem
Antal inlägg: 6 847
Medlem nr: 3 723

|
Det håller jag också med om Alba, absolut, men så bedrövligt när några går in för att förstöra och trasa sönder diskussioner i nästan alla trådar. Anki
--------------------
Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :) Huserar på södra Öland mitt album
|
|
|
|
|
19-06-2010, 12:34
|

Medlem
Antal inlägg: 3 631
Medlem nr: 30 760

|
CITAT (Anki på Öland @ 19-06-2010, 13:18)  Det håller jag också med om Alba, absolut, men så bedrövligt när några går in för att förstöra och trasa sönder diskussioner i nästan alla trådar. Anki ALBA och ANKI på Öland, tänkte just på samma sak när jag satte mig en stund från tv-brölloppet, även de maler på som bara den nu när det hela inte har startat på allvar. Jag skulle älska bra disskussioner att byta tankar med men allt detta som sker , SKRÄMMER mig. Snart blir jag som snigeln, kryper in i mitt skal.....  Vi har ju tillsammans en enorm kunskapsbas att ösa ur samt läsa andras, men....  snart orkar man inte ...... Fuchian ...
|
|
|
|
|
19-06-2010, 12:38
|

Medlem
Antal inlägg: 5 521
Medlem nr: 7 219

|
CITAT (Alba @ 19-06-2010, 13:04)  Jag tycker inte att man ska dra alla över en kam. Det finns alltid några som utmärker sig i alla forum. Varför dömma ut ett forum bara efter några personers uttalanden ? Snabbt ser man ju vilka trådar man ska undvika. Jag håller absolut inte med om att småprat genomsyrar hela forumet. Det finns otroligt många trevliga inlägg i småprat. Jag vidhåller fortfarande att Odla är ett fantastiskt forum. internet är fullt av forum, trivs man inte så byter man. håller med om att småprat definitivt inte är hela odla. det är ett jäkla gnällande (alltid från dem som inte är med i diskussionen utan bara gör ett inhopp) om att trådar är hemska/elaka, det lustiga är dock att de är de absolut mest lästa! vill man inte läsa/orkar inte med jargongen - byt tråd!
--------------------
likes anarki och faråthelvete ☺
|
|
|
|
|
19-06-2010, 12:41
|

Medlem

|
CITAT (Solstorm @ 19-06-2010, 12:40)  Det var faktiskt väldigt längesedan forumet gick långsamt för mig och jag har inte firefox. Tidigare var det så segt så det ibland gick långa tider utan att jag gick in men nu har det fungerat bra jättelänge för mig. Det finns ju en del trådar i småprat som skulle kunna vara intressanta diskussioner men där är några personer som tydligen har bestämt sig för att förstöra varenda intressant diskussion. Tråkigt, och de kommer med samma argument i alla trådar trots att de inte hör till ämnet. De har förstört så mycket nu att det är bara att hoppas att de fortsätter ett tag till i samma anda så är de väl snart avstängda förhoppningsvis. Hej Solstorm, ... det är verkligen trassel i trådarna, när man får en bra debatt så .... längre än så orkar man inte med .... det är trots allt trevligt med småprat och olika åsikter som varje människa har och lyssnar man på dessa så det är ju lärdom, men man behöver inte alla nicka -- ja ...för alla kan inte tycka om samma sak, eller? Livet är inte en rak linje ....  ... Fuchian ..
|
|
|
|
|
19-06-2010, 12:42
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
Stämningen kunde vara bättre... Den är faktiskt mycket bättre på FB...
Segt har jag numera sällan... (använder IE)
Folk som "skitar ner" i trådarna bör avstängas... fast när jag tog initiativ till det, så fick jag skit av en annan medlem..
Det är illa nog i småprat, men mycket värre som det nu i framförallt ett fall drabbat flera "facktrådar"
Odla är ändå helt fantastiskt
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
19-06-2010, 12:44
|

Medlem

|
CITAT (herkules @ 19-06-2010, 13:38)  internet är fullt av forum, trivs man inte så byter man. håller med om att småprat definitivt inte är hela odla. det är ett jäkla gnällande (alltid från dem som inte är med i diskussionen utan bara gör ett inhopp) om att trådar är hemska/elaka, det lustiga är dock att de är de absolut mest lästa! vill man inte läsa/orkar inte med jargongen - byt tråd! HERKULES , det är det fina i kråksången! Det gäller att söka sig dit man kan träffa trevliga inlägg och även att bara läsa om man inte vill el. kan ämnet så borde det funka om flera kunde ta det till sig, eller vad tycker du? ...  ... Fuchian ..
|
|
|
|
|
19-06-2010, 12:50
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (Aqvakul @ 19-06-2010, 13:42)  Stämningen kunde vara bättre... Den är faktiskt mycket bättre på FB...
Folk som "skitar ner" i trådarna bör avstängas... fast när jag tog initiativ till det, så fick jag skit av en annan medlem..
Det är illa nog i småprat, men mycket värre som det nu i framförallt ett fall drabbat flera "facktrådar"
Odla är ändå helt fantastiskt
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
19-06-2010, 12:53
|
Medlem
Antal inlägg: 2 933
Medlem nr: 13 452

|
CITAT (herkules @ 19-06-2010, 13:38)  det är ett jäkla gnällande (alltid från dem som inte är med i diskussionen utan bara gör ett inhopp) Jag tror att många fler skulle vilja delta i diskussionerna men väljer att avstå pga av ett fåtal som sabbar. Jag vet ju några personer som deltog tidigare men som helt har slutat delta i den delen. De hade ofta tänkvärda saker att komma med och jag saknar dem i diskussionerna. Att vara tyken och slänga skit är knappast någon konstruktiv diskussion, och när de tykna säger till de som kan föra en diskussion att lämna så sänker ju det hela forumet.
|
|
|
|
|
19-06-2010, 12:59
|

Medlem

|
CITAT (Aqvakul @ 19-06-2010, 13:42)  Stämningen kunde vara bättre... Den är faktiskt mycket bättre på FB...
Odla är ändå helt fantastiskt AQVAKUL --- Visst, stämningen kunde vara bättre, det håller jag med dig om. Jag har pratat med Ingemar om detta och att det blev så mycket fel i början för min del så bad jag om råd och det han kom med var att inte ge sig i dom diskussioner som nämnda personer kan komma åt en och göra livet surt för en. Det var nybörjarbesvär, men även jag nämnde det i nån tråd så då skulle jag ut och stängas av. Jag undrar, vad är detta för mentalitet. Jag har ytterligare bett om hjälp fr. Ingemar så att jag kommer på rätt köl, men lika för....ad förstörs mina möjligheter och jag är inte den enda, har fått privata pm från medlemmar som farit illa, men som jag sa till Ingemar, så kommer jag inte befatta med vissa, hoppas få trädgårdsvänner och småpratsvänner med tiden. Jag har inte varit med något forum innan, men det blev så här när jag började handla hos Odla, och äntligen efter 2 andra trädgårds missar träffade jag en bra och kunnig leverantör, så för mig gäller Odla för hela slanten.. ..  Jag ville säga detta till dig, har väntat på ett lämligt tillfälle .... Fuchian
Redigerat av fuchian: 19-06-2010, 13:00
|
|
|
|
|
19-06-2010, 13:11
|

Medlem

|
CITAT (herkules @ 19-06-2010, 13:38)  internet är fullt av forum, trivs man inte så byter man. håller med om att småprat definitivt inte är hela odla. det är ett jäkla gnällande (alltid från dem som inte är med i diskussionen utan bara gör ett inhopp) om att trådar är hemska/elaka, det lustiga är dock att de är de absolut mest lästa! vill man inte läsa/orkar inte med jargongen - byt tråd! HERKULES, helt rätt. Jag har inte varit på några forum på nätet innan jag började handla hos Odla och jag trivs mycket bra med allt de har hjälpt mig med. Inget gnussel här när det har gällt växter och råd. de är verkligen generösa med det. Jag har handlat tidigare fr. 2 olika nätbutiker, men den läxan blev dyrköpt, och jag tvekade länge innan jag kontaktade Odla. Visst finns det många trädgårdsbutiker där jag bor, men saknar den personliga servisen ang. hur sköter jag det ex....Jag hamnade igår kväll på nån politisk tråd och herrejösses vilket kattfajt det fanns där!!  och visserligen hade många vettiga åsikter att komma med, men även där hackades den tråden sönder av samma personer som är överallt. Jag är inte hemma i politiken, så jag höll tyst när jag inte hade nåt att komma med och sedan när det började gå åt pipan, höll jag mig undan .... Fuchian ..
|
|
|
|
|
19-06-2010, 13:19
|

Medlem

|
CITAT (Solstorm @ 19-06-2010, 13:53)  Jag tror att många fler skulle vilja delta i diskussionerna men väljer att avstå pga av ett fåtal som sabbar. Jag vet ju några personer som deltog tidigare men som helt har slutat delta i den delen. De hade ofta tänkvärda saker att komma med och jag saknar dem i diskussionerna. Att vara tyken och slänga skit är knappast någon konstruktiv diskussion, och när de tykna säger till de som kan föra en diskussion att lämna så sänker ju det hela forumet. SOLSTORM ... jag har fått den uppfattningen också att det skulle vara roligt att ha en diskussion och gör man bort sig, rätta till det och be om ursäkt. Detta har jag gjort, men jag har inte fått respons att jag erkänner felet och ber om ursäkt. Men nu diskuterade vi om de upplevelser du har haft och hur bra de var. Då förstår jag att du saknar det. Det är egentligen synd att det blivit så. Jag vet inget om din tidigare tid i forumet, så kan bara tänka på det du säger ... snälla .. om vi kunde samsas i nåt hörn .... Fuchian ..
|
|
|
|
|
19-06-2010, 13:27
|

Medlem
Antal inlägg: 3 471
Medlem nr: 6 573

|
Hej på er! Farbror Blå säger:
Strunta i dom som försöker mucka, ska det vara så svårt? Klart dom inte ska få förstöra vårt forum, men låt dom inte göra det då!
På fejan ( facebook) startade en vis man i blått en grupp för "oss som är FÖR"
Sluta vara emot allt och alla, för då är du redan i försvarsställning, som om elaka kommentarer varit berättigade, vilket dom aldrig är! Håll huvudet högt och strunta i inlägg som skrivs i affekt eller som tycks medvetet vilja såra.
Sen är det faktiskt inte så svårt att glömma och förlåta också! Det är faktiskt urlätt. Jag försöker alltid ha inställningen att den som är dum mot mej idag, är inte automatiskt dum imorrn. Kanske han/hon var ur form igår, men ska jag fortsätta schismen idag? Då är det ju JAG som håller den vid liv?
Farbrår Blå säger: Krama varann på forumet!
--------------------
|
|
|
|
|
19-06-2010, 13:40
|

Medlem
Antal inlägg: 20 052
Medlem nr: 30 311

|
Konstigt hur olika man kan uppfatta saker och ting, jag har visserligen inte varit med på Odla så länge och aldrig sett den pajkastning som det talas om. Kan hända att jag inte varit inne på de aktuella trådarna som det talas om och därför inte sett nå´t tjafs och några oegentligheter, tvärtom så uppfattar jag sajten som gemytlig och trivsam och har därför inga som helst planer på att avregistrera mig. Har varit ute på nätet och pratat/chattat sedan början av 80-talet och jisses vilka bråk och vilken smutskastning jag sett under åren men som någon sagt tidigare, ser man bråk är det väl bara att undvika diskussionen ifråga och nonchalera dem som försöker skapa osämja.
Hos mig fungerar det alldeles utmärkt med IE 8 och aldrig har sajten segat eller krånglat.
Redigerat av malcolm: 19-06-2010, 13:42
|
|
|
|
|
19-06-2010, 14:07
|

Medlem
Antal inlägg: 3 471
Medlem nr: 6 573

|
CITAT (malcolm @ 19-06-2010, 14:40)  Konstigt hur olika man kan uppfatta saker och ting, jag har visserligen inte varit med på Odla så länge och aldrig sett den pajkastning som det talas om. Kan hända att jag inte varit inne på de aktuella trådarna som det talas om och därför inte sett nå´t tjafs och några oegentligheter, tvärtom så uppfattar jag sajten som gemytlig och trivsam och har därför inga som helst planer på att avregistrera mig. Har varit ute på nätet och pratat/chattat sedan början av 80-talet och jisses vilka bråk och vilken smutskastning jag sett under åren men som någon sagt tidigare, ser man bråk är det väl bara att undvika diskussionen ifråga och nonchalera dem som försöker skapa osämja.
Hos mig fungerar det alldeles utmärkt med IE 8 och aldrig har sajten segat eller krånglat. Farbror Blå säger : Heja malcolm=) Tycker du har rätt! Trådar man inte gillar, håller man sig ju bäst ifrån. Nej jag märker heller inte av något laggande (som är internettermen för allt som segar, tar lång tid på sej)
--------------------

|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|