Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Pris på planta på marknad?
          Peztis
          Inlägg 19-06-2010, 18:33
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem nr: 20 608

Jag ska vara med på en lokal marknad i mitten av augusti där jag tänkte sälja en massa perenner och annat såsom spikklubba, dahlior (för sent på säsongen?), hallon, liguster, häggmispel, kanske jordgubbar mm.

Då jag aldrig har varit på någon växtmarknad har jag ingen aning om vad man kan ta för dessa växter.

Jag förstår ju att storlek och sort har betydelse. Men som exempel:

Alunrot, 3 år gammal frösådd och jättefin (plantagen tar 60-70:- för en mindre rugge än mina plantor)
          Hallon, ser just nu jättefina ut i 2-l krukor, planterade dem i våras från rotskott i landet
          Akleja, 3 år gammal frösådd
          Såpnejlika, revor från rabatten
          Bolltistel, självsådd trol förra året
          Blågull, 3 år gammal frösådd
          Höstaster, revor från rabatten

Har en hel del annat på g också men detta var ett urval...

Min målsättning (och just nu ser det väldigt lovande ut!) är att de plantor jag säljer kommer att vara lika fina som de man kan köpa i växtbutiken.

Funderar på att sälja för 25:-/kruka (beroende på sort och storlek) alt 5 krukor för 100:-.
          Hur låter det? Vill ju inte att det ska vara för dyrt men jag vill ju heller inte ge bort plantor jag lagt ned en hel del tid och arbete på.

--------------------

* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *

Citera
          ingrids
          Inlägg 19-06-2010, 18:42
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 677
          Medlem nr: 8 727

20-40 för perenner är normalpriset på de marknader och loppisar jag varit, 20 har varit typ daggkåpa, 40 en lilja. För 10 har jag köpt alunrot men förstod aldrig varför den var så billig, för höstsivlerax Brunette har jag gett 60, men den är ju rejält dyr i inköp. Vad jag kan säga annars är att det är trevligt med bilder (t.ex. i en pärm) om det är något man är osäker på hur det ser ut och att jag själv uppskattar om namnsorterna är utskrivna.

--------------------
          Trädgården blir aldrig klar, men vissa dar känner jag mig rätt färdig

Citera
          Peztis
          Inlägg 19-06-2010, 18:58
          Länk hit: #3

Medlem

Planen är att varje kruka ska ha en namnetikett på något sätt.
          Sedan tänkte jag ha växtinformation uppsatt om varje växt. Om man vill ha växtinformationen så tänkte jag att jag kunde ha en lista där folk får skriva sina e-mailadresser så kan jag maila dem en pdf.
          Eller om jag har ett blad med informationen på... Men problemet då är att veta hur många man ska trycka ut.
          Eller så blir det en kombination. Det är ju en hel del äldre med på denna marknad och jag vet att alla inte är så datorkunniga.

--------------------

Citera
          Solstorm
          Inlägg 19-06-2010, 19:09
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 2 933
          Medlem nr: 13 452

Tror nästan att det låter lite för billigt. Tänk på att dina inköp av tomkrukor och jord är betydligt dyrare än vad plantskolorna köper in det för.

Citera
          Peztis
          Inlägg 19-06-2010, 19:19
          Länk hit: #5

Medlem

CITAT (Solstorm @ 19-06-2010, 20:09) *
          Tror nästan att det låter lite för billigt. Tänk på att dina inköp av tomkrukor och jord är betydligt dyrare än vad plantskolorna köper in det för.

Fast jag har tiggt till mig määääängder av krukor av vänner och bekanta samt att jag har använt min egen jord ganska mycket...
          Jag kommer väl i o f s att få plantera om en del blommor när det närmar sig och då blir det nog köpejord.

Men inte kan jag väl ha samma pris på växterna som t ex Plantagen tar? Fast i ärlighetens namn så är mina finare, jag gav bort några krukor med revsuga för ett tag sedan och mottagaren trodde inte att jag själv drivit upp utan att jag hade köpt dem. Vilket jag tar som en komplimang!

--------------------

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 19-06-2010, 19:32
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Din prisidé är attraktiv och du kommer nog att få det mesta sålt. Det är kanske viktigare att sälja bra på sin första marknad, än att ev. tjäna några kronor mer.

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 19-06-2010, 19:53
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

20 till 40 kr beroende på sort-Högre pris går inte bra
          (Du kan om du gillar detta beställa storpack av småkrukor till dina säljeväxter)
          Tydlig växtnamns lapp samt en till med vad plantan kostar-folk vill kolla på det själva)
          Tänk på att frösådda plantor inte kan heta som namnsorten av den planta du tagit fröna från-namnsort kan endast förekomma om du delat en köpt planta.Tex Alunrot-Heuchera sp( sådd)Alunrot-Heuchera" Marmelade" (delad planta)
          Bilder ger mer köp-de flesta vill se hur växterna ser ut i blom eller när de är större än din planta
          Lycka till

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          DykUnderYtan
          Inlägg 19-06-2010, 19:53
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 694
          Medlem nr: 17 194

Jag har än så länge bara varit på två växtmarknader. Priserna skiljer sig förstås åt beroende på vilka växter det är men mellan 10-30 kr/planta betalade jag för de flesta. Stora exemplar och lite mer udda växter var förstås lite dyrare. En del sålde även större plantor i påsar.

Hade själv en tanke på att använda hundbajspåsar till växter som vill ha lite mer jord, om jag själv hade klarat av att sälja nåt i år. Nu får det vänta till nästa år för min del... för i slutet på sommaren kommer bebis... smile.gif

--------------------
          Mvh Mia

Bor och odlar i södra Sthlm, zon 2-3

Bilder från trädgården lägger jag ut här: http://miashem.blogspot.com/

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 19-06-2010, 19:55
          Länk hit: #9

Medlem

Jag har gjort det en säsong .. funkade inte nåt vidare.. däremot finns det krukor som är plastpåsar man kan ha om man säljer växter.
          men det enklaste är de vanliga små fyrkantiga.I de flesta trädgårdssällskap sker inköp av sådana gemensamt och i storpack

--------------------
          Kerstin

(Cicero)

Citera
          Peztis
          Inlägg 19-06-2010, 20:15
          Länk hit: #10

Medlem

Fast om jag har köpt frön från ett företag av en viss planta så borde ju namnet vara ganska så korrekt.

Nu tror jag inte att alla på marknaden är namnnördar som oss utan ser mest till att det är fina plantor. Fast det är klart, jag kan ha fel och ser jag på en del trädgårdar här utmed vår landsväg så borde intresset vara stort!

Självklart ska jag försöka ge så korrekta namn som jag bara kan, borde ju sälja mer om jag visar mig seriös än om jag bara rafasat upp det ur trädgården och hoppas på en slant.

Självklart så hoppas jag (som arbetslös) på att tjäna en del men jag vet också att det kan gå åt pipan.

Det ska i alla fall bli väldigt skoj!

Tack för alla era kommentarer!
          Kom gärna med ännu fler idéer och prisförslag!

tänkte på en sak... just nu står en del av plantorna i kesoburkar, det är inte vidare seriöst, va? De borde jag väl helst plantera om i något lämpligare...

Men om jag inte har tillräckligt med krukor när det är dags får det helt enkelt bli kesoburkar på en del! biggrin.gif

--------------------

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 19-06-2010, 20:18
          Länk hit: #11

Medlem

Nej-det kan du inte , för det är inte sant..Fröfirmor säljer oftast öppet pollinerat frö som inte är garanterat fröäkta
          Visst plantorna kan bli identiska i princip, eller väldigt lika moderplantan beroende på vilken växt det är-men rätt är det inte för det.
          De bör vara märkta med xxxxxxx+ sp vilket betyder att du sått dem från frö, möjligtvis kan de kallas frösådd av" XXXXXX"
          Har sått och sålt plantor i mer än 10 år, tro mej det finns många kunniga som kommer på sådana marknader.

--------------------
          Kerstin

(Cicero)

Citera
          CillaM
          Inlägg 19-06-2010, 20:31
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 3 419
          Medlem nr: 4 901

Tänk på dina kostnader för: Omplantering, jord, krukor, arbete och ev. näring och vattning. Då är 30-40 kronor per planta helt rimligt. Håll i minne vad som går åt bäst och nästa gång du är på marknad så har ryktet gått om att "det och de"t säljs hos dig och du får förfrågningar om du har dessa i år också. Då vet du att du kan höja priset, åtminstone med en 5:a, eller till och med en 10:a.

Om du har runda krukor är det jättebra, tigg och tigg av alla dina vänner, det gör din förtjänst större för varje planta som du säljer. Och kan dina saker, bilder ger tyvärr inte så mycket mer information (sorry Kerstin). Berätta om växterna, var de trivs, om de är friska i sitt växtsätt, vad för speciell behandling de behöver osv...

Och visst kan frösådda plantor heta precis som sina föräldrar, till viss del, beroende på om växterna är fröäkta, och många växter är just detta! Inte alla men väldigt många. Och så länge du har något namn på lappen så är det OK, och så länge du vet vad du pratar om är det ännu bättre. Det finns mängder med proffs (trädgårdshandlare, odlare osv) som går just på dessa marknader. Det kommer gå jättebra för dig ska du se!

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 19-06-2010, 20:41
          Länk hit: #13

Medlem

Nej det är de inte... tyvärr..
          Det blir inte mer rätt för att man "tror " det.Som sagt de ger samma avkomma, men är de öppet pollinerade så är de det.
          Observera att jag inte talar om art-utan namnsorterVisst självklart ska man kunna prata för sina växter och veta vad de vill ha för förhållanden.
          Min erf är dock att de som inte kan så mkt vill se fa perenner i blom på bild.

Redigerat av kerstin z5-6: 19-06-2010, 20:55

--------------------
          Kerstin

(Cicero)

Citera
          Peztis
          Inlägg 19-06-2010, 20:49
          Länk hit: #14

Medlem

Måste berätta något som jag finner vääääldigt lustig!

I mina rabtter har jag prickklocka. Den kväver ALLT och sprider sig hejdlöst, jag rensade bort den ifrån en rabatrr för ett par år sedan men i år är det som en matta igen. OK, blommorna är väl söta men sedan blir det rätt skräpigt...
          Jag har i alla fall satt några i kruka ifall någon enfaldig (förlåt!) vill köpa dem på marknaden.

Jag fick Allers trädgård i veckan och där står det om olika klockor och bl a denna prickklocka. Där står det att det kan vara svårt att få tag i den!

VA!!!!!??? fear.gif

Är det någon som är intresserad!?!? Jag har tusen och åter tusen små skott av denna! biggrin.gif

På rätt ställe är den säkert jättefin och om den får ett eget ställe att hålla till på. Men inte bland mina "vanliga" astilbe, rosor, flox, malvor och rudbeckia... Där kväver den.

I en rabatt så slåss kirskålen och prickklickan och någon annan klocka om utrymmet tillsammans med såpnejlika. Ska bli "spännande" att se vem som vinner, inte är det mina prakvädd och veronikor i alla fall...

--------------------

Citera
          Överbölingen
          Inlägg 19-06-2010, 20:50
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 1 602
          Medlem nr: 707

Ett allmänt dilemma. Jag har några få prisreglerför egen del. Perenner generellt 20:—. Lite mer sällsynta, typ om Zeta tar ca 100-lappen 50:— kr. Rosor och pioner 40:—.

Kval. garanti hos oss: Skall ha blommat minst ett år. Frö från alla företag skall tas med visss skepsis. Stämmer allt med en planta från en odlarkompis så är det i allmänhet OK. Tänk bara på dill/herrgårdspioner. Aklejor. Delphinium och Pulsatillor är ett allmänt problem. Frösådd av "röd" lupin är nys (i allmänhet). Gör möjligen en delning. Hur man nu gör det med pålrotsväxt. Rotbit av pion brukar funka. Snedsprången i växtvärlden är betydligt vanligare än hos Homo sapiens. Trots att humlor och bin bevisligen inte är färgblinda.

Växtmarknader är till för att byta växter och berika den egna trädgården. En liten slant byts ju i allmänhet mot ett antal nya och spännande växter. Hittills har det gått jämt upp när jag åkt till Nordvik. Ta vettigt betalt

Redigerat av Överbölingen: 19-06-2010, 20:52

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 19-06-2010, 20:51
          Länk hit: #16

Medlem

Det kan ju finnas folk som faktiskt VILL ha ett område täckt-då passar den ju bra.Var bara noga med att tala om för kunden att de sprider sig på det viset
          hej Bengt!Funderar lite på Nordvik i år -då ses vi:)

Redigerat av kerstin z5-6: 19-06-2010, 20:58

--------------------
          Kerstin

(Cicero)

Citera
          Peztis
          Inlägg 19-06-2010, 21:04
          Länk hit: #17

Medlem

CITAT (kerstin z5-6 @ 19-06-2010, 21:51) *
          Det kan ju finnas folk som faktiskt VILL ha ett område täckt-då passar den ju bra.Var bara noga med att tala om för kunden att de sprider sig på det viset
          hej Bengt!Funderar lite på Nordvik i år -då ses vi:)

Ja visst är det så, ibland vill man ha en marktäckare! Och självklart kommer jag inte att stå där och säga att den är sååå foglig och håller sig där man satt den, det tjänar jag ju absolut inget på. Skulle bli skitsur om en granne lurade på mig en sådan växt. Och det är ju merparten grannar och folk i socken som kommer dit.

--------------------

Citera
          Eva 33c
          Inlägg 19-06-2010, 21:09
          Länk hit: #18

Gäster

CITAT (Överbölingen @ 19-06-2010, 21:50) *
          Frösådd av "röd" lupin är nys (i allmänhet).

Fast om man köper frö till röd lupin från fröhandlare då blir det röd lupin av plantorna (undantag för felpackning kan förstås alltid förekomma). Det är då sk frölinjer tror jag det heter. De ger rätt färg vid sådd, men redan i nästa led så dyker det upp de vanliga färgerna igen. Jag har provat rött lupinfrö från Thomson & Morgan och Impecta med bra reslultat. Men eget taget frö från dessa plantor har sedan kanske gett en röd planta på 15 st.
          Annars tycker jag det är en bra kvalitetsregel att plantan blommat en gång innan försäljning, när det gäller frösådder i allafall. Allra bäst säljer plantor som blommar... smile.gif Ett år hade jag alpgentianor med till en marknad, de som blommade stod folk i kö för att köpa medan de andra blev kvar längre.

Citera
          Peztis
          Inlägg 19-06-2010, 21:33
          Länk hit: #19

Medlem

Fast problemet är ju att i aug så blommar ju inte alla dessa plantor - det kan man ju inte göra så mycket åt, liksom.

Men jag håller med om att det är ju bra att de har blommat en gång så man vet vad det är. En av de rosa aklejrutorna som nu borde vara två år var inte alls rosa - den var vit så det måste jag sätta en lapp på. Inte kommer jag sälja den heller. biggrin.gif
          Kan ju inte sälja allt!

--------------------

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 19-06-2010, 22:00
          Länk hit: #20

Medlem

ja precis Eva ..

--------------------
          Kerstin

(Cicero)

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-07-2025, 19:14

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon