Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Trötta pioner, Hur kan jag jordförbättra för mina trötta pioner?
          Jegra
          Inlägg 29-06-2010, 13:06
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 25
          Medlem nr: 11 775

Har tre luktpioner som vuxit i 'röriga hörnan', de har mer eller mindre dränkts av kirskål tidigare. I år har jag klippt ner kirsen men de stackars pionerna ser ganska trötta och slitna ut. Jorden är inte särskilt rolig heller så vad kan jag göra för att ge dem en chans till riktigt liv nästa år? De har åstadkommit två blommor var i år vilket är ungefär vad de ser ut att orka med utan att ta knäcken på sig själva helt.

Jorden är ganska packad, kan jag gå runt med en grep och sticka ner och böja lite, så som man kan lufta en gräsmatta? Och sen mylla ner gödsel runt om och lite jord runt stammarna? Vet att gödseln inte ska nå stammarna, men är det något mer jag kan göra?

--------------------
          Jegra, Västervik, zon 2
          Nybörjare som försöker få kontroll på en härligt lummig men övervuxen trädgård.

Citera
          Sussie F-Flower
          Inlägg 29-06-2010, 14:39
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 3 217
          Medlem nr: 14 814

Jag håller precis på, i några timmar framåt, att göra en ny liten pion/ros-rabatt.
          Har nyss suttit och läst på olika websidor att pioner inte vill ha för "gödslig" jord.
          Däremot vill dom tydligen ha väldigt mycket plats för sina rötter. Ler/sandblandad jord.

Kan dina pioners rötter ha blivit "kvävda" av kirskålens rötter?
          Jag läste också att med tiden så "sjunker" pionerna ner i backen och då blommar dom inte heller, kan det vara en anledning tror du?

Enligt proffsen så ska man vänta med att flytta pioner till hösten (jag kommer att göra det idag) så om du har möjlighet så kanske det bästa vore att gräva en bit utanför, runtom pionerna för att luckra där samt rensa bort kirs-rötter om det finns några. Om du vet med dig att det INTE är en massa kirs-rötter så kan du nog lufta med en grep. Jag skulle nog välja att gräva upp försiktigt. Jag tror heller inte att jag skulle mylla ner gödsel utan möjligen ge lite "guldvatten".

Är pionerna bra placerade enligt dig? Annars kanske du skulle ta upp dom till hösten och rensa ur dom allt ogräs och placera dom någon annanstans och ge dom bättre förutsättningar.

Om du bara har fått 2 blommor i år så känns det inte som att du har så mycket att förlora... trostar.gif

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 29-06-2010, 15:05
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Zon (4) 5-6-7
          flytta senast augusti så de hinner rota sig
          Dålig blom o trötta beror i huvudsak på att ögonen sjunkit för djupt-
          Pionen har rotknölar ofta får man fler än en när man gräver upp.
          Sätt dem mkt högre än när du vanligtvid planterar perenner
          De gillar gödning men inte uppe i huvudet-dvs mitt på plantan utan i en ganska vid cirkel runt om
          jag sätter plasthinkar på mina nyss uppkommna pioner på våren när jag gödselsprider kogödsel på mina rabatter

Redigerat av kerstin z5-6: 29-06-2010, 15:09

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          Annie-72
          Inlägg 29-06-2010, 15:19
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 401
          Medlem nr: 3 343

Smart tips med hinkarna.. Detta ska jag försöka komma ihåg... Tack Kerstin!!

--------------------
          Annie, zon 3, Hammarö, Värmland.

Citera
          Jegra
          Inlägg 29-06-2010, 18:19
          Länk hit: #5

Medlem

Jag är ju egentligen ganska nöjd med att ha dem kvar där de är, men hur långt ut sprider sig pionrötterna ifrån plantans mitt? Tänkte om jag kan gräva runt dem (ska ju ändå gräva bort den där eländiga kirsens rötter) och försöka lyfta dem lite i samband med det? Semi-flytta eller vad man ska kalla det? Det borde väl inte störa den på samma vis som en flytt skulle göra? Vore ju roligt om jag kunde få dem att vilja blomma nästa år, fast det kanske är för mycket att hoppas på?

--------------------
          Jegra, Västervik, zon 2

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 29-06-2010, 19:12
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Jag menade inte att du skulle flytta dem?utan ta upp dem högre i förhållande till idag, jordförbättra , ogräsrensa och stoppa ner,men ytligare än idag?
          Att pioner inte blommar året efter omplantering är en myt
          De går att flytta i knopp tom, gjorde jag senast i år den blommar nu
          Sugrötterna går 30 cm minst ut från de yttre stänglarna kanske mer, och minst 50 cm djupt, ju mer rötter du får med , desto bättre mår den trots upp o nergrävning-(detta eller en flytt innebär nog samma sak för plantan)

Redigerat av kerstin z5-6: 29-06-2010, 19:14

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          Ezereht
          Inlägg 30-06-2010, 08:10
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 2 481
          Medlem nr: 8 514

Håller med kerstin, jag skulle grävt upp dem (se tilla tt uppgrävda klumpen inte torkade ut) och grävt om landet, och sedan lagt tillbaka dem. Jag är inte så knusslig med tidpunkt för detta, det viktigaste är man vattnar när man satt tillbaka dem, och att man inte sätter för djupt.
          Mina gillar barkmull, men dom kanske har pratat med varandra? Mullen håller fukten bra, det blir annars lätt snustorrt i min sandiga jord.

--------------------
          Temptations come, as a general rule, when they are sought.
          -Margaret Oliphant
          --------------------
          zon 5

Citera
          mino
          Inlägg 30-06-2010, 09:00
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 206
          Medlem nr: 10 027

Pioner är enligt min erfarenhet väldigt lättskötta och inte alls särskilt kinkiga med näring etc. Jag har tom en som växer i nordostläge mitt i en misskött mager del av gräsmattan nere vid gatan och den blommar troget varje år. Jag har svårt att tro att kirskålen skulle vara hela boven, jag tror snarare att det är något annat som gör att dina pioner inte trivs.

Kanske är de planterade för djupt, rotknölarna ska ligga ganska ytligt. Finns det stora träd i närheten som tar all fukt? Trivs pioner hos dig på andra ställen i trädgården, eller hos grannarna? Trivs inte en normalt sett ickekinkig växt så är det lite onödigt att du håller på att gräva och fixa, hellre i så fall testa ett annat läge, testa en annan mer tålig sort eller i sista hand ge upp pioner om de inte trivs i din trädgård.

--------------------

Bor i zon 2/3 södra Stockholm

Citera
          Jegra
          Inlägg 30-06-2010, 09:10
          Länk hit: #9

Medlem

Jättetack för hjälpen! Nu känns det som att jag har en plan för de stackarna. Bara sisådär 25kvm ogräsmark att gräva nu då.... smile.gif

Barkmull ska jag testa, jorden här är väldigt trött så jag tror de uppskattar att få lite organiskt material att leva i.

Det kanske är på tiden att börja fotografera så man får lite före och efterbilder att visa upp...

Här är i alla fall en bild från förra året innan det gamla växthuset gick under och innan jag börjat ta tag i det hela.

En pion försökte desperat blomma i all kirs, men här ser jag faktiskt att det hade betydligt fler knoppar förra året. Undrar hur det kommer sig.

--------------------
          Jegra, Västervik, zon 2

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 14:57

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon