Jag håller precis på, i några timmar framåt, att göra en ny liten pion/ros-rabatt.
Har nyss suttit och läst på olika websidor att pioner inte vill ha för "gödslig" jord.
Däremot vill dom tydligen ha
väldigt mycket plats för sina rötter. Ler/sandblandad jord.
Kan dina pioners rötter ha blivit "kvävda" av kirskålens rötter?
Jag läste också att med tiden så "sjunker" pionerna ner i backen och då blommar dom inte heller, kan det vara en anledning tror du?
Enligt proffsen så ska man vänta med att flytta pioner till hösten (jag kommer att göra det idag) så om du har möjlighet så kanske det bästa vore att gräva en bit utanför, runtom pionerna för att luckra där samt rensa bort kirs-rötter om det finns några. Om du vet med dig att det INTE är en massa kirs-rötter så kan du nog lufta med en grep. Jag skulle nog välja att gräva upp försiktigt. Jag tror heller inte att jag skulle mylla ner gödsel utan möjligen ge lite "guldvatten".
Är pionerna bra placerade enligt dig? Annars kanske du skulle ta upp dom till hösten och rensa ur dom allt ogräs och placera dom någon annanstans och ge dom bättre förutsättningar.
Om du bara har fått 2 blommor i år så känns det inte som att du har så mycket att förlora...