Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

7 sidor V   1 2 3 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Kamphundar.
          Bengalow
          Inlägg 02-07-2010, 14:33
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem nr: 24 333

Just nu sitter min fru hos veterinären med vår dvärgpudel, Ouzo. Vi var ute och promenerade, nickade till ett par som stod på trottoaren, och var väl 50 m förbi dom. Anita vänder sig om, för dom började skrika, och ser en stor Amstaff komma i full galopp längs gatan. Jag hann att kasta undan Ouzo i sin sele, så att besten missade. I nästa ögonblick vänder den, och anfaller igen. Jag fick klämt den mot ett trästaket, men den kom loss, och attackerade vår hund, som blev biten i magen.

Det är ju så, att man struntar egentligen i problem, som andra har, tills man drabbas själv. Nu har Danmark infört förbud mot innehav av kamphundar, Amstaff, Ovcharka m.fl. Norge har det sedan länge medan Sverige väntar. Man skulle mista många medlemmar i SKK, och det vill man väl inte - eller också har ordföranden, som är väldigt dryg att höra på - en egen kamphund .

Förbjud innehav av kamphundar i Sverige! Människor som skaffar sådana hundar, har inte hundvett. Dom kan lika bra skaffa en pudel, men då får dom ju "ingen respekt".

Citera
          Huggorm
          Inlägg 02-07-2010, 14:55
          Länk hit: #2

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Den här gången håller jag med dig helt och hållet Bengalow

Citera
          andersen
          Inlägg 02-07-2010, 14:57
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 4 131
          Medlem nr: 51

Håller helt med dej, ett förbud borde införas här åxå.

--------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Att inte cykla är att gå för långt.

Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.

Citera
          Bengalow
          Inlägg 02-07-2010, 15:22
          Länk hit: #4

Medlem

Jag tror nog att vi är överens om mycket mer än vad som framgår av våra argumentationer. De är ju bara det - argument! Livet är något helt annat.

Stackarn är sövd nu, och skall sys ihop efter två huggtänder i mjukdelarna på magen, så vi får inte hem honom i dag.

Jag kan berätta att ägaren heter Yussef, men det är ju ingen nyhet, att heta så, och ha en Amstaff. Fy f-n, det är nästan så det för tankar till SD...Gu' bevare mig!

Sedan återstår det ju att kräva ersättning för de kostnader vi får p.g.a. detta. Vem f-an törs sig in ideras trädgård för att prata med dem?

Borde vi polisanmäla det som skett?

Redigerat av Bengalow: 02-07-2010, 15:28

Citera
          skogstroll
          Inlägg 02-07-2010, 15:27
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

jättetråkigt verkligen och förstår om du är arg, tycker nog iofs att även andra raser än staffar kan orsaka problem, det är väl mest ägarna det är fel på. jag blev påhoppad av en setter en gång när jag var liten, men inte är de förbjudna...

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          Bengalow
          Inlägg 02-07-2010, 15:32
          Länk hit: #6

Medlem

Skogstroll, i förhållande till antalet , så är Amstaff/Pitbullterrier otroligt överrepresenterade. Vilken hund som helst kan skada någon, om den är på det humöret. Flest skador på barn orsakas av Golden Retriever, en "barnvänlig" hund sägs det...men så finns det många av dem också, i just barnfamiljer.

Citera
          skogstroll
          Inlägg 02-07-2010, 15:36
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

tyvärr är det väl många puckon som skaffar staffar, pitbull mm utan att kunna fostra dem ordentligt.

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          Huggorm
          Inlägg 02-07-2010, 15:39
          Länk hit: #8

Moderator

CITAT (Bengalow @ 02-07-2010, 16:22) *

Har du inte gjort det redan så bör du göra det omgående

Citera
          andersen
          Inlägg 02-07-2010, 15:39
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 4 131
          Medlem nr: 51

Självklart så skall du polisanmälan det som har hänt, det har ingen betydelse vad hundägaren har för namn.

--------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Att inte cykla är att gå för långt.

Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 02-07-2010, 15:40
          Länk hit: #10

Moderator

CITAT (skogstroll @ 02-07-2010, 16:36) *
          tyvärr är det väl många puckon som skaffar staffar, pitbull mm utan att kunna fostra dem ordentligt.

Jo, puckona skaffar ju just dessa raser, och därför blir det mycket olyckor med dom. Men i valet mellan en pitbull och en pudel kanske dom väljer att avstå hund, och då blir det ingen olycka alls

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 02-07-2010, 15:51
          Länk hit: #11

Gäster

Jag blir så ledsen Bengalow när jag läser vad ni råkat ut för - hoppas lilla Ouzo kryar på sig men det är trots allt ett lidande för hunden och för er. Jag går aldrig med mina hundar i tätorten mera pga av dessa hundägare till kamphundar för det är inte hundarnas fel - en amstaff kräver sin ägare.

Du bör polisanmäla händelsen!

Citera
          vitavargen
          Inlägg 02-07-2010, 15:57
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 1 576
          Medlem nr: 26 792

CITAT (Bengalow @ 02-07-2010, 16:22) *
          Jag tror nog att vi är överens om mycket mer än vad som framgår av våra argumentationer. De är ju bara det - argument! Livet är något helt annat.

Stackarn är sövd nu, och skall sys ihop efter två huggtänder i mjukdelarna på magen, så vi får inte hem honom i dag.

Jag kan berätta att ägaren heter Yussef, men det är ju ingen nyhet, att heta så, och ha en Amstaff. Fy f-n, det är nästan så det för tankar till SD...Gu' bevare mig!

Sedan återstår det ju att kräva ersättning för de kostnader vi får p.g.a. detta. Vem f-an törs sig in ideras trädgård för att prata med dem?

Ja. Polisanmäl det oavsett namn på ägaren, för att minst kunna hindra att andra råkar ut för samma sak .

Citera
          aram22
          Inlägg 02-07-2010, 15:59
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 140
          Medlem nr: 31 455

dom har ju förbjudit dom

Citera
          Chamomille
          Inlägg 02-07-2010, 16:02
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 10 013
          Medlem nr: 11 250

Ehh.. Finns det inte nåt som heter koppel?

--------------------
          Camilla zon 2-3

Ett gott skratt förlänger munnen.

Citera
          aram22
          Inlägg 02-07-2010, 16:03
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 140
          Medlem nr: 31 455

beklagar sorgen crying.gif

Citera
          lottapotta
          Inlägg 02-07-2010, 17:19
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 787
          Medlem nr: 9 442

Först vill jag som många andra här beklaga att detta hänt er! crying.gif
          Jag blir oerhört arg när jag läser om sådana här händelser. ranting.gif

Jag tillhör en av de många som ansett att detta inte är ett rasproblem utan hunförarproblem - MEN jag håller just nu på att läsa en mycket intressant bok om hundars och vargars beteende. I den kan man läsa att sunda hundar (liksom vargar) har ett signalsystem som varnar innan de attackerar. Det ser ut på följande sätt:

Nivå 1) De står stilla mycket spänt och stirrar
          Nivå 2) De drar upp läpparna, visar tänderna och morrar
          Nivå 3) De gör en skenattack, dvs låtsas anfalla och hugger i luften
          Nivå 4) De anfaller på allvar

I boken står att inom kamphundsaveln är de tre första nivåerna bortavlade! -fear-.gif
          Det innebär alltså att hunden inte varnar innan den anfaller. När man tänker efter så är det ju logiskt eftersom dessa raser är framavlade för hundkamp. Om de skulle hålla på med "varningarna" skulle det ju aldrig bli någon kamp, eller åtminstone skulle det ta väldigt lång tid.

Nu är jag ingen avelsexpert, och jag antar att många seriösa uppfödare är väldigt noggranna med att inte avla fram mer av detta elände, men det räcker ju med att ta en titt på hundannonserna på blocket så förstår man hur illa detta är och kommer att vara lång tid framöver. Dessa oseriösa personer bryr sig nog inte ett dugg om vem de säljerna valparna till bara de får sina pengar! ranting.gif

Jag gillar inte förbud, men med min nyvunna kunskap om detta bortavlade varningssignalsystem är jag numera ambivalent...

Redigerat av lottapotta: 02-07-2010, 17:20

--------------------
          "Den som sjunger skrämmer bort bekymren."

http://leo-broholmer.bloggplatsen.se/

Citera
          netha
          Inlägg 02-07-2010, 18:18
          Länk hit: #17

Gäster

Så onödigt och så tråkigt! Hoppas att er lilla hund klarar sig utan framtida men.
          Grannens Bichon attackerades av kamphund för några år sedan. Riktigt otäckt var det. Ägaren valde att ta bort den kamphunden samma dag. En hubd som anfaller och attackerar kan man aldrig lita på.

Citera
          Olle A
          Inlägg 02-07-2010, 18:27
          Länk hit: #18

Gäster

Jag skulle inte ha något emot ett förbud mot kamphundar, eller något slags "körkort" för att få ha hund (allmänt eller för vissa raser). Alla måste kunna känna sig trygga där hunden är: vilda djur, hundrädda människor, andra hundar, katter...

Olle

Citera
          netha
          Inlägg 02-07-2010, 18:33
          Länk hit: #19

Gäster

CITAT (Olle A @ 02-07-2010, 19:27) *
          Jag skulle inte ha något emot ett förbud mot kamphundar, eller något slags "körkort" för att få ha hund (allmänt eller för vissa raser). Alla måste kunna känna sig trygga där hunden är: vilda djur, hundrädda människor, andra hundar, katter...

Olle

Jag ser dagligen folk som har lössprungande hundar här i skogen intill. många ggr har jag sett fåglar skrämmas upp och också har maken sett bon där äggen blivit kvar. sad.gif(
          Ser felskrivet men ids inte rätta ... är inte så van att surfa med mobil.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 02-07-2010, 18:44
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Usch jag blir så illa berörd varje gång jag hör om sånt här. Har varit med om samma sak med min förra hund som aldrig blev helt OK efter den attacken.

Absolut att du ska polisanmäla och jag hoppas att hundägaren har en hemförsäkring så att ni kan få ersättning för era kostnader.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera

7 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-07-2025, 17:08

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon