Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > bygga planteringsbädd i växthus
          Avokadomannen
          Inlägg 09-07-2010, 15:23
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem nr: 31 581

Hej,

Jag har ett växthus på ca 12 kvm av glas med platta på golvet. Funderar på att bygga ett planteringsbädd längs hela ena väggen. Behöver tips på hur jag kan bygga det och hur ska jag göra med bottnet med tanke på bra dränering och att inte förstöra plattan! tacksam för tips!

Citera
          blomkronan
          Inlägg 12-07-2010, 23:35
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 3 467
          Medlem nr: 17 820

Det är ju inte lätt att svara när man inte vet förutsättningarna helt ut!
          när du säger platta... menar du att du har en platta av betong?
          Eller är det ett golv av "jordstampat" golv??

Själv så grävde jag ur jorden så mycket jag kunde. Mina förutsättningar var den att jag har ett berg under så jag skrapa ur så mycket jag kunde, sen fyllde jag på med jord wink.gif

Bra dränering....?? Vet inte riktigt vad du menar, hur ser det ut? har du bilder att visa?

Jag odla i kruka förra året... och i år grävde jag ur och gjorde odlingsbäddar. Årets planter är otroligt mycket kraftigare än förra året... så kan du gräva ur, så rekommenderar jag att du gör det tummenupp.gif

Citera
          imjoh
          Inlägg 13-07-2010, 09:36
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 147
          Medlem nr: 21 024

Jag fick rådet av en trädgårdsmästare att plantera i frigolitlådor, sådana som fiskhandlaren har,fick så många jag ville ha. Det har fungerat jättebra men jag har en grusbädd runt om som de står på, inte lätt att råda när man inte vet vad du har för platta.

Citera
          Peztis
          Inlägg 13-07-2010, 15:59
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem nr: 20 608

CITAT (blomkronan @ 13-07-2010, 00:35) *
          Jag odla i kruka förra året... och i år grävde jag ur och gjorde odlingsbäddar. Årets planter är otroligt mycket kraftigare än förra året... så kan du gräva ur, så rekommenderar jag att du gör det tummenupp.gif

Så himla skönt att höra!
          När jag säger att jag ska ha odlingsbäddar i mitt växthus så skakar folk på huvudet, det är ju sååå mycket bätte med krukor i växthuset.

Jag är nog inte riktigt någon krukmänniska heller, gillar när det är lite större planteringar som inte torkar ur så fort.
          Fast tilttar man på min uteplats med ca 15 krukor och inglasade altan med ytterligare minst lika många så... hehe! Fast jag föredrar mina stora blomlådor jag snickrade till altan, i krukorna hamnade det som jag inte riktigt visste var jag skulle plantera och å blev det som det blev...

--------------------

* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-07-2025, 20:47

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon