Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Rasp i halsen utan allergi, Kan man få det av pollen?
          Christa
          Inlägg 10-07-2010, 11:29
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem nr: 6 894

Nu har det hänt två gånger på samma plats att det retar precis där luftstrupen börjar. Jag cyklar uppför en brant backe och så en kilometer till och stannar vid en sjö med lite ängar och väntar in min sambo.

Efter att jag hoppat av cykeln och utan att vara andfådd så har det plötsligt börjat reta väldigt ungefär vid struplocket.

Första gången trodde jag att jag andats in något skräp men när det hände igår igen på samma ställe så blev jag betänksam. Det blev bättre när vi cyklade genom skogen men retade fortfarande när vi kom hem. Känns lite konstigt idag också.

Luften är ju väldigt torr och det är mycket pollen i luften. Kan man få besvär av pollen utan att vara allergisk?

Hoppas att jag inte håller på att utveckla allergi. Hur märker man det?

Citera
          netha
          Inlägg 10-07-2010, 22:13
          Länk hit: #2

Gäster

Rekommenderar dig att hitta och köpa boken ... Visst är ni sjuk ... av Richard Fuchs.

Citera
          Motti
          Inlägg 10-07-2010, 22:51
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

När vi kom ut hit på landet så efter tre år så blev jag helt plötsligt jätte krasslig hade infektionsastma innan men ingen påvisad allergi då,fjärde året tappade jag rösten helt och fick pecka mig fram rolleyes.gif då insåg jag att jag helt plötsligt blivit pollenallergiker !så nu äter jag allergitabletter från maj till juli plus Rinicortspray,sitter här och snurvlar .:)har bestämt mig att nästa år ska jag söka för det och få mediciner som hjälper,att ha det så här är skitjobbigt man blir så himmla trött av all allergimedicin och av skälva allergin så det är inte sant.Rasp i halsen är kanske inte så oskyldigt;)

Citera
          Monaxe
          Inlägg 11-07-2010, 06:26
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 3 326
          Medlem nr: 12 962

CITAT (Christa @ 10-07-2010, 12:29) *
          Nu har det hänt två gånger på samma plats att det retar precis där luftstrupen börjar. Jag cyklar uppför en brant backe och så en kilometer till och stannar vid en sjö med lite ängar och väntar in min sambo.

Efter att jag hoppat av cykeln och utan att vara andfådd så har det plötsligt börjat reta väldigt ungefär vid struplocket.

Första gången trodde jag att jag andats in något skräp men när det hände igår igen på samma ställe så blev jag betänksam. Det blev bättre när vi cyklade genom skogen men retade fortfarande när vi kom hem. Känns lite konstigt idag också.

Luften är ju väldigt torr och det är mycket pollen i luften. Kan man få besvär av pollen utan att vara allergisk?

Hoppas att jag inte håller på att utveckla allergi. Hur märker man det?

Visst kan man få besvär av pollen utan att vara allergisk. Man kan får en mekanisk retning i slemhinnorna av att andas in pollen. Är man känslig i slemhinnorna i näsa och luftrör kan man på detta vis på symtom som är väldigt lika allergiska symtom.
          Misstänker du att du håller på att utveckla allergi tycker jag du ska be att få en pricktest gjort på din vårdcentral el liknande.
          Att bara ta antihistamintabletter och cortisonspray för näsan utan att ha en fastställt diagnos kanske inte är så bra.

--------------------
          Monaxe zon 2 på västkusten

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 11-07-2010, 19:09
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 3 562
          Medlem nr: 11 124

Hörde på radion att man kan få luftvägsproblem av marknära ozon som det tydligen är gott om nu.

http://www.ivl.se/ozon

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          Christa
          Inlägg 12-07-2010, 14:34
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem nr: 6 894

CITAT (ängsvädd @ 11-07-2010, 20:09) *
          Hörde på radion att man kan få luftvägsproblem av marknära ozon som det tydligen är gott om nu.

http://www.ivl.se/ozon

Jag funderade på ozon som alternativ till pollen och sökte på SMHI´s webbplats utan att hitta något om vilka värden som var aktuella. Det brukar ju bli höga halter av marknära ozon när det är värmebölja en längre tid. Bra att jag fick länken till ivl. Visste inte att de är de som har koll på sådant.

Vi cyklade på ett annat ställe i förrgår kväll och då kände jag ingenting. Då var det emellertid ingen sådan jättebacke. Oavsett om jag fick det av ozon eller pollen så är nog risken större när man drar in så stora mängder luft.

Igår kväll cyklade vi dock uppför den stora backen och då kände jag ingenting men då hade det regnat.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 12-07-2010, 18:24
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Idag varnar dom på nyheterna för marknära ozon som kan irritera slemhinnor och luftrör. Astmatiker råds att hålla sig inomhus t.o.m. Det var på Östnytt dom pratade om det nyss.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          fuchsian
          Inlägg 12-07-2010, 19:15
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 3 631
          Medlem nr: 30 760

Där du, Stintan, gav mig svaret och de andra som spånade om ozonlagret. Jag är astmatiker, men brukar inte ha beskymmer med det så här års, våren och vissa djur kan påverka mig samt om man har varit risig en längre tid i luftrören och de har inte hunnit att läkas.
          Detta ska jag säga till gubben som klagar om min dåliga kondis! Efter vistelsen i Vadstena, har jag börjat rensa i trädgården under tider där skuggan har legat på. Annars är det så jädrans hett.
          Tänker börja cykla så fort det blir väder till det, har saknat det för vi har så fina cyckelvägar och det är en motionsform som jag gillar under den varma tiden.
          Ack, jaa.... så fick jag reda på det, tack, ni som har orkat kolla vädret .... sweatingbullets.gif ... Fuchian ....

Citera
          Meriona
          Inlägg 12-07-2010, 20:47
          Länk hit: #9

Gäster

Har inte behövt plocka fram min astmasprej idag. Här är tydligen ozonfritt.smile.gif

Citera
          ninnisky
          Inlägg 12-07-2010, 21:03
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 5 047
          Medlem nr: 3 958

CITAT (Meriona @ 12-07-2010, 19:47) *
          Har inte behövt plocka fram min astmasprej idag. Här är tydligen ozonfritt.smile.gif

Här också smiley_small_hug.gif

--------------------
          Det är dumt att slänga bort en hel cykel för att det kommit in ett gruskorn i kedjan...

Citera
          fuchsian
          Inlägg 13-07-2010, 00:15
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 3 631
          Medlem nr: 30 760

Kanske den kommande åskkuren rensar luften, hoppas det. För säkerhets skull la jag fram min Brikanyl innom synhåll. Då var jag nog inte så kass som gubben menade, att det fanns orsak till mina tilltagande besvär ...... Jag brukar inte vara uppe på nätterna, men ikväll går det bara inte att somna .... OK .... det blir som det vill sig ..... Fuchian ..

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-07-2025, 17:47

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon