CITAT (Peztis @ 15-12-2010, 20:16)

Asch!!!! Skulle ha sparat ringblommorna i somras!
Jag har typ ett kilo (MINST!) bivax i källaren som står där i väntan på att jag skulle börja med det där.
Hur länge räknar du med att salvan ska vara hållbar?
Var fick du tag i bivaxet? Jag hittade en lokal biodlare som jag fick köpa det jättebilligt av!
Det fixar jag... Jag skickar lite till dig

Jag lägger det på lådan i morgon, du får skaffa en flaska olja.
Jag köpte mitt vax på hälsokosten. Jag hade hört mig runt bland biodlarna jag med, men ingen av dom hade något rent vax.
Peztis ditt vax är väll rent...
CITAT (ingrid fuxwall @ 15-12-2010, 20:21)

Vad noga du var!
När jag gör min salva så häller jag oljan i en kastrull och lägger ner bivax, sätter på plattan och när vaxet har smält tar jag av kastrullen.
Ett tips för att oljan inte ska mögla i fönstret är att man vänder på burken lite då och då. När man väl silat bort blommorna kan man förvara oljan i flera år innan man gör salva. Själv använder jag alltid solrosolja - har bara blivit så.
Min salva förvaras svalt och håller i ca 2 år
ingrid
Tycker du att jag var noga

, jag ville bara inte misslyckats och jag har ju aldrig verken gjort eller sett hur man gör, bara läst om det.
Men det var ju så bussenkelt. Jag skaka min burk nästan varje dag så det var aldrig någon fara att den skulle mögla.
Kul att höra att du har din salva i två år då vet man vad man kan säga till dom som får lite i julklapp

Men då du säger svalt ställer du den i kylskåpet, eller har du en sval källare? Jag har min står i rumsvärmen...