Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Hur klarar ni växterna i torkan?
          Gunilla T
          Inlägg 15-07-2010, 11:35
          Länk hit: #1

Gäster

Nu börjar det kännas lite kris här....jag tror inte vi fått regn sedan någon gång innan midsommar. Vi har haft torrperioder förut men vad jag minns, aldrig under så här lång tid.

Jag har vattnat med spridare varje dag men det torkar för fullt.

I morse satt jag på spridaren i två timmar - därefter punktvattnade jag varje växt i en rabatt med 20 liter var - när jag kollade i jorden var det fuktigt 2cm ner crying.gif

Jag har klippt ner massor med växter - höll på hela dagen i går men nu tvingade värmen in mig - bromsarna är rätt ilskna av sig just nu.

Har några våtbäddar för mera fuktighetskrävande växter och de har alltid klarat sig vid torka men inte nu - känns hopplöst just nu om vi inte får vatten snart.

Redigerat av Gunilla T: 15-07-2010, 17:17

Citera
          skogstroll
          Inlägg 15-07-2010, 11:38
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

ja det är för jäkligt, hos oss kom det några droppar häromnatten... annars vattnar jag lite lagom, fast har inte kommunalt vatten så jag vågar inte dra på hur länge som helst. Tråkigt att se när träden torkar och vissnar -cry-.gif nåja så är det väl... försöker ta hand om blomrabatten någorlunda och det i växthuset så får resten klara sig självt.

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 15-07-2010, 11:43
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

det längsta mina växter i trädgården har varit utsatt för torka är 3månader.

då var det ganska brunt och visset. nu har det varit ganska torrt också, vet inte exakt hur många veckor. kanske runt en månad/ en och halv månad.

men inga av mina växter får extra vatten. dels är dom väl etablerade dom som är där. dels har jag för det mesta växter som tål torka. så än är det inga problem och nu har det ju regnat lite i veckan i trädgården så då fick dom lite så dom överlever.

här på uteplatsen har jag allt i krukor nästan, här vattnar jag 1-2gånger per dag när det är som varmast.

Redigerat av flaxss: 15-07-2010, 11:46

Citera
          Malvia
          Inlägg 15-07-2010, 11:59
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 1 494
          Medlem nr: 4 410

Vattnar och vattnar morgon och kväll. De jag kan sätta i skugga gör jag. Tomaterna är viktiga.

Osmart nog så spred jag ut gräsfrö för midsommar på en gles bit av gräsmattan, där har jag fått haft spridaren på minst en gång om dan.
          Turligt nog är finrabatten där och får sin beskärda del av vatten också.

Men resten får komma igen efter regn så småningom.

Synd om böndernas gröda, dock har höskörden torkat fint.

Sen har vi en del smådjur i burar som tycker det är väl varmt, vatten minst 2 ggr per dag och skuggar så mycket som möjligt.

--------------------
          MVH / Malvia - södra Uppland - zon 4 (3)
          ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
          Be om råd men bestäm själv

Citera
          flouee
          Inlägg 15-07-2010, 12:26
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 418
          Medlem nr: 24 643

Jag tackar min lerjord för att alla växterna mår prima och jag knappt behövt vattna; jag har bara gett en del nya rosor en kanna vatten några gånger. Just nu ösregnar det dessutom, så jag känner mig lyckligt lottad (annat var det i höstas när jag skulle gräva i leran; fruktansvärt tungt och kladdigt!).

--------------------
          Villa i Göteborg (zon 2)

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 15-07-2010, 13:39
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

Vattnar överallt , hemma och vid sommarstugan. Kan vattna med två spridare samtidigt vid stugan . Vattnar del/rabatt efter del/rabatt en dag åt gången. Än så länge lever växterna

Vi fick några millimeter regn häromdagen men den gjorde varken till eller från . Hoppas väl förgäves att vi ska få hit mer regn.

Redigerat av mamamaggan: 15-07-2010, 13:41

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          DykUnderYtan
          Inlägg 15-07-2010, 13:50
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 694
          Medlem nr: 17 194

In i det längsta väntar jag med att vattna (då vi har egen brunn). Det som får vatten är det som står i krukor annars är jag väldigt sparsam, skulle ju vara katastrof om brunnen torkade ut.

Har vid något tillfälle punktvattnat där jag sett att växterna verkligen hänger men jag hoppas att vi får lite regn snart. Tunnorna som jag vanligtvis tar vatten ifrån är torrlagda sedan länge. För ett par nätter sedan kom 1 mm regn... men det var knappast till någon nytta, dunstade väl lika snabbt skulle jag tro. Förutom de dropparna här om natten så har det inte regnat här sedan innan midsommar.

--------------------
          Mvh Mia

Bor och odlar i södra Sthlm, zon 2-3

Bilder från trädgården lägger jag ut här: http://miashem.blogspot.com/

Citera
          gnon49
          Inlägg 15-07-2010, 13:59
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

Har bra tillgång på vatten så spridaren har gått för fullt. Men jag vattnar bara på framsidan av trädgården där det mesta finns i växter. Rappe rekommenderade ju 3 timmar på varje ställe men jag har kört en halvtimma och sedan flyttat spridaren. Det har fungerat bra. Gräsmatta o växter frodas och jag har sluppit dom tråkiga fläckarna i gräsmattan som blev när jag hade en grävd brunn och inte vågade vattna så mycket . Ett borrhål på 75 meter har gett bra med vatten. Tack o lov.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          skogstroll
          Inlägg 15-07-2010, 14:00
          Länk hit: #9

Medlem

CITAT (DykUnderYtan @ 15-07-2010, 14:50) *
          In i det längsta väntar jag med att vattna (då vi har egen brunn). Det som får vatten är det som står i krukor annars är jag väldigt sparsam, skulle ju vara katastrof om brunnen torkade ut.

Har vid något tillfälle punktvattnat där jag sett att växterna verkligen hänger men jag hoppas att vi får lite regn snart. Tunnorna som jag vanligtvis tar vatten ifrån är torrlagda sedan länge. För ett par nätter sedan kom 1 mm regn... men det var knappast till någon nytta, dunstade väl lika snabbt skulle jag tro. Förutom de dropparna här om natten så har det inte regnat här sedan innan midsommar.

exakt samma här, vattentunnan jag har sa det bara slurk om så var det nästan bara lite kvar på botten från att ha varit full sad.gif man får stå ut med naturens gång och vattna det som är viktigast för en

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          varghem
          Inlägg 15-07-2010, 14:01
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 806
          Medlem nr: 23 954

jag vattnar bara krukade växter och nyplanteringar
          har aldrig vattnat etablerade växter och dom har "ta i trä" klarat sig hittills
          har lerjord också men snacka om att det blir rena betongen när det torkar

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 15-07-2010, 14:59
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

lerjord och mkt bra brunn-eftersom detta varit bondgård och den har vattnat många kor-sinar den aldrig, töms den fylls det på under natten igen(kallkälla)

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          skogstroll
          Inlägg 15-07-2010, 15:01
          Länk hit: #12

Medlem

hur kan man egentligen veta hur mycket man har i brunn? ursäkta korkad fråga

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          Peztis
          Inlägg 15-07-2010, 16:01
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem nr: 20 608

skogstroll, om du vet hur djup brunnen är och hur högt vattnet står samt har diametern på hålet så kan du räkna ut hur mycket brunnen rymmer. Detta förutsätter ju att du kan se ned i brunnen och det är det ju inte alltid man kan.

Vill du veta hur fort vattnet fylls på så kan man väl göra så att man häller ut en viss mängd och sedan ser hur fort det kommer upp i samma höjd igen och så får man räkna lite på hur lång tid det tog kontra hur mycket som hälldes bort osv.

Så räknade i alla fall brunnsborraren ut vår tillströmning.

Att tömma brunnen helt för att räkna ut detta är inte att rekommendera.

Det mesta vattnet har gått till vår infernaliska pool i sommar, fick tömma den häromveckan för det var så ischligt vatten. Och så var det en massa småsten vi inte märkte av när vi satte dit den som var obehagliga att gå på samt att vi blev rädda för att det skulle skada botten.

Annars är det vattning i alla krukor, nyplanteringar och landet. Där är det fint!
          Övriga rabatter ser rätt trista ut för att inte tala om gräsmattorna som knastrar av torrt gräs och alla nedfallna torra björklöv.

Redigerat av Peztis: 15-07-2010, 16:02

--------------------

* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 15-07-2010, 16:58
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Ja man kollar ringdjupet, förhoppningsvis vet man hur många ringar man har:)
          Min brunn får snarare bättre vatten ju mer jag vattnar-under våren läcker en del humus in som jag försöker vattna bort så snart som möjligt

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 15-07-2010, 17:21
          Länk hit: #15

Gäster

Vi bor ju också på en f.d. bondgård och den brunnen som jag enbart använder till trädgården är den som försåg hushållet och alla djuren med vatten, den borde ju klara en hel del men man vet ju inte, grundvattnet är säkert lågt nu.

Till hushållet har vi en annan borrad brunn.

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 15-07-2010, 18:45
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 3 562
          Medlem nr: 11 124

Jag har tur som bor på en lågt belägen, sank tomt - i detta fall är det tur biggrin.gif

Har en torr del på tomten men där är det bara vildäng + att jag börjat anlägga en kryddträdgård där så de nysatta plantorna måste jag vattna. F ö vattnar jag bara mina krukor, vissa behöver vattnas en gång dagligen, andra mer sällan.

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          Bassam
          Inlägg 15-07-2010, 21:43
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Hej
          Jag tycker om du kan sprida vatten över växter nästan 1 timma på morgon varje dag.
          H:Bassam

Redigerat av Bassam: 15-07-2010, 21:44

Citera
          mimmi 1
          Inlägg 16-07-2010, 00:06
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 389
          Medlem nr: 17 549

vattenspridaren på varje kväll, i flera timmar.... har fri tillgång på vatten från älven, och med pump därifrån... vattnar inte på dagen, då dunstar ju hälften bort....

har något lerhaltig jord, så fukten håller ett par dagar. Ja, regnade det hela förra sommaren, så får vi sol hela denna :-) att man aldrig är nöjd!!

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 26-07-2025, 22:20

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon