Kul att det hade varit lite aktivitet i tråden... har just varit och jobbat mina sista timmar på jobbet, nu har jag SEMESTER
CITAT (*Stintan* @ 18-07-2010, 11:34)

Det måste vara karlar som konstruerar köksfläktar.

speciellt dom utdragbara... dom är ju hur dumma som helst!! Hur "snyggt" det än kan vara!! skulle jag ALDRIG välja en sån.
CITAT (malcolm @ 18-07-2010, 12:03)

Mitt största problem vad det gäller köksfläkt är att hitta en som är 70 cm bred och har slanganslutning för utblåset, Bauhaus har en 70 cm modell men den har kolfilter och det vill jag helst inte ha eftersom jag inte tror de är lika effektiva.
Nej det är inga problem... Som vi tex vi har bara fem fläktar i utställningen, men om du frågar säljaren finns det mera att välja på, oftast är det bristen på "väggar" i butiken som gör att man inte kan visa flera. Du har massor att välja på... i märket Franke, Thermex och Electrolux.
Vilket system har du? bor du i fler-familjs hus eller villa/radhus. Ska du ha vägghängd eller under överskåp?
CITAT (TheLan @ 18-07-2010, 14:48)

Och ur ett annat perspektiv
Om du vill spara på uppvärmningen av huset. Använd inte fläkten över huvud taget då den drar ut värmen. Mycket mer effektivt både att få ut matoset och för elräkningen att vädra i 5 till 10 minuter efter du har lagat mat.

Inget jag själv har hittat på utan information från mitt elbolag.
Alldeles riktigt. Felet många gör att dom sätter in en fläkt med
för hög kapacitet för att dom inte vet bättre....

Dom tror att suget ska bli bättre men vad som händer är att man tömmer rummet på luft fortare än det kommer in luft... tänk på vintern!!!

då kan man bli tvungen att öppna ett fönster för att släppa in luft.
Rätt kapacitet räknar man ut så här.
En fläkt med rätt kapacitet ska klara av att vända luften 10 gånger på en timme.
exp: en kök på 20 kvm med 2,5 m i takhöjd har c:a 50 m3 luft, ta det gånger 10 = 500 m3/h
om det inte finns några böjar, så ska man ha en fläkt med en kapacitet runt 500 m3/h
Finns det böjar på utluftröret räknar man bort 30%. Ett kolfilter tar oxå bort 30% av kapaciteten.