Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Tips och rekommendationer på träd!, 6-7 m, zon II, blåsigt läge, inga bär
          Karsan
          Inlägg 21-07-2010, 15:01
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 89
          Medlem nr: 13 897

Någon som kan tipsa om ett passande, vackert träd för dessa omständigheter? Vi vill ha den som solitär på en gräsmatta, blir lite som ett vårdträd.

- höjd 6-7 m
          - enstammig
          - relativt bred krona, inte jättetät
          - blåsigt läge, sol fram till kl 16
          - zon II-III (men gärna tåligare än så)
          - vill att trädet i framtiden ska klara hängmatta, hårda fotbollar etc
          - ingen frukt eller bär p g a närliggande pool, inte heller pil

kan en strimlönn eller annan lönn vara ett alternativ? Har även funderat på näverhägg men jag är förtjust i lönnarnas lite större blad. Drömmen vore en kaukasisk vingnöt eller manchurisk valnöt men de blir för stora...

tacksam för tips och erfarenheter!

Citera
          Huggorm
          Inlägg 21-07-2010, 15:21
          Länk hit: #2

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Strimlönn växer långsamt, så det kommer ta många år innan dom duger till en hängmatta. Lönn över huvud taget har ju ganska täta kronor som inte släpper igenom mycket solljus.

Kanske ett sibiriskt korkträd (Phellodendron amurense) kunde passa? Dom klarar zonen med råge, blir breda men inte så täta i kronan. Påminner lite om vingnöt och valnöt också. Får visserligen bär, men fåglarna tar nog de flesta. Höjden kan nog stämma också, jag tror inte dom blir så mycket högre än 6-7m i ett blåsigt läge i Sverige.

Citera
          Karsan
          Inlägg 21-07-2010, 15:41
          Länk hit: #3

Medlem

Ja, det är sant, den har jag sett vid bergianskas parkering. kan vara något!
          någon erfarenhet av vitbrokig lönn, drummondi? står ibland 10 m höjd, lite väl stor.

Citera
          Karsan
          Inlägg 21-07-2010, 15:47
          Länk hit: #4

Medlem

CITAT (Huggorm @ 21-07-2010, 16:21) *
          Kanske ett sibiriskt korkträd (Phellodendron amurense) kunde passa? Dom klarar zonen med råge, blir breda men inte så täta i kronan. Påminner lite om vingnöt och valnöt också. Får visserligen bär, men fåglarna tar nog de flesta. Höjden kan nog stämma också, jag tror inte dom blir så mycket högre än 6-7m i ett blåsigt läge i Sverige.

saxat från http://www.rolv.no/urtemedisin/medisinplanter/phel_amu.htm
          etterfølges av runde, svarte, ca. 1 cm store frukter som har en sterk duft av terpentin. Treet dyrkes i hager og parker på grunn av sin vakre bark og aromatiske blader, som blir gule om høsten

hm... stark doft av... terpentin?

Citera
          Huggorm
          Inlägg 21-07-2010, 15:58
          Länk hit: #5

Moderator

Jag har aldrig märkt av någon terpentindoft, men mitt exemplar är fortfarande litet och har bara fått enstaka bär ännu

Citera
          Anders zon 1
          Inlägg 22-07-2010, 22:24
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 1 171
          Medlem nr: 409

Kanske en manaask (Fraxinus ornus) skulle passa? Sirligt bladverk, vackra doftande blommor och inga bär som kladdar ner. Fina höstfärger. Drabbas enligt uppgift inte heller av askskottsjuka. http://www.google.com/images?client=safari...280&bih=644

Några andra förslag: avenbok, himalajabjörk, kamtjatkabjörk, ginnalalönn, japansk magnolia (magnolia kobus), ginkgo, Maackia amurensis.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 22-07-2010, 22:26
          Länk hit: #7

Moderator

CITAT (Anders zon 1 @ 22-07-2010, 23:24) *
          Kanske en manaask (Fraxinus ornus) skulle passa? Sirligt bladverk, vackra doftande blommor och inga bär som kladdar ner. Fina höstfärger. Drabbas enligt uppgift inte heller av askskottsjuka. http://www.google.com/images?client=safari...280&bih=644

Några andra förslag: avenbok, himalajabjörk, kamtjatkabjörk, ginnalalönn, japansk magnolia (magnolia kobus), ginkgo, Maackia amurensis.

Har du sett någonting om vilka andra asksorter som inte drabbas av askskottsjukan? Jag undrar om det är något som enbart drabbar vår svenska ask, eller om även tex. de nordamerikanska sorterna drabbas? Att mannaasken klarar sig är ju ett gott tecken.

Citera
          Karsan
          Inlägg 22-07-2010, 23:43
          Länk hit: #8

Medlem

CITAT (Anders zon 1 @ 22-07-2010, 23:24) *
          Kanske en manaask (Fraxinus ornus) skulle passa? Sirligt bladverk, vackra doftande blommor och inga bär som kladdar ner. Fina höstfärger. Drabbas enligt uppgift inte heller av askskottsjuka.

ah, tackar! ginkgo och magnolia känns inte som något man kommer kunna hänga hängmattan i. Men Mannaasken ser spännande ut!

Citera
          Huggorm
          Inlägg 22-07-2010, 23:56
          Länk hit: #9

Moderator

CITAT (Karsan @ 23-07-2010, 00:43) *
          ah, tackar! ginkgo och magnolia känns inte som något man kommer kunna hänga hängmattan i. Men Mannaasken ser spännande ut!

Ginkgo i ett blåsigt läge i zon 2-3 kan vara på gränsen, men magnolia kobus är faktiskt inget dumt val. Den är strikt trädformig, och blir nog ungefär lagom hög. Problemet är bara att magnolia rent generellt har känsliga rötter, och kan ta skada av att man trampar på dom. Jag vet dock inte hur känslig just den här sorten är.

Jag vill bara slå ett slag för mitt favoritträd också, zelkova serrata. Klarar zonen, är oöm, inte något kompakt lövverk, klarar vind i rimliga mängder och blir gärna bred. Kan dock tänkas att den blir för stor, men det är svårt att säga i ett blåsigt läge i Sverige. Den blir knappast så enorm som på bilderna nedan i alla fall:

http://en.wikipedia.org/wiki/Zelkova_serrata

Citera
          Karsan
          Inlägg 23-07-2010, 00:49
          Länk hit: #10

Medlem

CITAT (Huggorm @ 23-07-2010, 00:56) *
          Jag vill bara slå ett slag för mitt favoritträd också, zelkova serrata. Klarar zonen, är oöm, inte något kompakt lövverk, klarar vind i rimliga mängder och blir gärna bred. Kan dock tänkas att den blir för stor, men det är svårt att säga i ett blåsigt läge i Sverige. Den blir knappast så enorm som på bilderna nedan i alla fall:

http://en.wikipedia.org/wiki/Zelkova_serrata

aha, den är fin!

Citera
          Karsan
          Inlägg 24-07-2010, 01:13
          Länk hit: #11

Medlem

Wireless Zelkova, Zelkova serrata ‘Schmidtlow’, är fantastiskt vacker. oprövad gissar jag och ser i gammal forumtråd - och vid en googling visar alla bilder ett och samma träd...

Citera
          Huggorm
          Inlägg 24-07-2010, 09:32
          Länk hit: #12

Moderator

Den blir nog inte lätt att få tag på

Citera
          Karsan
          Inlägg 24-07-2010, 10:23
          Länk hit: #13

Medlem

nä, den får nog vara... lite väl bred också. Men fin form, som på savannen!

Citera
          Anders zon 1
          Inlägg 25-07-2010, 20:06
          Länk hit: #14

Medlem

CITAT (Huggorm @ 22-07-2010, 23:26) *
          Har du sett någonting om vilka andra asksorter som inte drabbas av askskottsjukan? Jag undrar om det är något som enbart drabbar vår svenska ask, eller om även tex. de nordamerikanska sorterna drabbas? Att mannaasken klarar sig är ju ett gott tecken.

Är osäker på vilka arter som drabbats. Har hört att t ex till exempel den nordamerikanska arten vitask (Fraxinus americana) också drabbas och att mannaasken verkar resistent, men i övrigt vet jag inte. Tror också att man ännu har rätt lite erfarenhet av vilka arter som drabbas.

Citera
          Anders zon 1
          Inlägg 25-07-2010, 21:22
          Länk hit: #15

Medlem

Här är en intressant uppsats om askskottsjuka som jag hittade på nätet: http://www.tradvardscentrum.se/Faktablad/E...skottsjukan.pdf

Citera
          Karsan
          Inlägg 26-07-2010, 11:53
          Länk hit: #16

Medlem

Efter lång vandring bland zelkovan (enl plantskolan upp till 15 m?), sibiriska korkträdet (detsamma, 15 m?), lönnar av olika slag med tveksam härdighet har vi nu kommit hem med en finfin katsura :-) så kan det bli. tusen tack för alla tips, det kommer bli fler trädinköp

Citera
          Orkidétjuven
          Inlägg 26-07-2010, 12:02
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 1 546
          Medlem nr: 14 192

JAg kan ha helt fel, men undrar om jag har hört att alpskottsjukan har sitt ursprung i nordamerika? Eller så har jag bara fått för mig det själv.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 26-07-2010, 21:27
          Länk hit: #18

Moderator

CITAT (Orkidétjuven @ 26-07-2010, 13:02) *
          JAg kan ha helt fel, men undrar om jag har hört att alpskottsjukan har sitt ursprung i nordamerika? Eller så har jag bara fått för mig det själv.

Om du menar asksksottsjukan så är det fel, den började i österuropa och vandrar västerut. Stora askplanteringar i Litauen och Polen är förstörda, men England har ännu inte drabbats.

CITAT (Karsan @ 26-07-2010, 12:53) *
          Efter lång vandring bland zelkovan (enl plantskolan upp till 15 m?), sibiriska korkträdet (detsamma, 15 m?), lönnar av olika slag med tveksam härdighet har vi nu kommit hem med en finfin katsura :-) så kan det bli. tusen tack för alla tips, det kommer bli fler trädinköp

Bra val, tänkte inte på katsuran. Ett väldigt trevligt träd smile.gif

Citera
          Karsan
          Inlägg 26-07-2010, 22:10
          Länk hit: #19

Medlem

CITAT (Huggorm @ 26-07-2010, 22:27) *
          Bra val, tänkte inte på katsuran. Ett väldigt trevligt träd smile.gif

kul att du tycker det! ja det blir nog bra, tror det kan bli lagom stort. stammade upp det en hel del vid planteringen - hoppas det inte var helt fel att göra det nu (den var mer som en buske innan).

Såg även kentuckykaffe, Gymnocladus dioicus, på plantskolan som visst kan bli ganska stor här (men långsamväxande), den är ju också fantastisk fin! Hm var ska man få plats med den...

Citera
          Huggorm
          Inlägg 26-07-2010, 22:26
          Länk hit: #20

Moderator

Kentuckykaffe kräver mycket värme för att utvecklas normalt, ett blåsigt läge i zon 2-3 funkar inte. Ett vindskyddat, soligt läge i zon 1 är nog mera rimligt.

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 08-07-2025, 07:26

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon