Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > pioner som inte blommar
          Hum
          Inlägg 02-08-2010, 12:42
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 187
          Medlem nr: 7 086

Hej,

jag har i vår flyttat in i en villa, och haft en spännande tid att följa med vad som tittar upp i rabatterna.

Det kom bl.a. upp tre stora pionbuskar, som nog ser frodiga och bra ut, men inte en knopp eller blomma på en av dem under hela sommaren - vad kan vara felet? Läget är nog soligt och bra. Trädgården verkar ha varit relativt ovårdad under de senaste åren.

-jb-

Citera
          HelénE
          Inlägg 02-08-2010, 13:39
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 926
          Medlem nr: 1 028

För torrt? För dålig jord, behövs kanske gödslas?

Jag har själv pioner på flera ställen och på två ställen så kom det bara blad. Förrförra året så grävde jag upp de rabatterna runt pionerna rejält, la på ny jord och massa kompost samt såg till vattna rejält på våren (ja det beror ju på hur mycket det regnar, öser det ner hela våren ska ju inte växterna dränkas). Då gick jag jättefin blom på dessa pioner.

I höstas dock gjorde jag inget och glömde totalt bort extravattning till våren och se nu blev resultatet bara en liten ynka blomma på en av dessa pioner.

För min del har jag kommit fram till att jag helt enkelt ska flytta dem till lämpligare plats på min tomt, den slänt de står i nu är helt enkelt för torr för att de ska blomma av sig själv utan att jag måste kuta och vattna hela tiden och fylla på med jord varje år.

Helén

--------------------
          Helén
          Zon 2, utanför Stockholm

Citera
          ingrids
          Inlägg 02-08-2010, 14:20
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 2 677
          Medlem nr: 8 727

Jag tror att en annan odlait (kerstin zon 5-6??) skrev i en annan tråd att pioner efterhand kan hamna för djupt om man jordförbättrar genom att lägga på kompost och liknande. Kan du testa att krafsa försiktigt vid pionerna och se hur djupt knölarna ligger - mer än sisådär 5 cm jord bör inte ligga över knölen om pionen ska blomma bra. Som HelénE skriver är det också möjligt att torka kan vara en bov, mina pionplantor ser hyfsade ut men knopparna har torkat in.

--------------------
          Trädgården blir aldrig klar, men vissa dar känner jag mig rätt färdig

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 05-08-2010, 14:09
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Ja jag rek eftersom du skriver att trädgården varit i träda ett tag .. gräv upp dem -nu i höst är perfekt gräv djupt du kommer att bli förvånad över hur stora rotklumparna är
          Dessa går tom att dela på bara de får med sig ett öga" dvs där stjälkarna ska sticka upp ur jorden .Detta ställe ska planteras mkt grunt bara nån halv cm under jord.Delar du bör snittytan torka i 12 tim innan du planerar knölen.För lite gödning är ofta inte orsak till att pioner inte blommar,utan lager på lager under åren av komposterade växtdelar och annat gör att de tillslut sitter för djupt för att orka blomma .. men lite benmjöl/ kodynga på våren i utkanten av växtplatsen , ej direkt på plantorna är förstås bra.Jag täcker mina pioner med en hink på våren när jag sprättar ut kodyngan över rabatterna

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          kerstinh
          Inlägg 07-01-2012, 22:28
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 150
          Medlem nr: 21 073

Jag är lite nyfiken. Hur gick det med pionerna 2011? Blommade de och var gjorde du? Jag har också ett antal pioner som inte vill blomma. 2011 var min tredje vår i huset och det första året var där hur många blommor som helst! Det verkar orealistiskt att tro att de plötsligt ligger för djupa efter bara nåt år. Jag har gödslat lite med kompost, men ytterst lite. Jag har väldigt sandig jord, så det kan ju hända att de blev lite torra ibland, men det året jag inte vattnade en droppa var det första, alltså det där de blommade hur mycket som helst...

Hursomhelst, är bara nyfiken hur det löste sig hos dig (för jag hoppas att det har gjort det och att du fick massor av blommor).

Citera
          karinc
          Inlägg 12-03-2012, 03:10
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 136
          Medlem nr: 41 107

Jag har oxå pioner som inte blommar. Hade forumbesök här och då fick jag rådet att flytta dem eftersom de växte i blåbärsbacken. Blåbär= sur jord, och det gillar visst inte pioner!
          Jag flyttade en i höstas; blir spännande att se om det hjälpte.
          (Fast mina kan också ha varit planterade för djupt; visste inte att de ska planteras så ytligt när jag planterade dem, så det kan ju bero på det också)

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 12-03-2012, 08:01
          Länk hit: #7

Gäster

Vanligaste orsaken till att blomning uteblir är att pionerna är för djupt planterade, knopparna får inte ligga djupare än ca 5 cm under jorden.

Näringsbrist är en annan orsak till utebliven blomning, kompostjord är bra som jordförbättring men kan inte ersätta gödsling.

Pioner skall gödslas efter blomningen för då har de förbrukat sin näring och skall bygga upp nästa års växtlighet. Det är alltså innevarande år som bestämmer hur nästa års utveckling kommer att bli.

Övergödsla inte heller med för mycket kväverik gödsel, då blir bladen mörka, nästan blågröna och blomningen kan utebli.

Pioner har tjocka rötter och tål en del torka men ska man vattna är det en rejäl rotblöta som gäller, småduttande är förkastligt.

Citera
          Bassam
          Inlägg 12-03-2012, 16:13
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Hej
          Jag ska försöka för klara för dig:
          1 Vatten
          Pionerna behöver inte mycket vatten men första året behöver dem på grund av sina rötter etablera inte sig.
          2 Gödsling
          De behöver gödsel under våren, gödsel som har lite kväve. de behöver väl dränerad kalk jord
          3 täckning jord:
          Man kan täcka jord på kompost, flis, halm, sågspån, löv eller bark.
          För att jorden behåller fukt borta ogräs och isolerar rötter från extrem temperaturen skillnaden.

5 övervinter:

Under hösten man kan klippa dem till 8cm hög också man ska täcka dem.

6 blomning:

Om den är blomning första året ta bort knopparna på grund att pioner behöver byggs rötter första år.

7 Löv :
          Under blomning tiden tar inte mycket blad också du ska lämna kvar lite blad under hösten på grund att bladen gör mat till rötterna.
          Obs

1 varför pionerna inte blomma ibland:
          A för lite ljus.
          B knölar plantera i djup.
          C sjukdom: Svamp sjukdom
          D insekter som är TRIPS.
          E Dåliga sorter som behöver långt tid för att blomma.

2 pioner tycker inte flytta från sin platsen men om man känner att ska flytta dem:
          A ta försiktigt växter från platsen, för att rötterna ska inte skada .
          B skära stjälken till 8cm.
          C skära rötter med 2-3 ögon för varje del.
          D ta bort skadad delar
          E plantera varje del i nytt hål.

H.Bassam

Redigerat av Bassam: 12-03-2012, 16:16

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 18:57

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon