Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Frågor om armeringsjärn!
          Skryppan
          Inlägg 09-08-2010, 13:29
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 20
          Medlem nr: 9 312

Hej!

Jag tänkte försöka bygga en snygg inhägnad på radhusplätten till mina katter. Till denna tänker jag använda rådjursnät, som nästan inte syns, och armeringsjärn. Det är om dessa jag har två frågor:

1. Järnen måste vara böjda inåt, så att katterna inte kan klättra över nätet. Kan jag beställa böjda armeringspinnar från byggstormarknaden, eller hur går jag annars tillväga? Bor i västra Sthlm.

2. Järnen ska stå rakt och stadigt i jorden och hålla för viss klättring, men ändå gå att ta bort enkelt och smidigt. Räcker det om jag kör ner dem i gräsmattan, eller går det att ordna några permanenta hål i jorden som man kan stoppa ner pinnarna i? Hur kan jag i så fall göra?

Tackar för alla förslag!

Bifogad fil  1.jpg ( 45.98k ) Antal nedladdningar: 57

Citera
          Bengalow
          Inlägg 09-08-2010, 13:51
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem nr: 24 333

Den minsta "maskvidden" på armeringsnät är 100x100 mm, och den tunnaste tråden är Ø5 mm. Det är ingen konst för en katt att krypa igenom. Visserligen kan man dubbla näten, och förskjuta dem, och då få en maskvidd på 50 mm, men det är ändå för stora hål för att hålla inne en katt.
          På Bauhaus finns alldeles perfekta, färdiga staketdelar i tryckimpregnerat trä att köpa, men dessa håller inte mer än 180 cm som högst. Dina katter tror jag klarar av att hoppa över detta med akuratess, om du inte fixar något på toppen av staketet. Det är dessutom väldigt dekorativa staket. Om man monterar staketet i vinklar, så blir det stadigare. Det finns stolphållare, som man bara slår ner i marken, och i dessa monterar stolpar på 90x90 mm. Åk dit och titta.
          Rådjursnät, eller fårnät, är också för grovmaskiga för katter

Citera
          Skryppan
          Inlägg 09-08-2010, 14:21
          Länk hit: #3

Medlem

Tack för svar men det är inte armeringsnät som jag undrar över, utan armeringspinnar! Nätet ska ju vara rådjursnät (från Allox) och det har rutor på 25x25 mm som mina katter inte kan pressa sig igenom. Katter kan inte klättra upp och ner, varför nätet ska vara böjt inåt. Jag vill inte ha trästolpar på plätten, och tror inte heller att det kommer att behövas, om jag kan få tag på armeringspinnar som är böjda inåt och som jag kan få att stå stadigt i gräsmattan. Bara två problem att lösa, således!

Citera
          ingrids
          Inlägg 09-08-2010, 14:45
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 2 677
          Medlem nr: 8 727

Jag tror inte man kan beställa färdigbockade armeringsjärn, men endera kan man bocka dem själv om de inte är för grova (genom att stå på dem och ta i med kraft) eller få dem bockade hos en plåtslagare. Eller så kan du testa att göra som jag gjort, att använda sådant nät som ska hindra katter från att falla ner från balkonger (finns på djuraffären) och spänna upp det lite slakt. Katter gillar inte att klättra när de känner att det ger efter. För fastsättning i marken skulle du kunna testa stolpskor som Bengalow talar om, men montera en träkloss i dem med lagom hål för dina stolpar. Då kan hålen vara kvar när du plockar ner katthagen. Sedan behöver du komplettera med såna där böjda ståltrådsmojänger från trädgårdsbutiken som man fäster nät med om du inte säkrar nederdelen på något annat sätt, jag har sådana fästpinnar och så har jag krafsat över grus eftesom min katthage är en grusad uteplats.

--------------------
          Trädgården blir aldrig klar, men vissa dar känner jag mig rätt färdig

Citera
          Skryppan
          Inlägg 09-08-2010, 14:57
          Länk hit: #5

Medlem

Tack för svar! Ja, på landet hade jag i somras en modell med sladdrigt uppsatt nät (också det rådjursnät). Här nästan-i-stan skulle jag dock vilja ha en lite snyggare lösning.

På landet lät jag två decimeter av nätet ligga inåt på gräsmattan, och förankrade det med krocketmål. Har tänkt mig något liknande i radhuset, men med U-formade armeringspinnar istället för krocketmål.

Ska googla vidare om stolpskor med träklossar och plåtslagare!

Citera
          ingrids
          Inlägg 09-08-2010, 15:09
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 2 677
          Medlem nr: 8 727

Lycka till med projektet!

--------------------
          Trädgården blir aldrig klar, men vissa dar känner jag mig rätt färdig

Citera
          Källtorpet L&T
          Inlägg 09-08-2010, 15:11
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 161
          Medlem nr: 21 517

armeringsjärn går bra att bocka "för hand", dessutom slipper du gå på gymmet den dagen..
          upp till 10 mm tjockt klarar man utan större bekymmer..

har du bara tillgång till ett skruvstycke eller något annat stabilt där du kan hålla fast ena sidan av bockningen och sen tar du hjälp av ett järnrör som är ungefär 15 mm invändigt, då kan du få ganska skarp radie på bockningen..

den typen av U'n som du tänkt brukar jag bocka och "spika fast" fårstängslet med i hagen, detta gör jag enbart med hjälp av ett skruvstycke och ett järnrör..

Citera
          mimmi 1
          Inlägg 09-08-2010, 15:43
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 389
          Medlem nr: 17 549

har du någon i närheten som har en släpvagn? knäpp fråga smile.gif men min man bockade armeringsjärn genom att sticka ner ena änden i hålet som är i hörnen på släpet, och så med handkraft böjde nedåt... då böjer man ju så mycket som man vill...

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-07-2025, 03:28

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon