Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Hamster bekymmer
          boxer2
          Inlägg 12-08-2010, 19:25
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 513
          Medlem nr: 15 533

Min hamsterkille har fått svarta fläckar i sin bruna pälls.
          Den på höger sida känns som en liten bula, den andra känns inte och den på huvudet har jag ej kännt på. Någon som vet vad det kan va? Någon som vet var jag kan vända mig? Förutom vetrinären. Han har oxå blivit smal, det syns ej på han, men det känns när jag håller han. Han äter jätte bra.
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  Lucky_i_godisland.JPG ( 242.48k ) Antal nedladdningar: 106

--------------------
          Hund och blomälskare zon 1
          LARZ KRISTERZ REGERAR!

Citera
          Meriona
          Inlägg 13-08-2010, 11:02
          Länk hit: #2

Gäster

Varför inte fråga Svenska Hamsterföreningen?
          Är din vet också usel på smådjur? (Ökenråttor kan de ingenting om)

Citera
          malcolm
          Inlägg 13-08-2010, 11:53
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem nr: 30 311

Fråga på djuraffären där du köpte honom, de brukar veta en del.

Citera
          Meriona
          Inlägg 13-08-2010, 12:06
          Länk hit: #4

Gäster

Det finns naturligvis duktiga djuraffärsinnehavare, men min erfarenhet är tyvärr den rakt motsatta. Man vet mycket mer än dem helt enkelt när man haft en djursort ett tag. Så tragiskt är det ofta, de är inte särskilt intresserade av smådjur.
          Men har du tur Boxer så bor du i en stad där det är annorlunda. Hoppas det, annars hör med SHF.

Citera
          malcolm
          Inlägg 13-08-2010, 18:02
          Länk hit: #5

Medlem

CITAT (Meriona @ 13-08-2010, 13:06) *
          Det finns naturligvis duktiga djuraffärsinnehavare, men min erfarenhet är tyvärr den rakt motsatta. Man vet mycket mer än dem helt enkelt när man haft en djursort ett tag. Så tragiskt är det ofta, de är inte särskilt intresserade av smådjur.
          Men har du tur Boxer så bor du i en stad där det är annorlunda. Hoppas det, annars hör med SHF.

Man skall prata med ägaren som driver affären ifråga, de anställda/vikarier vet i allmänhet inte så mycket.

Citera
          Meriona
          Inlägg 13-08-2010, 18:24
          Länk hit: #6

Gäster

Det gör tyvärr inte ägaren heller, utom som jag skrev i undantagsfall. sad.gif De kan en himla massa om katt och hund, och ibland även kanin, men där nånstans tar intresset slut. I tvåstad som det kallas här (Trollhättan/Vänersborg) finns 6 (eller 5 nu kanske?) djuraffärer och de anser att mer kunskap än det står i den lilla A4-broschyr de delar ut när de säljer ett djur krävs inte, varken av dem eller av köparen för att sköta det.
          Jag har gett upp. När de inte ens vet att en gerbil är en gnagare och inte en ödla, då kan man ju fundera. Och när man får tamråttor med mycoplasma och vill lämna tillbaka dem så vet de inte ens vad det är, utan sätter glatt tillbaka det obotligt och svårt sjuka djuret i buren igen och lämnar tillbaka pengarna. Alltid kan de lura nån annan?

Det var många år sen jag köpte djur från djuraffär, för den enda butiken här som sålde hemuppfödda djur lade av, nu är det grossistinköpta allihop. sad.gif De är ofriska och inavlade redan från början.

Men det hjälper ju inte Boxer alls, det här snacket? Men jag tror att Boxer får bättre hjälp av att vända sig till en intresseförening än till djuraffären. OM som sagt hon inte har tur och bor i en stad som tillhör undantagen. Jag köper mina djur från en uppfödare och kan vända mig till både henne och till föreningen, det är en oerhörd trygghet.

Boxer! om du går in på SHF:s hemsida så kan du se bilder på sjukdomar där, kanske är det något som liknar din lilles utslag?

Citera
          malcolm
          Inlägg 13-08-2010, 18:35
          Länk hit: #7

Medlem

Det bästa är trots allt att vända sig till en veterinärklinik men först ringa och kolla om de behandlar smådjur eftersom det inte är alla som gör det men man får bereda sig på att det kan bli dyrt. Det är inget ovanligt att hamstrar får tumörer men är man beredd att lägga ner ett par tusen för att försäka rädda ett djur som kostar ett par tre hundra i inköp och kanske bara lever i ett par år...?

Citera
          Meriona
          Inlägg 13-08-2010, 18:39
          Länk hit: #8

Gäster

CITAT (malcolm @ 13-08-2010, 19:35) *
          Det bästa är trots allt att vända sig till en veterinärklinik men först ringa och kolla om de behandlar smådjur eftersom det inte är alla som gör det men man får bereda sig på att det kan bli dyrt. Det är inget ovanligt att hamstrar får tumörer men är man beredd att lägga ner ett par tusen för att försäka rädda ett djur som kostar ett par tre hundra i inköp och kanske bara lever i ett par år...?

Vad okänslig du är! Boxer vill ha hjälp, resten begriper hon hon väl själv?
          Det kanske inte alls är så allvarligt, bara några eksem! Fast jag vet inget om sjukdomar på hamster, det har jag aldrig haft, trots att jag är med i hamsterföreningen sen många år.

Citera
          malcolm
          Inlägg 13-08-2010, 18:47
          Länk hit: #9

Medlem

CITAT (Meriona @ 13-08-2010, 19:39) *
          Vad okänslig du är! Boxer vill ha hjälp, resten begriper hon hon väl själv?
          Det kanske inte alls är så allvarligt, bara några eksem! Fast jag vet inget om sjukdomar på hamster, det har jag aldrig haft, trots att jag är med i hamsterföreningen sen många år.

Är definitivt inte okänslig och här har passerat flera hamstrar under årens lopp och visste jag vad som fattades Boxer´s hamster eller hade några idéer om vad det kunde vara så skulle jag självklart dela med mig om mina erfarenheter. Hamstrar brukar inte bli mer än två år gamla men vi har haft sådana som blivit fyra år. Faktum kvarstår dock, tumörer hos hamstrar (smågnagare) är inte ovanligt.

Citera
          Meriona
          Inlägg 13-08-2010, 18:57
          Länk hit: #10

Gäster

Det vet nog både Boxer och alla andra, att tumörer är vanliga i alla överexploaterade djurarter. Men om man ingenting vet så behöver man inte förutsätta att det kostar flera tusen kronor. Att gå till vet med undersökning av smådjur brukar kosta ett par hundralappar. Resten behöver du inte spekulera i. Jag tycker att det är okänsligt att skriva på det sätt du gjorde/gör före man vet nåt mer.

Citera
          malcolm
          Inlägg 13-08-2010, 19:03
          Länk hit: #11

Medlem

CITAT (Meriona @ 13-08-2010, 19:57) *
          Det vet nog både Boxer och alla andra, att tumörer är vanliga i alla överexploaterade djurarter. Men om man ingenting vet så behöver man inte förutsätta att det kostar flera tusen kronor. Att gå till vet med undersökning av smådjur brukar kosta ett par hundralappar. Resten behöver du inte spekulera i. Jag tycker att det är okänsligt att skriva på det sätt du gjorde/gör före man vet nåt mer.

Vi lade ner nästan 4000 kr på en kanin med tumörer för några år sedan och min mening var inte att vara okänslig men att man måste se till realiteterna. Det kan blir dyrt att besöka veterinärkliniker och att man behöver vara medveten om det. Självklart vill jag att den aktuella hamstern skall bli frisk och som sagt, hade jag haft några goda råd att ge så skulle jag gjort det.

Citera
          Meriona
          Inlägg 13-08-2010, 19:09
          Länk hit: #12

Gäster

Det blir INTE dyrt att besöka en vet, det blir dyrt om man beslutar sig för att operera. Det är en jäkla skillnad! Att besöka vet för att få ett besked om vad det är, konstatera att det är något obotligt och sedan avliva djuret är INTE dyrt! Att du opererat din kanin för tumörer hör inte hit alls.
          Sen att vet inte kan nåt om smådjur,det är rent jäkla tragiskt. Men så är det tyvärr, vare sig man har marsvin, hamster eller gerbil så ska man ha tur att hamna hos rätt vet (företrädesvis i Sthlm) för att få någon som helst hjälp.

Citera
          boxer2
          Inlägg 14-08-2010, 12:45
          Länk hit: #13

Medlem

CITAT (Meriona @ 13-08-2010, 12:02) *
          Varför inte fråga Svenska Hamsterföreningen?
          Är din vet också usel på smådjur? (Ökenråttor kan de ingenting om)

Tck för förslaget och ditt stöd i tråden. smile.gif
          Jag ska skriva till shf och höra vad dom säger. biggrin.gif thanks.gif

--------------------
          LARZ KRISTERZ REGERAR!

Citera
          Meriona
          Inlägg 14-08-2010, 14:58
          Länk hit: #14

Gäster

Håller tummarna för den lille killen! kompiskram.gif Han ser jättegullig ut!

Citera
          malcolm
          Inlägg 14-08-2010, 15:11
          Länk hit: #15

Medlem

Önskar dig också lycka till med den lilla kompisen och hoppas du får bra hjälp! yes.gif

Citera
          boxer2
          Inlägg 15-08-2010, 16:21
          Länk hit: #16

Medlem

Tack båda för er hjälp och stöd, han har blivit värre i pällsen nu. Jag är medlem shf men jag lyckas inte lägga in någon bild där, trots att jag beskärit bilden. Här kan ni själva se hur han är nu på ryggen.
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  009.JPG ( 143.41k ) Antal nedladdningar: 75

--------------------
          LARZ KRISTERZ REGERAR!

Citera
          Meriona
          Inlägg 15-08-2010, 18:10
          Länk hit: #17

Gäster

Men lille plutten, det ser obekvämt ut. crying.gif Kan hamstrar få kvalster/skabb som marsvin tro? Hoppas du får svar kvickt!

trostar.gif

Citera
          boxer2
          Inlägg 16-08-2010, 12:10
          Länk hit: #18

Medlem

CITAT (Meriona @ 15-08-2010, 19:10) *
          Men lille plutten, det ser obekvämt ut. crying.gif Kan hamstrar få kvalster/skabb som marsvin tro? Hoppas du får svar kvickt!

trostar.gif

Ja dom kan få hårsäckskvalster. Jag får inte in min bild på shf, så dom kan se. sad.gif Bilden är för stor och vet ej hur jag ska göra.

--------------------
          LARZ KRISTERZ REGERAR!

Citera
          Meriona
          Inlägg 16-08-2010, 12:34
          Länk hit: #19

Gäster

CITAT (boxer2 @ 16-08-2010, 13:10) *
          Ja dom kan få hårsäckskvalster. Jag får inte in min bild på shf, så dom kan se. sad.gif Bilden är för stor och vet ej hur jag ska göra.

Jag öppnar mina bilder i paint och väljer bild/ändra storlek och anger 30% i vågrätt och lodrätt och sparar sen med nytt namn. Så är den mycket mindre sedan. Jag är själv kass på bildredigering, men det där klarar jag. Du kan ju pröva?

Citera
          malcolm
          Inlägg 16-08-2010, 12:46
          Länk hit: #20

Medlem

CITAT (boxer2 @ 16-08-2010, 13:10) *

* Öppna bilden i Paint.
          * Välj "Bild" högst upp.
          * Klicka på "Ändra storlek/snedställ".
          * Ange ett %-tal (tex. 50) i rutorna för vågrätt resp. lodrätt.
          * Klicka på OK
          * Under Arkiv längst upp till vänster väljer du "Spara som...."
          * Byt filnamn på bilden om du vill ha originalet kvar, det går bra att förminska en bild men blir sällan lyckat om man vill förstora den igen.

Lycka till!

CITAT (Meriona @ 16-08-2010, 13:34) *
          Jag öppnar mina bilder i paint och väljer bild/ändra storlek och anger 30% i vågrätt och lodrätt och sparar sen med nytt namn. Så är den mycket mindre sedan. Jag är själv kass på bildredigering, men det där klarar jag. Du kan ju pröva?

Attans också, du hann före. cool.gif

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 02-08-2025, 23:36

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon