Det gör tyvärr inte ägaren heller, utom som jag skrev i undantagsfall.

De kan en himla massa om katt och hund, och ibland även kanin, men där nånstans tar intresset slut. I tvåstad som det kallas här (Trollhättan/Vänersborg) finns 6 (eller 5 nu kanske?) djuraffärer och de anser att mer kunskap än det står i den lilla A4-broschyr de delar ut när de säljer ett djur krävs inte, varken av dem eller av köparen för att sköta det.
Jag har gett upp. När de inte ens vet att en gerbil är en gnagare och inte en ödla, då kan man ju fundera. Och när man får tamråttor med mycoplasma och vill lämna tillbaka dem så vet de inte ens vad det är, utan sätter glatt tillbaka det obotligt och svårt sjuka djuret i buren igen och lämnar tillbaka pengarna. Alltid kan de lura nån annan?
Det var många år sen jag köpte djur från djuraffär, för den enda butiken här som sålde hemuppfödda djur lade av, nu är det grossistinköpta allihop.

De är ofriska och inavlade redan från början.
Men det hjälper ju inte Boxer alls, det här snacket? Men jag tror att Boxer får bättre hjälp av att vända sig till en intresseförening än till djuraffären. OM som sagt hon inte har tur och bor i en stad som tillhör undantagen. Jag köper mina djur från en uppfödare och kan vända mig till både henne och till föreningen, det är en oerhörd trygghet.
Boxer! om du går in på SHF:s hemsida så kan du se bilder på sjukdomar där, kanske är det något som liknar din lilles utslag?