CITAT (ninnisky @ 06-09-2010, 21:36)

Under bärplocknings i Dalarna förra veckan blev min man biten av en huggorm i långfingret. Efter en havltimma var handen ordentligt svullen. Vi åkte till Mora lasarett där maken undersöktes med EKG och blodprover. Fick stelkrampsspruta och penicillin. För att handen skulle kunna vara i stillhet fick han också en gispskena. Vi fick stanna kvar fem timmar för observation.
Senare svullnade både hand och arm upp ordentligt och liknade mest en "nymatad boaorm" . Inget ovanligt enligt läkaren. Men nu efter fem dagar är han fortfarande lika svullen. Har läst massor på nätet om ormbett men inte hittat något om hur länge svullnaden kan sitta i. Inte heller kan man ge svar här på vår vårdcentral. Därför min fråga om någon av er här har erfarenhet av ormbett och hur ni i så fall reagerat...
Visst reagerar alla olika - men är ändå nyfiken...
Stelkrampsspruta och penicillin är inte vad jag trodde man skulle få. Brukar man inte få något sorts antihistamin som cortison? Förr fick man väl serum men det använder de väl inte längre. Skulle vara intressant att höra vad ni andra fått vid ormbett.
Jag blev stucken av en fjärsing 2008. Fingret var svullet länge och på vintern frös jag mer om det fingret. Hur påverkad man blir av ett ormbett beror säkert på hur bettet tar och hur mycket gift som sprutas in. Det kan nog också spela in i vilken kondition man är. Hörde om en kvinna som blev biten i benet och hade ont i ett år efteråt.
Har också en kompis som blivit biten i armen två gånger och benet en gång. Första gången mådde han illa men de andra gångerna hände inte så mycket. Hur länge det satt i vet jag inte men samtliga bett skedde vid lingonplockning när det var kallt på kvällen. Då gäller det att se upp eftersom ormarna blir tröga.