Medlem
Antal inlägg: 4
Medlem nr: 19 631
Hej! Är det någon som vet var man kan få tag på citronverbena, lite väl sent nu men jag har letat hela sommaren. Hade en jätteplanta som naturligtvis frös i vintras som så mycket annat ( även inne och ute). Kanske finns det någon som kan ge tips på var jag ev kan hitta den nästa år? Susanne F
Medlem
Antal inlägg: 23 015
Medlem nr: 6 358
kedjorna och plantskolor med större växtsortiment brukar ha dom. speciellt på våren-försommaren när man brukar ta in mycket kryddor och/eller har extrapris/bra erbjudande på dom. blomsterlandet, bogrönt, plantagen och andra plantskolor brukar då ha dom inne. blomsterbutiker brukar dock inte ha dom.
citronverbena tål inte så mycket frost och ska ha det frostfritt åretrunt.
Medlem
Antal inlägg: 147
Medlem nr: 21 024
Köper en citronverbena och en ananassalvia till min kryddgård varje år, de är ettåringar här. Köper dem hos vanliga plantskolor, Plantagen eller liknande, själv handlar jag närmast i Landvetter eller Skene växtcenter.
Medlem
Antal inlägg: 23 015
Medlem nr: 6 358
Citronverbena och ananassalvia är fleråriga och kan odlas som fleråriga även här, men är inte vinterhärdiga ute. odlas ute under den frostfriaperioden och sedan övervintras inne under extraljus och kallt/svalt/varmt. ananassalvia planterar jag ut på våren efter frostrisken är förbi och sedan grävs upp och tas in.
Medlem
Antal inlägg: 147
Medlem nr: 21 024
Hade gett upp med att försöka övervintra, tog för givet att det inte gick efter alla misslyckande. Nu blir jag sugen att försöka igen då det tydligen ska gå.