CITAT (Eva 33c @ 20-09-2010, 10:50)

Jag har funderat på en sån där "skrivare" som du tipsar om Gunilla. Fast för min del för att märka växter till försäljning, jag tycker det är väldigt tidsödande att skriva hundratals etiketter för hand med både vetenskapligt namn, svenskt namn och mitt namn. I år kom jag helt enkelt inte iväg på ett par marknader för att jag inte orkade märka upp alla krukor. (är man lat så är man...)
fråga till Gunilla: Med en sån där skrivare, kan jag skriva in namnet på en växt en gång och sedan göra rätt antal etiketter i ett tryck eller?
För växterna i trädården använder jag ungefär samma metod som Mimmi, fast jag ritar inte av rabatterna utan bara namnger olika områden, och så har jag mina listor i en Access-databas. (Men har jag flera snarlika växter i samma rabatt så måste jag märka upp dem på något sätt. Persiennbitar har jag använt hittills.) Genom att ha olika tabeller kan man lätt flytta en växt från en rabatt till en annan tex, och även administrera önskelistor mm

Ja, det är ett jättejobb att skriva etiketterna på växter som man säljer. Jag har använt vanliga växtetiketter som jag märkt precis som du Eva och med speciella märkpennor men innan sommarn är slut har texten försvunnit på etiketterna.
Har inte prövat men det borde visst gå att trycka upp samma namn många gånger. Så länge namnet finns i displayen så är det ju det namnet som kommer ut.
Snarlika växter...usch..jag har alla växter i en databas men kommer att få jättebekymmer att namnsätta alla Hostor t.ex. och alla Rhododendron och barrväxter
Förresten, denhär märkapparaten köpte jag för 249 kr på stan...den var ju dyr på nätet.