Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Märkning av växter
          Gunilla T
          Inlägg 19-09-2010, 16:44
          Länk hit: #1

Gäster

Vill tipsa om hur du kan märka dina växter - något som klarar både vatten, sol och vind.

En plåtslagare kan klippa ut i svart takplåt lämpligt stora bitar, ca 2cm X 10 cm. Vill man hänga dem i träd eller buskar borrar man hål i ena ändan och trär in en plaststraps att hänga i.

Jag har köpt en sånhär;

http://www.brother.se/g3.cfm/s_page/64510/...oduct/PT1090ZW1

Man skriver ut namnet på tapen och klistrar den på plåtremsan, svart tape med vit text blir lagom diskret tycker jag men det finns olika färger man kan välja.

Citera
          mimmi 1
          Inlägg 19-09-2010, 18:40
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 389
          Medlem nr: 17 549

och jag har gjort en "ritning" i ett kollegie block, en för varje rabatt, där jag skrivit upp vad jag har där... till hjälp när man inte minns!!

har även en sida där jag noterat olika växter som jag har i kruka, och så alla buskar o träd!

och så en Önskelista! för varje sommar o höst, så ser man en massa olika växter som man vill ha, och innan nästa sommar kommer. så har man glömt...
          Åtminstone jag!

därmed inte sagt att Gunillas tips var dåligt! det var ett bra tips smile.gif

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 19-09-2010, 19:24
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Blyerts håller ochså väldigt bra på vita stickor..problemet är att kråkor gillar dem..

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 20-09-2010, 09:01
          Länk hit: #4

Gäster

Jaa, fåglarna är pigga på att plocka bort etiketterna.

Jag har alltid bokfört alla mina växter men det blir så småningom omöjligt att veta vilken som är vilken, speciellt alla små kuddväxter och häxkvastar.

Jag har tusentals växter i trädgården och inga traditionella rabatter som går att rita av (flyttar omkring växter också hela tiden) så jag tror detta kan bli en bra lösning för min del iaf

Svarta etiketter blir ju också väldigt diskreta.

Citera
          Eva 33c
          Inlägg 20-09-2010, 09:50
          Länk hit: #5

Gäster

Jag har funderat på en sån där "skrivare" som du tipsar om Gunilla. Fast för min del för att märka växter till försäljning, jag tycker det är väldigt tidsödande att skriva hundratals etiketter för hand med både vetenskapligt namn, svenskt namn och mitt namn. I år kom jag helt enkelt inte iväg på ett par marknader för att jag inte orkade märka upp alla krukor. (är man lat så är man...)
          fråga till Gunilla: Med en sån där skrivare, kan jag skriva in namnet på en växt en gång och sedan göra rätt antal etiketter i ett tryck eller?
          För växterna i trädården använder jag ungefär samma metod som Mimmi, fast jag ritar inte av rabatterna utan bara namnger olika områden, och så har jag mina listor i en Access-databas. (Men har jag flera snarlika växter i samma rabatt så måste jag märka upp dem på något sätt. Persiennbitar har jag använt hittills.) Genom att ha olika tabeller kan man lätt flytta en växt från en rabatt till en annan tex, och även administrera önskelistor mm smile.gif

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 20-09-2010, 09:56
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

jätte bra tips tummenupp.gif

själv köper jag etiketter (alltid från samma säljare) från ebay. med frakt kostar dessa jag köper ca 40kr för hundra vita i plast. dessa är ganska hållbara.

jag är en som måste ha i varje kruka/växt så att jag lätt ser vad det är.

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 20-09-2010, 10:05
          Länk hit: #7

Gäster

CITAT (Eva 33c @ 20-09-2010, 10:50) *
          Jag har funderat på en sån där "skrivare" som du tipsar om Gunilla. Fast för min del för att märka växter till försäljning, jag tycker det är väldigt tidsödande att skriva hundratals etiketter för hand med både vetenskapligt namn, svenskt namn och mitt namn. I år kom jag helt enkelt inte iväg på ett par marknader för att jag inte orkade märka upp alla krukor. (är man lat så är man...)
          fråga till Gunilla: Med en sån där skrivare, kan jag skriva in namnet på en växt en gång och sedan göra rätt antal etiketter i ett tryck eller?
          För växterna i trädården använder jag ungefär samma metod som Mimmi, fast jag ritar inte av rabatterna utan bara namnger olika områden, och så har jag mina listor i en Access-databas. (Men har jag flera snarlika växter i samma rabatt så måste jag märka upp dem på något sätt. Persiennbitar har jag använt hittills.) Genom att ha olika tabeller kan man lätt flytta en växt från en rabatt till en annan tex, och även administrera önskelistor mm smile.gif

Ja, det är ett jättejobb att skriva etiketterna på växter som man säljer. Jag har använt vanliga växtetiketter som jag märkt precis som du Eva och med speciella märkpennor men innan sommarn är slut har texten försvunnit på etiketterna.

Har inte prövat men det borde visst gå att trycka upp samma namn många gånger. Så länge namnet finns i displayen så är det ju det namnet som kommer ut.

Snarlika växter...usch..jag har alla växter i en databas men kommer att få jättebekymmer att namnsätta alla Hostor t.ex. och alla Rhododendron och barrväxter sad.gif

Förresten, denhär märkapparaten köpte jag för 249 kr på stan...den var ju dyr på nätet.

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 20-09-2010, 18:20
          Länk hit: #8

Gäster

Såhär blir det med svart tape och vit text. De etiketter som skall ner i jorden klipper vi till så de blir spetsiga.

Bifogad fil  DSCN19580001.JPG ( 106.39k ) Antal nedladdningar: 61

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 20-09-2010, 18:23
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Jättesnyggt sådan ska jag skaffa smile.gif

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          Owe J
          Inlägg 21-09-2010, 07:12
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 76
          Medlem nr: 10 671

Etiketterna från skrivarna som nämns ovan är lite väl dyra för att användas till försäljningsplantor. Där finns det väl så vitt jag vet bara två lösningar och i bägge fallen är skrivaren den stora utgiften. Yrkesmässigt används bara termoskrivare och en sådan kostar väl från 25 000 och uppåt. Lite överkomligare är om man har eller kan skaffa en laserskrivare, kostar från ca en tusenlapp och uppåt men jag vet inget om kvalitetsskillnader. Texten håller inte i evighet, men i alla fall några år och det duger gott för frösåddshantering och saluväxter. Antingen köper man tunna plastetiketter på A4-ark som man kan köra direkt i laserskrivaren eller köper man väderfasta plastetiketter med klisterbaksida som man sedan kan sätta på en kraftigare etikett. Jag använder den senare metoden och etiketterna kostar ca 30 öre styck plus tonerkostnaden för skrivaren. De finns att köpa från de flesta större etikettillverkarna. Själv handlar jag från Silverdalen.

Citera
          Eva 33c
          Inlägg 21-09-2010, 09:40
          Länk hit: #11

Gäster

Tack för tipset Owe. En skrivare har vi ju och nu har jag tittat lite på Silverdalens hemsida. Det blir nog klisteretiketter. Känns lättsamt att skriva ut direkt från datorn eftersom jag redan har alla uppgifter om mina växter i databasen, bara att "klippa & klistra" in i etikettmallen.

Citera
          malcolm
          Inlägg 21-09-2010, 12:32
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem nr: 30 311

En så´n här har jag, inköpt på Clas Ohlson och bra till mycket. Går att skriva ut samma text hur många gånger som helst ända tills tejpen tar slut. Har haft en "skylt" med texten "ingen reklam" på brevlådan i över ett år och texten är lika tydlig fortfarande och lappen sitter kvar, ändå är de väldigt lätta att ta loss utan att det blir fula märken efter.

31-4332 349,00 kr

Bifogad fil  31_4332_2010_07_07_075108_896.jpeg ( 48.38k ) Antal nedladdningar: 63

Redigerat av malcolm: 21-09-2010, 12:38

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 26-07-2025, 21:24

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon