Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Förvara pelargoner under vintern.
          lailaforslund
          Inlägg 23-09-2010, 11:07
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 11
          Medlem nr: 2 728

Hej. Jag har många pelargonier i mina balkonglådor. Har tyvärr inget bra förvaringsutrymma inomhus för så många plantor.Någon som har nåt tips vad jag kan göra. Har inget frostfritt utrymme där jag kan ha dom. Såg på nåt ställe att någon hade tagit upp plantorna och lagt dom i en plastsäck och förvarat i en garderob. Vad tror ni om det.Det skulle funka hemma hos mig. confused.gif

Citera
          fuchsian
          Inlägg 23-09-2010, 11:38
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 3 631
          Medlem nr: 30 760

Det bästa är om du har nån sval +5-+10 utrymme att sätta dom i. Är det varmare, fortsätter de att växa, men behöver extra ljus.
          Jag hade mina förra vintern i en bänk i garaget, men de dog pga. att det var endast 2 fönster och det var uppåt +15 där.
          I år får vissa komma in som rumsväxter och resten åker i soptunnan, men tar sticklingar av den dessförinnan. Bäst lyckas jag med sticklingarna att ha dom i ett glas med vatten och sen när rötterna är lagom. planterar jag om dem och de får vara inne under vintern.
          Den där plastsäcks-ideen har jag inte hört om, så kanske fler svarar dig och om du inte redan kan hitta på trådarna om info. Tyvärr, har inte hela svaret och är nybörjare så vänta på dom andra som vet mer....
          ...fuchian....

Citera
          Eva i Skåne
          Inlägg 23-09-2010, 20:40
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 24 744
          Medlem nr: 110

Tyvärr tror jag det är dömt attmisslyckas. Jag kan inte föreställa mig att dom kan överleva i en säck i rumstemperatur och utan nåt vatten under hela vintern.
          Jag har hört om att man ska kunna skaka av jorden och hänga dom upp och ner i en mörk källare, men där är det sällan så varmt. Jag vet en som provade det, men dom var förtorkade när våren kom.
          Jag skulle nog också rekommendera att du tar sticklingar istället. Dom tar inte så stor plats. Du kan också klippa in dom nu så de tar mindre plats så kan du kanske ha en del i fönstret. Om du planterar i fyrkantiga krukor är det lättare att packa ihopa, men det blir ju inte så snyggt. Jag har extra hyllor i mina fönster i både sovrum och kök. Kan det vara ett alternativ för att få plats med mer? Jag lägger in en gammal bild där du kan se hur jag menar.
          Bifogad fil  DSC03293___Kopia.JPG ( 425.3k ) Antal nedladdningar: 40

Citera
          Bassam
          Inlägg 23-09-2010, 21:04
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Hej

Men ska höja vattna och ljus med att höja temperatur om man över vintra dem på under +5 behöver dem inte mycket vatten men om vi vintra dem i vanliga rum de behöver mera vatten annars de ska dö.

Obs

Vintra på under +5 växter vila och behöver inte vatten men de vaknar om de fick varmare än +5 så de behöver mera vatten.
          H:Bassam

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 23-09-2010, 21:11
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

har man dom ute tills det precis börjar bli kallt och frost (utan att utsätta dom för det). så får dom svalka/vintervila ute när det blir svalare på hösten. då kan dom övervintra i rumstemperatur och oftast klarar dom sig också utan ljus.

mina vanliga pelargoner övervintrar jag i en källare som är mörk och håller ca +15c. doftpelargoner och art-pelargoner har jag svårare för att övervintra i mörker. dessa har jag under extraljus där de verkar må bättre.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-09-2025, 01:19

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon