Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Amryllis - hur gör jag nu
          Alba
          Inlägg 26-09-2010, 14:27
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 11 250
          Medlem nr: 8 513

Jag har haft min Amaryllis ute hela sommaren i halvskugga och skött det som en krukväxt - vatten och näring.
          Nu börjar det bli kalla nätter så jag har tagit in den.
          Om jag förstår detta rätt så ska den nu stå mörkt - har ingen sval plats - och jag ska sluta vattna......eller ?
          Jag hoppas på blomning till jul - när ska jag ta fram den igen då ?
          Ska den omplanteras då ?

Jag blir glad för alla tips jag kan få.

Citera
          Peztis
          Inlägg 26-09-2010, 15:18
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem nr: 20 608

Ja, som jag har förstått det så ska du nu låta den vissna ned.

I november planterar du om den och så sägs det att det ska blomma till jul.

--------------------

* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *

Citera
          Bassam
          Inlägg 26-09-2010, 15:26
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Hej

Du ska omplantera dem på våren efter nästan två veckor från de går ut från övervintra .

Obs om de står på gradar mindre än +5 behöver lite vatten men ju

Om gradar blir mera så de behöver mera vatten för att de blir mera aktiva.

( vatten ljus gradar har rimmar med varandra , de ska höga tillsamman eller låga tillsamman ).

H:Bassam

Citera
          Peztis
          Inlägg 26-09-2010, 15:39
          Länk hit: #4

Medlem

Fast Bassam, då kommer de ju inte att blomma till jul...

Här hittade jag bra information:

"Så sköter du en Amaryllis

Om Amaryllis
          Denna vackra blomma kommer ursprungligen från Sydamerika. Den finns numera i många nyanser och storlekar bla, röda, vita, laxfärgade, oranga, rosa. Det finns även tvåfärgade och gröna amaryllisar.

Inköp
          Känn på amaryllislöken innan du köper den, de skall kännas hårda och ju större de är desto fler blommor får du.
          Löken skall planteras så fort man köper den. Har man inte möjlighet till att plantera den på en gång bör man förvara den i ett utrymme som håller 9 grader celsius.

Skötsel
          För att "väcka" löken bör man låta rötterna vara i vatten över natten, men själva löken måste vara torr. Den bör planteras i vanlig krukväxtjord i en så stor kruka att det är 3 cm mellan löken och krukkanten. Vad planteringen bör den sättas så att halva löken är ovan jord. Sedan skall man vattna igenom jorden ordentligt.
          Placera amaryllislöken varmt och ljust, gärna i ett fönster ovanför ett element. Normal rumstemperatur på 20 grader är bra. Amaryllis löken skall sedan inte ha mer vatten förens blomknoppen har tittat upp ur löken.
          Det tar 6-10 veckor för löken att blomma sedan man planterat den. När blomknoppen tittat upp vill den ha mer vatten, låt jorden torka upp något mellan vattningarna.
          När amaryllisen har blommat över skär man av blomresterna så slipper löken lägga ner kraft på att bilda frö. Börja vattna med växtnäring 1 gång/vecka när amaryllisen blommat över. Häll på med detta tills i augusti. Stängeln tas bort när den vissnat ner.

Förvaring inför nästa säsong
          Sommartid kan man ha amaryllisen ståendes ute i skyddat läge i halvskugga. Det är viktigt att gödsla och vattna under sommaren så den bygger upp energi i löken. I september slutar man gödsla och vattna och förvarar den ljust eller märkt i 12-20 grader. Så skall den stå i ca 2 månader innan man planterar om den och placerar den ljust och varmt. Ta bort gammal jord och var rädd om rötterna när ni planterar om den.

Att få en amaryllis att blomma om brukar inte vara så svårt om man följer dessa råd. Däremot att pricka in blomningen till jul kan vara värre, men amaryllisar är vackra när de än blommar! "

--------------------

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 26-09-2010, 15:49
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

dessa olika sett har jag gjort -

tagit in och satt i fönstret och skött som en vanlig krukväxt. då blommar den någon gång under vintern-våren. när man ser knoppen ge lite näring. mer vatten, mörker, värme ger långa stänglar. kyla, torka, ljus ger kortare stängalr. kyla gör också att den utveckla saktare och blommar senare. värme gör att den blommar snabbare.

tagit in och placerat den torrt och svalt (antingen med kruka och jord eller bara löken bar). jag klipper aldrig av bladen utan jag låter dom vissna ner. då dras näringen tillbaka. vissnar dom inte ner så kvittar det för mig. sedan ta fram dom och plantera om i ny jord och vattna lite, rota löken på nytt om den varit utan jord. ta fram den ca 4v innan den ska blomma.

tagit in och gjort som ovan och sedan tagit fram till våren. och direkt ut eller ha kvar i fönstret. då blommar dom under våren-sommaren-hösten.

Citera
          Alba
          Inlägg 27-09-2010, 12:10
          Länk hit: #6

Medlem

Tack för alla svar.

Citera
          Ålgryte
          Inlägg 27-09-2010, 18:46
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 597
          Medlem nr: 16 230

I våras planterade jag mina 4 lökar i en kruka på balkongen. De har inte sedan dess blivit vattnade eller gödda för hand, utan har fått klara sig helt själva. 2 av lökarna har blommat med varsin stängel med 4 klockor under sommaren yahoo.gif
          Kan de stå kvar ute till frosten kommer? Hinner de med flera blomningar i år?

Citera
          Peztis
          Inlägg 27-09-2010, 19:13
          Länk hit: #8

Medlem

De klarar inte av frost. Jag hade tagit in dem och låtit dem vissna för att sedan plantera om dem i november (om du vill att de ska blomma kring jul).

--------------------

Citera
          Alba
          Inlägg 28-09-2010, 12:25
          Länk hit: #9

Medlem

Nu har jag placerat lökarna under diskbänken - mörkt och den minst varma platsen.
          De får nu vissna ner och sen plockar jag fram dem i början av november.

Citera
          Amaryllis
          Inlägg 28-09-2010, 16:44
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 185
          Medlem nr: 19 230

Var bor ni, ni som plockat in dem?
          Jag har fortfarande mina ute och de flesta trivs och är helt gröna. Jag väntar på att bladen börjar gulna tills jag klipper ner blasten, och de gulnar ungefär i oktober.
          Och att pricka in blomningen till jul har jag aldrig lyckats, dvs under dess andra år! De vilar ju ca 4 månader, så oktober-januari är vilomånader. Slutet av februari är den tidigaste blomningstiden hos mig när det gäller Amaryllisar, men de flesta blommar i mars - maj.

Citera
          Peztis
          Inlägg 28-09-2010, 17:42
          Länk hit: #11

Medlem

Mina har stått i källaren hela sommaren och trots att jag misshandlat dem så kommer det ändå blad. Vilka dumsnutar!

Mina som jag frösådde i våras har stått ute hela sommaren. De har jag nu ställt in på altanen, ska ta och plantera om dem då de står i såjord men de lär ju knappast blomma till jul! rotfl.gif Får nog allt vänta ett gäng år innan de bekänner färg.

--------------------

Citera
          Alba
          Inlägg 26-11-2010, 11:10
          Länk hit: #12

Medlem

Jag tog fram lökarna i november. Rötterna fick vara i vatten över natten och sen planterade dem i jord.
          Jag har haft krukorna på badrumsgolvet med värme.

På den ena har det börjat skjuta blad. Man ska ju inte vattna förrän knoppen börjar skjuta upp och då flytta till kallare plats.
          Jorden kring löken är ju så snustorr så den släpper från krukkanten.

Ska man verkligen inte vattna nu ?

Citera
          Alba
          Inlägg 30-11-2010, 10:55
          Länk hit: #13

Medlem

puttar upp tråden

kanske någon vet......hoppas jag.

Citera
          evaisa
          Inlägg 30-11-2010, 11:24
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 701
          Medlem nr: 16 616

Tyvärr har jag inga bra svar.

Jag hade en amaryllisperiod för några år sedan och lyckades inte bli helt klok på hur de borde hanteras. Jag fick dem att blomma om både före och efter jul men sällan på jul.

Hela våren stod de och bredde ut sig i fönstren, sen tog jag ut dem antingen enbart på balkongen eller till trädgården i skärgården där de sedan blev stående i stenkällaren fram till oktober.

Sen kom problemet, skulle de planteras om nu och därmed störa rötterna eller borde jag ha gjort det på våren? Så det blev lite hit och dit med det.

Därför hoppas jag att tråden kommer fram till något bra, för det är himla synd om alla kastade amaryllisar.

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 30-11-2010, 11:36
          Länk hit: #15

Medlem

CITAT (Alba @ 26-11-2010, 11:10) *
          Jag tog fram lökarna i november. Rötterna fick vara i vatten över natten och sen planterade dem i jord.
          Jag har haft krukorna på badrumsgolvet med värme.

På den ena har det börjat skjuta blad. Man ska ju inte vattna förrän knoppen börjar skjuta upp och då flytta till kallare plats.
          Jorden kring löken är ju så snustorr så den släpper från krukkanten.

Ska man verkligen inte vattna nu ?

du kan vattna den innan knoppen syns, så du inte torka ut den helt och hållet. det du kan ge när knoppen syns är lite extra näring. vatten ska den ha som ''vanligt''.

ställer du den kallt så segar du ner utvecklingen. den får heller inte ställas för kallt.

detta ger långa stjälkar - mycket vatten/näring, mörker, värme.

detta ger tidig blomning - mycket värme, vatten/näring, ljus.

detta ger kortare stjälkar - lite vatten/näring, mycket ljus.

detta ger sen blomning - kyla/svalka, mörker, lite vatten/näring.

det jag skrev ovan nu är olika sett att styra knoppen (utvecklingen).

hur lång tid det tar beror på den individuella plantan. men ca runt 4veckor, kan ta mer eller mindre tid som då beror som jag skrev på löken eller på hur den sköts och står.

CITAT (evaisa @ 30-11-2010, 11:24) *
          Tyvärr har jag inga bra svar.

Jag hade en amaryllisperiod för några år sedan och lyckades inte bli helt klok på hur de borde hanteras. Jag fick dem att blomma om både före och efter jul men sällan på jul.

Hela våren stod de och bredde ut sig i fönstren, sen tog jag ut dem antingen enbart på balkongen eller till trädgården i skärgården där de sedan blev stående i stenkällaren fram till oktober.

Sen kom problemet, skulle de planteras om nu och därmed störa rötterna eller borde jag ha gjort det på våren? Så det blev lite hit och dit med det.

Därför hoppas jag att tråden kommer fram till något bra, för det är himla synd om alla kastade amaryllisar.

det finns ju olika alt att sköta den

har man den ute så tar man in den innan frosten kommer, sedan kan man sätta den inne i rumstemperatur direkt ev ockås under extraljus och då blommor dom när dom känner för det oftast någon gång under vintern framtill vår-försommar.

eller sätter man direkt torrt och svalt (med eller utan kruka kvittar) och så tar man fram den och driver den till en speciell tidpunkt. eller har man den i vintervila hela vintern och tar fram den på våren, då får man blommor under våren-sommaren-hösten.

Citera
          Alba
          Inlägg 30-11-2010, 12:28
          Länk hit: #16

Medlem

Tack för ditt svar Flaxss. Nu vet jag hur jag ska göra.
          Jag vill ju så gärna få se blomning men jag brukar inte lyckas.
          Den enda gång jag får den att blomma är när jag köper en planta med knopp.

Citera
          evaisa
          Inlägg 30-11-2010, 12:36
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 701
          Medlem nr: 16 616

Tack Flaxss!

Hoppas det blir fler övervintrade amaryllis nu!

Är det vettigast att plantera om efter vilan när rötterna ändå är nedvissnade?

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 30-11-2010, 12:52
          Länk hit: #18

Medlem

jag tar faktiskt inte ur löken någon gång ur krukan. utan när jag planterar om så finns där redan rötter som lever och som är redo att rota sig på nytt.

övervintrar jag den torrt och svalt, så är redan löken etablerad i krukan. så då brukar det inte heller var större problem med att plantera om.

annars har man övervintrat utan jord eller köpt en lök så får man rota den så som det står i böcker man ska göra.

men det är just i det skedet när den ska nya bilda rötter som den är känslig både för övervattning och torka.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-07-2025, 18:11

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon