CITAT (Alba @ 26-11-2010, 11:10)

Jag tog fram lökarna i november. Rötterna fick vara i vatten över natten och sen planterade dem i jord.
Jag har haft krukorna på badrumsgolvet med värme.
På den ena har det börjat skjuta blad. Man ska ju inte vattna förrän knoppen börjar skjuta upp och då flytta till kallare plats.
Jorden kring löken är ju så snustorr så den släpper från krukkanten.
Ska man verkligen inte vattna nu ?
du kan vattna den innan knoppen syns, så du inte torka ut den helt och hållet. det du kan ge när knoppen syns är lite extra näring. vatten ska den ha som ''vanligt''.
ställer du den kallt så segar du ner utvecklingen. den får heller inte ställas för kallt.
detta ger långa stjälkar - mycket vatten/näring, mörker, värme.
detta ger tidig blomning - mycket värme, vatten/näring, ljus.
detta ger kortare stjälkar - lite vatten/näring, mycket ljus.
detta ger sen blomning - kyla/svalka, mörker, lite vatten/näring.
det jag skrev ovan nu är olika sett att styra knoppen (utvecklingen).
hur lång tid det tar beror på den individuella plantan. men ca runt 4veckor, kan ta mer eller mindre tid som då beror som jag skrev på löken eller på hur den sköts och står.
CITAT (evaisa @ 30-11-2010, 11:24)

Tyvärr har jag inga bra svar.
Jag hade en amaryllisperiod för några år sedan och lyckades inte bli helt klok på hur de borde hanteras. Jag fick dem att blomma om både före och efter jul men sällan på jul.
Hela våren stod de och bredde ut sig i fönstren, sen tog jag ut dem antingen enbart på balkongen eller till trädgården i skärgården där de sedan blev stående i stenkällaren fram till oktober.
Sen kom problemet, skulle de planteras om nu och därmed störa rötterna eller borde jag ha gjort det på våren? Så det blev lite hit och dit med det.
Därför hoppas jag att tråden kommer fram till något bra, för det är himla synd om alla kastade amaryllisar.
det finns ju olika alt att sköta den
har man den ute så tar man in den innan frosten kommer, sedan kan man sätta den inne i rumstemperatur direkt ev ockås under extraljus och då blommor dom när dom känner för det oftast någon gång under vintern framtill vår-försommar.
eller sätter man direkt torrt och svalt (med eller utan kruka kvittar) och så tar man fram den och driver den till en speciell tidpunkt. eller har man den i vintervila hela vintern och tar fram den på våren, då får man blommor under våren-sommaren-hösten.