|
Även dubbdäcksförbud i Göteborg. |
|
|
|
02-10-2010, 08:42
|

Medlem
Antal inlägg: 4 131
Medlem sedan: 01-11-2002
Medlem nr: 51

|
Vad tycker ni om att det blir flera städer som inför dubbdäcksförbud? Jag själv tycker att det är bra, men att det blir svåra problem med sådana förbud, och att budskapen är lite tveksamma iom reglerna om vinterdäck vid vinterväglag, det innerbär ju att man måste ha tre uppsättningar däck.
--------------------
Problemet är inte de onda människorna utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King. Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T. Att inte cykla är att gå för långt.
Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.
|
|
|
|
|
02-10-2010, 09:48
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem sedan: 27-01-2007
Medlem nr: 9 009

|
Varför skulle man behöva tre uppsättningar däck? Egentligen räcker det med en uppsättning, de dubbfria vinterdäcken kan man köra på året runt. Men att rekommendera är ju dubbfria vinterdäck på vintern, och sommardäck på sommaren.
Men frågan är hur stor genomslagskraft det här får. I Oslo har dubbdäcksförbud funnits i åratal, och jag körde med dubbdäck där i flera vintrar utan att åka fast. Tanken var bland annat att p-vakterna skulle kolla även däcken, men det gjorde dom aldrig.
|
|
|
|
|
02-10-2010, 11:57
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem sedan: 04-08-2005
Medlem nr: 6 301

|
Ska man stå och byta till dubbdäck då vid stadstullarna eller Dubbat är ju det absolut säkraste man kan köra med på vintern och behövs verkligen på många håll. Dom talade om det på TV häromdan och att det finns en stor risk att olyckorna kommer att öka om fler blir tvugna att köra dubbfritt.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
02-10-2010, 12:00
|

Medlem
Antal inlägg: 4 131
Medlem sedan: 01-11-2002
Medlem nr: 51

|
CITAT (Huggorm @ 02-10-2010, 10:48)  Varför skulle man behöva tre uppsättningar däck? Egentligen räcker det med en uppsättning, de dubbfria vinterdäcken kan man köra på året runt. Men att rekommendera är ju dubbfria vinterdäck på vintern, och sommardäck på sommaren. Sommardäck på sommaren,dubbdäck på vintern utanförtätorter, vinterdäck i dom städerna där det råder dubbdäcksförbud. att köra med vinterdäck åretrunt, blir det inte bullrigt i bilen? och drar det inte mer bensin?
--------------------
Problemet är inte de onda människorna utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King. Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T. Att inte cykla är att gå för långt.
Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.
|
|
|
|
|
02-10-2010, 13:12
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem sedan: 27-01-2007
Medlem nr: 9 009

|
CITAT (andersen @ 02-10-2010, 13:00)  Sommardäck på sommaren,dubbdäck på vintern utanförtätorter, vinterdäck i dom städerna där det råder dubbdäcksförbud. att köra med vinterdäck åretrunt, blir det inte bullrigt i bilen? och drar det inte mer bensin? Jo, det är inte bra att köra med dubbfria vinterdäck på sommaren, men det är faktiskt lagligt. Man måste ju inte ha dubbade däck bara för att man är utanför tätorterna och kör. Jag har haft dubbfria däck någon vinter, och fräscha dubbfria funkar bättre än gamla torra dubbdäck som saknar många dubb, som en del kör med. Med bra dubbfria däck och en vaken och alert förare kommer man mycket långt. Alla borde ta ut bilen på någon stor, tom parkeringsplats när första snön har fallit, och träna på hur bilen uppför sig. Antisladdsystem är väll bra, men har man inte de grundläggande kunskaperna i hur man häver en sladd är man ändå farligt ute.
|
|
|
|
|
02-10-2010, 13:15
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem sedan: 02-01-2006
Medlem nr: 6 891

|
I GP rekommenderade en skribent att man ska börja med bättre gatusopning istället för lokala förbud mot dubbdäck. Nu är jag inte alls påläst och vet bakgrunden till förbudet, dubbar sliter ju på vägar och gatubeläggningar med. Men ett argument mot dubbdäck är att de ökar mängden partiklar i stadsluften (både från däcken och från asfalten de river upp). Det kunde man avhjälpa genom att ha sopmaskiner med vakuumsug som suger in föroreningar istället för att yra upp dom som traditionella borstar gör.
--------------------
|
|
|
|
|
02-10-2010, 13:24
|

Moderator
Antal inlägg: 21 592
Medlem sedan: 19-12-2009
Medlem nr: 27 097

|
Instämmer med Huggorm om att köra på en tom parkering vid första snöfallet! För om människor kunde lära sig att köra bil på vinterväglag skulle det inte behövas dubbdäck!! Anser att den här idiotiska lagen om vinterdäck är helt vansinnig!Se bara hur det blir nu när man sätter förbud mot dessa däck i städerna! I Uppsala och Stockholm var det bara vissa gator som hade det förbudet i vintras!! Men hur klokt är det då?? Ska jag byta däck för att köra ett eller två kvarter??
|
|
|
|
|
02-10-2010, 13:31
|

Medlem
Antal inlägg: 20 052
Medlem sedan: 18-05-2010
Medlem nr: 30 311

|
Jag köpte nya dubbfria vinterdäck förra vintern, minns inte fabrikatet nu. Var i valet och kvalet men det blev dubbfritt till sist.
|
|
|
|
|
02-10-2010, 13:32
|

Medlem
Antal inlägg: 4 738
Medlem sedan: 01-11-2002
Medlem nr: 45

|
Hattstugan så är det också i Göteborg, 2 eller 3 gator har dubbdäcksförbud.
Vi kör sedan många år nu med dubbfria vinterdäck. Hellre det och köra efter hur vädret tillåter än dom som sätter på dubbdäck och sedan kör som om det vore sommarväglag
I Tyskland är många år nu som dom inte får använda dubbdäck. Även nere i alperna och det går, det är bara att anpassa körstilen.
|
|
|
|
|
02-10-2010, 13:44
|

Medlem
Antal inlägg: 4 721
Medlem sedan: 19-07-2008
Medlem nr: 17 660

|
Skall jag säkert klara mig fram till huset när min väg är isig o snöig måste jag ha dubbdäck. Särskilt som bilen är bakhjulsdriven. På stora vägen skulle jag nog klara mig utan dubb, men den sista biten med egen väg vågar jag inte chansa.
--------------------
Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla
Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.
|
|
|
|
|
02-10-2010, 14:10
|

Medlem
Antal inlägg: 20 052
Medlem sedan: 18-05-2010
Medlem nr: 30 311

|
CITAT (andersen @ 02-10-2010, 13:00)  Sommardäck på sommaren,dubbdäck på vintern utanförtätorter, vinterdäck i dom städerna där det råder dubbdäcksförbud. att köra med vinterdäck åretrunt, blir det inte bullrigt i bilen? och drar det inte mer bensin? Jo det blir bullrigare i bilen och den drar mer bensin, dessutom är det inte samma gummiblandning så att köra med vinteräck (även dubbfria) på sommaren är ingen bra idé. Finns sk. året-runtdäck men jag vet inte hur bra sådana är, låter som en kompromiss som inte fungerar riktigt bra någon årstid.
|
|
|
|
|
02-10-2010, 14:27
|
Medlem
Antal inlägg: 2 933
Medlem sedan: 03-01-2008
Medlem nr: 13 452

|
Någon gick nyligen ut (var det någon från motormännen tro?) och berättade att dubbdäcken räddar ca 40 liv om året och att miljöförstörelsen på grund av dubbdäck är mindre än man tidigare beräknat.
Okunnigt att säga att man klarar sig lika bra utan dubbdäck om man är tillräckligt bra chaufför. Jag har branta backar åt alla håll när jag ska köra och här ute på landet är det inte saltat på vägarna och det är vi som i sista hand får plogat. En ishal backe kan vara omöjligt att ta sig upp för även med dubbar men utan dubbar så blir det ännu oftare som man inte kommer upp. Jag gör redan nu mitt bästa för att undvika att åka till Göteborg eftersom jag känner mig så ovälkommen där. Parkeringsplatser är hopplöst att hitta och får man tag i någon så är den svindyr. Ska man nu börja med trängselavgifter också så visar göteborgarna ännu mer att utsocknes inte är välkomna. Om valet är dubbdäck eller att åka till Göteborg så är det ett enkelt val.
Med dubbdäcksförbud så är det ju troligt att det istället blir fler fyrhjulsdrivna suvar på vägarna. Blir det någon miljövinst av det?
|
|
|
|
|
02-10-2010, 14:42
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem sedan: 27-01-2007
Medlem nr: 9 009

|
CITAT (Solstorm @ 02-10-2010, 15:27)  Med dubbdäcksförbud så är det ju troligt att det istället blir fler fyrhjulsdrivna suvar på vägarna. Blir det någon miljövinst av det? Vänta bara till den nyblivne SUV-ägaren plötsligt inser att bromsförmågan inte blivit ett dugg bättre bara för att drivförmågan blivit det En bekants benkant som kör bärgningsbil säger att skillnaden mellan tvåhjulsdrivna bilar och fyrhjulsdrivna bilar är att när han skall hämta de fyrhjulsdrivna räcker inte wiren...
|
|
|
|
|
02-10-2010, 14:44
|

Medlem
Antal inlägg: 20 052
Medlem sedan: 18-05-2010
Medlem nr: 30 311

|
CITAT (Huggorm @ 02-10-2010, 15:42)  Vänta bara till den nyblivne SUV-ägaren plötsligt inser att bromsförmågan inte blivit ett dugg bättre bara för att drivförmågan blivit det En bekants benkant som kör bärgningsbil säger att skillnaden mellan tvåhjulsdrivna bilar och fyrhjulsdrivna bilar är att när han skall hämta de fyrhjulsdrivna räcker inte wiren...
|
|
|
|
|
02-10-2010, 15:00
|
Medlem
Antal inlägg: 2 933
Medlem sedan: 03-01-2008
Medlem nr: 13 452

|
Fast alla vet väl att man bromsar med alla fyra hjulen även på tvåhjulsdrivna. Fyrhjulsdrift lär vara suveränt i hala uppförsbackar. Jag hade gärna skaffat en men jag och plånboken är inte överens om det.
|
|
|
|
|
02-10-2010, 16:02
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem sedan: 27-01-2007
Medlem nr: 9 009

|
Visst är det bra med fyrhjulsdrift i hala backar. Men man skall också komma ihåg att större delen av året har man ingen nytta av det. Och då är det en massa mer grejer som ändå skall snurra med och ökar därmed bränsletörsten.
|
|
|
|
|
02-10-2010, 18:15
|

Medlem
Antal inlägg: 3 778
Medlem sedan: 02-01-2006
Medlem nr: 6 894

|
När vi skulle köpa vinterdäck så ringde jag till VTI och pratade med en forskare och han sa att dubbdäck är betydligt säkrare än dubbfria. För några veckor sedan kom också en forskningsrapport som också sa att det är betydligt större risk för olyckor med dubbfria.
Nu är det ju skillnad om man nästan enbart kör i stadsmiljö eller mer landsvägskörning och på landsbygden. Vi valde dubbdäck och jag vill inte ha något förbud.
När det gäller luftföroreningar så är det ju viktigt att däcken inte innehåller HA-olja eller andra otäcka saker.
Vill man förbättra luftkvaliten i Sverige kanske man skulle vinna mer på att informera människor om att man inte skall elda annat än rent trä. Det eldas allt möjligt ute på landet och det sprids över hela landet.
|
|
|
|
|
02-10-2010, 19:56
|

Medlem
Antal inlägg: 10 733
Medlem sedan: 04-11-2003
Medlem nr: 2 529

|
CITAT (Solstorm @ 02-10-2010, 15:27)  Någon gick nyligen ut (var det någon från motormännen tro?) och berättade att dubbdäcken räddar ca 40 liv om året och att miljöförstörelsen på grund av dubbdäck är mindre än man tidigare beräknat.
Okunnigt att säga att man klarar sig lika bra utan dubbdäck om man är tillräckligt bra chaufför. Jag har branta backar åt alla håll när jag ska köra och här ute på landet är det inte saltat på vägarna och det är vi som i sista hand får plogat. En ishal backe kan vara omöjligt att ta sig upp för även med dubbar men utan dubbar så blir det ännu oftare som man inte kommer upp. Jag gör redan nu mitt bästa för att undvika att åka till Göteborg eftersom jag känner mig så ovälkommen där. Parkeringsplatser är hopplöst att hitta och får man tag i någon så är den svindyr. Ska man nu börja med trängselavgifter också så visar göteborgarna ännu mer att utsocknes inte är välkomna. Om valet är dubbdäck eller att åka till Göteborg så är det ett enkelt val.
Med dubbdäcksförbud så är det ju troligt att det istället blir fler fyrhjulsdrivna suvar på vägarna. Blir det någon miljövinst av det? Håller med.. Hos oss kommer man tidvis inte fram knappt ens med dubbdäck en vinter som förra, men det är klart jag kan ju låta bli att gå till jobbet, stadsborna kan ju betala extra semesterdagar förr oss lantisar, gärna för mej! Jag tillbringar massor av mina rbetstid i bilen, utan dubbdäck kan jag helt klart säga att jag hade bytt jobb. Jag riskerar inte mitt liv för jobbet, det gör jag tillräckligt som det är i dag. Förra vintern var fruktansvärd, jag hatade varje mil jag var tvungen att köra i snömodden. Nollvision och ta bort dubbdäck, grattis.. Gäller det bara Göteborg, SKÖNT ännu ett argument för att undvika den sta'n, hohohohooo.
--------------------
Killerq Mini Wrigg.jpg
|
|
|
|
|
02-10-2010, 20:01
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem sedan: 27-01-2007
Medlem nr: 9 009

|
CITAT (Wilmer @ 02-10-2010, 20:56)  Nollvision och ta bort dubbdäck, grattis.. Nollvisionen är ett svepskäl för att kunna försvara hastighetssänkningarna på vägarna. Om folk kör saktare sliter det mindre på asfalten, och då spar man underhållskostnader. Hade nollvisionen varit verklig så hade man inte förbjudit dubbdäck, utan man hade förbjudit mobilhanterande bakom ratten i stället. Samt att man hade infört krav på alkolås och hälsokontroller med jämna mellanrum. Det finns många saker man skulle kunna göra, men det enda man verkligen gör är att sänka hastigheterna.
|
|
|
|
|
02-10-2010, 21:35
|

Medlem
Antal inlägg: 3 539
Medlem sedan: 01-11-2002
Medlem nr: 36

|
Man kan ju fråga sig varför dubbdäck infördes.....
Jag tänker inte köra dubbfritt. Vet i tusan hur jag ska göra när jag åker taxi.... kan man beställa taxi med dubbdäck?
--------------------
Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter. Danny Kaye (1913-1987) Mitt andra liv.
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|