Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V   1 2 3 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Den nakna kocken, Vad USA barn vet om grönskaker
          Carl
          Inlägg 18-10-2010, 11:43
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 222
          Medlem nr: 9 850

Vet inte om man ska gråta eller inte. Klippet visar barns kunskaper om grönskar i USA. Sevärt

http://www.youtube.com/watch?v=bGYs4KS_djg...feature=related

Citera
          malcolm
          Inlägg 18-10-2010, 12:02
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem nr: 30 311

Skrämmande men amerikaner i allmänhet verkar ha dålig koll på det mesta, såg ett inslag med Jay Leno en gång där folk på gatan skulle peka ut USA på en världskarta och de flesta klarade det inte.

Citera
          Whiskuchi
          Inlägg 18-10-2010, 12:06
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 2 911
          Medlem nr: 6 274

Det ÄR skrämmande att de inte kände igen tomat och potatis, men att barnen inte kan identifiera blomkål, rödbetor och aubergine är väl inte så konstigt. Är de inte med i köket utan bara får maten på tallrik är det inte så lätt att veta hur den ser ut i oförädlad form.

--------------------
          Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.

Citera
          malcolm
          Inlägg 18-10-2010, 12:15
          Länk hit: #4

Medlem

Salladsbladet är ju desssutom redan pålagt hos McDonald´s. naughty.gif

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 18-10-2010, 12:23
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Finns ju kassörskor på ICA som frågar kunderna vad det är för grönsaker man handlat också ibland. I USA är det väl väldigt mycket snabbmat ungarna får så det är väl inte så konstigt att dom inte vet.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Red Top
          Inlägg 18-10-2010, 12:37
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 16 329

James Oliver gjorde ett liknande program i Engelska skolor häromåret. De barnen visste lika lite. När de sen besökte föräldrarna, visade det sig att de inte heller kunde namnge grönsakerna, eftersom de flesta serverade snabbmat/färdignat hemma oxå.

Men, det är kanske lika illa med svenska barn. Som Stintan säger, frågar kassörskorna kunderna vad det är i påsarna. Kanske inte när det gäller tomater och potatis, men kålrötter, palsternacka, jordärts- och kronärtsskocka har jag fått frågor om.

--------------------

Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.

Jevgenij Jevtusjenko

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 18-10-2010, 13:04
          Länk hit: #7

Medlem

Ja det är nog många svenska ungar som inte har en susning heller. Alla har ju inte odlande intresserade föräldrar.

--------------------

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 18-10-2010, 13:52
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

Jobbade med ett gäng ungdomar för flera år sedan och vi skulle laga mat. När jag tog fram lök och bad dom skala såg dom ut som frågetecken. Ingen visste hur en hel lök såg ut eller vad som var skal.

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          skånepåg
          Inlägg 18-10-2010, 14:22
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 5 158
          Medlem nr: 21 199

Hehe kommer ihåg från nåt sånt program om en unge som trodde potatis växte på träd biggrin.gif
          Men sen kommer ju bara 20% av dem in på collage men såg på 60minutes inatt att Bill Gates ska ge bort 90% av sina pengar, bland annat hjälpa Amerikanska att komma in på collage och hjälpa afrika och andra länder, han ska hjälpa till att utrota polio i världen med ^^

--------------------
          Pjater-Zon 1-2

Citera
          malcolm
          Inlägg 18-10-2010, 14:28
          Länk hit: #10

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 18-10-2010, 14:04) *
          Ja det är nog många svenska ungar som inte har en susning heller. Alla har ju inte odlande intresserade föräldrar.

Nu behöver man ju inte vara hobbyodlare för att barnen skall känna igen åtminstone de vanligaste grönsakerna men jag tycker det verkar som om dagens barn och ungdomar äter allt mindre grönt, märks när barnen har haft kompisar här hemma och även vuxna ratar salladsskålen. Att kassörskor, speciellt de unga inte känner igan allt är egentligen inte så konstigt eftersom det kommit så mycket nya frukter och grönsaker de senaste åren och kålrötter, färsk ingefära, palsternackor mm. ingår inte så ofta numera i dagens rätter.

Sonen har en kompis som vägrar äta alla slags grönsaker, frukt och bär, han äter inte ens glass om det är jordgubbssylt i. Potatischips äter han dock. giggle.gif

Citera
          netha
          Inlägg 18-10-2010, 14:32
          Länk hit: #11

Gäster

Inte konstigt alls om kassörskan ibland frågar kunden vad påsen innehåller.
          Om man tänker efter så är det ett ganska stort antal frukter, grönsaker och rotsaker de ska hålla reda på och kunna skilja åt. De ska kunna PLU,nr till de flesta ... plus att kassörskan inte sitter i kassan hela skift ... de jobbar också i olika avd i butiken. Inget lätt jobb vågar jag påstå.

Tack till alla kassörskor och övriga butiksanställda som orkar vara glada och hjälpsamma trots inte alltid så vänliga kunder. blomma.gif

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 18-10-2010, 15:15
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

Vi äter ju mycket grönsaker och i de flesta fall även en sallad till maten. Ofta en blandad sallad ( och då alltid med dressing men inte köpt dressing).

Men jag tycker att det säljs så många gamla, halvvissna grönsaker. Jag gillar t.ex. savoykål men ett fräscht huvud går sällan att hitta. Samma sak med kålrabi och rättika, dom är så dåliga oftast. Och då saknar jag min trädgård med färska grönsaker i.

Citera
          Red Top
          Inlägg 18-10-2010, 17:19
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 16 329

CITAT (netha @ 18-10-2010, 15:32) *
          Inte konstigt alls om kassörskan ibland frågar kunden vad påsen innehåller.
          Om man tänker efter så är det ett ganska stort antal frukter, grönsaker och rotsaker de ska hålla reda på och kunna skilja åt. De ska kunna PLU,nr till de flesta ... plus att kassörskan inte sitter i kassan hela skift ... de jobbar också i olika avd i butiken. Inget lätt jobb vågar jag påstå.

Tack till alla kassörskor och övriga butiksanställda som orkar vara glada och hjälpsamma trots inte alltid så vänliga kunder. blomma.gif

Jag klagade inte på kassörskorna. Jag vet att de har ett slitigt jobb. Jag bara påtalade att en del ungdomar i dag, inte ens känner till de enklaste grönsakerna.

Att det kan vara svårt att skilja alla exotiska frukter åt, har jag full förståelse för.

Däremot är det ju rätt trist att unga människor inte vet hur råvaran, till det de äter, ser ut. Det var väl det tråden handlade om, trodde jag. confused.gif

--------------------

Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.

Jevgenij Jevtusjenko

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 18-10-2010, 17:40
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Vad har man för bete när man fiskar fiskpinnar?

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          herkules
          Inlägg 18-10-2010, 17:45
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

CITAT (malcolm @ 18-10-2010, 15:28) *
          Nu behöver man ju inte vara hobbyodlare för att barnen skall känna igen åtminstone de vanligaste grönsakerna men jag tycker det verkar som om dagens barn och ungdomar äter allt mindre grönt, märks när barnen har haft kompisar här hemma och även vuxna ratar salladsskålen. Att kassörskor, speciellt de unga inte känner igan allt är egentligen inte så konstigt eftersom det kommit så mycket nya frukter och grönsaker de senaste åren och kålrötter, färsk ingefära, palsternackor mm. ingår inte så ofta numera i dagens rätter.

Sonen har en kompis som vägrar äta alla slags grönsaker, frukt och bär, han äter inte ens glass om det är jordgubbssylt i. Potatischips äter han dock. giggle.gif

ska man äta dekorationen?

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          malcolm
          Inlägg 18-10-2010, 17:58
          Länk hit: #16

Medlem

Några bekanta vi hade petade alltid bort citronen, salladsbladet och dillkvisten när vi bjöd på räkcocktail

CITAT (Gossen Ruda @ 18-10-2010, 18:40) *
          Vad har man för bete när man fiskar fiskpinnar?

Pulvermos format till små kulor.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 18-10-2010, 19:30
          Länk hit: #17

Medlem

CITAT (malcolm @ 18-10-2010, 18:58) *
          Några bekanta vi hade petade alltid bort citronen, salladsbladet och dillkvisten när vi bjöd på räkcocktail

Lättare att äta då ju flirting.gif

--------------------

Citera
          xlxl67
          Inlägg 18-10-2010, 19:47
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 1 870
          Medlem nr: 25 446

Det är ett väldigt testande av just amerikaner hela tiden. rolleyes.gif
          Undrar hur mkt Mexicaner, Kineser etc eller kanske Monegasker vet om saker o ting?!

Är det inte lite lustigt att så fort ngt skall undersökas så är det på just amerikaner och sedan blir det ngt slags mått på deras dumhet?

Citera
          Meriona
          Inlägg 18-10-2010, 20:15
          Länk hit: #19

Gäster

Jag såg också nåt avsnitt av programserien tråden handlar om, och det är nog inte bara barnen som har dålig koll. Enligt någon bestämmelse (om det var av skolan eller staden det var bestämt vet jag inte) skulle det vara ett visst antal gram grönsaker i varje portion. Jamie hade uppfyllt det med råge i sin rätt, men skolmatsrestaurangchefen kunde "se" att det var för lite, hon vägrade låta Jamie väga dem. Men hon tyckte att det gick bra att komplettera måltiden med en portion pommes frites, så var det tillräckligt med grönsaker. Man kan ju bli mörkrädd för mindre.

Citera
          malcolm
          Inlägg 18-10-2010, 20:22
          Länk hit: #20

Medlem

CITAT (xlxl67 @ 18-10-2010, 20:47) *
          Undrar hur mkt Mexicaner, Kineser etc eller kanske Monegasker vet om saker o ting?!

De vet ALLT så klart. flirting.gif

Citera

4 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-07-2025, 13:56

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon