Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Kantväxter till grusgång, Tacksam för tips och förslag!
          Pernilla i villa
          Inlägg 20-10-2010, 14:53
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 78
          Medlem nr: 24 189

Hej!

Jag bor i Stockholmsområdet, zon 3 och har frågor kring lämpliga kantväxter. Grusgången (se bild) är 10-15 m lång(ser kortare ut på bilden). Tänker inledningsvis skilja gräsmattan från gruset med kansten. För att få en bättre rumskänsla och för att tillföra färg tänkte jag plantera kantväxter längs med gången. Gången ligger soligt/halvskugga sen eftermiddag. Önskvärt med någotsånär "rådjurssäkra" växter.

Mina funderingar/frågor:
          1) Lågväxande buxbom (klippt) hela vägen närmast gruset. Innanför buxbomen något mer färgrant som dessutom växer högre än buxbomen.
          2) Lavendel - tråkigt rent färgmässigt? För låg? Lockar dock fjärilar vilket är trevlig samt den angenäma doften (går förstås att plantera någon annanstans).
          3) Rosor eller pioner som jag älskar! Tycker dock att pionerna är så rysligt fula efter avslutad blomning.
          4) Samma sort hela vägen eller olika?
          5) Vid grusgångens inledning (blå urnor på bilden) tänker jag mig en rosenportal om något/några år.
          6) Eftersom jag älskar Astilbe, tänker jag plantera dessa nedanför fönstret till vänster. Därför helst inte dessa längs med grusgången också.
          7) Jag vet att buxbom är dyrt, men jag är beredd att lägga ner en slant på detta.

Som ni ser har jag en del förslag, men behöver lite vägledning. Vad säger ni därute i landet?

Tack på föhand, Pernilla

Bifogad fil  Grusg_ng_mot_huset.JPG ( 34.69k ) Antal nedladdningar: 99

Citera
          LundaKarin
          Inlägg 20-10-2010, 17:30
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 41
          Medlem nr: 30 775

Jag tycker buxbom låter jättefint och i kombination med en rosenportal blir det ju klassiskt romantiskt. Hur vore det med blandade lite högre perenner i en rosa - vit färgskala innanför buxbomen? Jag tänker mig

ngn ljus astrantia
          strandveronika (de borde du gilla om du gillar astilbe)
          kanske astilbe i en annan färg än de du har under fönstret?
          någon hög allium (Mount Everest?)
          ev en skir ormbunke för att knyta an till skogen bakom huset?
          riddarsporrar eller fingerborgsblommor
          clematis integrifolia
          miniatyrrosor
          pioner
          höstanemon (ljust, ljust rosa eller vit)
          akleja (Nora Barlow kanske?)

och så vårlökar förstås (narcissus "Thalia" blir ju nästan nödvändig)

Det tror jag skulle bli fint.

/Karin

Citera
          Pernilla i villa
          Inlägg 20-10-2010, 18:41
          Länk hit: #3

Medlem

Tack för trevliga förslag! En del nya växter för mig, men jag kan tänka mig flera av dem. Ormbunke är också en favorit, men de återfinns i flera exemplar på tomten - som du mycket riktigt påpekar delvis är en skogstomt.

Några råd kring hur jag ska tänka med de olika höjderna? På båda sidor om grusgången, i början av gången, eller i slutet? Varvat för ett mer "friväxande" intryck?

//Pernilla

Citera
          Peztis
          Inlägg 20-10-2010, 19:05
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem nr: 20 608

Själv är jag ju svag för kärleksört!
          Den är väldigt tacksam, lätt att föröka och vacker när inte så mycket annat blommar nu på hösten samt att det är vackert på vintern när snön landar på den.
          Dessutom blir det vackert när man tar in några och ställer i vas där de håller sig länge och dessutom får rötter så man sedan kan plantera ut dem igen.

Vanligast är ju den rosa men den finns även i vitt samt den mörkare rödrosa Matrona.

Rosa mot ditt gråa hus skulle ju vara snyggt.

--------------------

* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *

Citera
          Peztis
          Inlägg 20-10-2010, 19:14
          Länk hit: #5

Medlem

Ett litet tips... Om du planerar att göra rabatter utmed gången, gör dem inte för smala! Det ser oftast rätt fjompigt ut. Jag har en som kanske är en halvmeter bred och det är för smalt.

Du måste också fundera på hur du vill att det ska se ut: strikt, romantiskt, vilt...

Det låter som att du är ute efter den mer romantiska sorten om du vill ha en rosenportal.

Varför inte varva med någon rosa ros, lavendel, buxbom och t ex kärleksört. Helst även något som blommar på försommaren också samt lökväxter. Då har du blomning hela tiden men samtidigt en grönska som är vacker.

Visst är det snyggt med raka kanter men du kan ju också göra det intressant genom att på två tre ställen låta rabatten bli bredare och där plantera något större, någon buske eller litet träd. Eller varför inte någon vacker sten som du belyser med spotlight.

Just ja, försök att få med belysning utmed gången upp till huset, det är så välkomnande och hjälper en när man kommer hem när det är mörkt.

Jag spånar bara lite...

Och så glömde jag ju säga att det var ett väldigt fint hus! Och vilka möjligheter tomten medför!

--------------------

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 20-10-2010, 19:16
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Glöm inte att plantera träd tidigt! de tar lite tid på sej :<

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          Peztis
          Inlägg 20-10-2010, 19:29
          Länk hit: #7

Medlem

CITAT (kerstin z5-6 @ 20-10-2010, 20:16) *
          Glöm inte att plantera träd tidigt! de tar lite tid på sej :<

Oh ja! Planera in dem snarast för plötsligt har det gått fem år och man börjar fundera och tänka att varför gjorde vi inte det tidigare, då hade de ju varit större nu...

--------------------

Citera
          LundaKarin
          Inlägg 20-10-2010, 19:49
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 41
          Medlem nr: 30 775

CITAT (Pernilla i villa @ 20-10-2010, 19:41) *
          Tack för trevliga förslag! En del nya växter för mig, men jag kan tänka mig flera av dem. Ormbunke är också en favorit, men de återfinns i flera exemplar på tomten - som du mycket riktigt påpekar delvis är en skogstomt.

Några råd kring hur jag ska tänka med de olika höjderna? På båda sidor om grusgången, i början av gången, eller i slutet? Varvat för ett mer "friväxande" intryck?

//Pernilla

Jag tycker det är finast när det är höjderna är blandade - de högre växterna jag föreslog är ju också rätt "genomskinliga" så de skymmer inte totalt på något sätt. Du kommer ju också se rabatten från båda hållen. Så jag skulle placera växterna med en inte alltför stor symmetri längs hela buxbomshäcken. Låt rabatten vara rätt bred - åtminstone en meter inklusive buxbomen. Men med en så pass "oordnad" rabatt skulle jag kontrastera med raka linjer - en rak innerkant och den klippta buxbomen ger den stadga som behövs för att de inte bara ska se rörigt ut.

/Karin

Citera
          Peztis
          Inlägg 20-10-2010, 20:02
          Länk hit: #9

Medlem

Tycker Karins förslag låter bra.

Min gång upp till huset är visserligen inte lika lång som din men den dag jag gör om den så ska jag göra den lite mer böjd, idag är den ett rakt "streck" och det är inte alls fint. Det ska inte bli kringelikrokigt, bara en lätt böj, man kommer troligen fortfarande att gå rakt fram när man går från uppfarten och fram till trappen men det kommer definitivt att se bättre ut.

Det är också något du får fundera på. Vill du ha en rak gång eller lite mjukare former?

--------------------

Citera
          Anna i Mälardale...
          Inlägg 21-10-2010, 08:58
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 76
          Medlem nr: 26 082

JA, en lätt böj och tex ett träd, buske eller sten att naturligt "gå runt".

Citera
          Ezereht
          Inlägg 21-10-2010, 12:24
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 2 481
          Medlem nr: 8 514

Kanske inte alls så rabattaktigt, men... wink.gif Här längs gågnstigarna har det i sommar varit som en kudde av vit klöver. Otroligt fint, doftade gott. Det måste ju i alla fall vara det absolut mest lättskötta biggrin.gif

Fast orkar man göra en fin rabattlänga så visst, mycket tjusigt med en rosenportal, lite rosor och blandade perenner. Dagliljor har snygga blad, gillar jag i blandade perennrabatter.

--------------------
          Temptations come, as a general rule, when they are sought.
          -Margaret Oliphant
          --------------------
          zon 5

Citera
          Fågelvägen
          Inlägg 21-10-2010, 15:40
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 1 550
          Medlem nr: 4 889

Pernilla, du ville ha någotsånär rådjurssäkra växter. Då är buxbom, lavendel och dagliljor bra val. Kärleksört är vacker, men verkar (åtminstone hos oss) smaka gott också. Här kommer den sällan åt att blomma. Nyplanterade rosor får man sällan ha i fred och på riktigt gamla rosenbuskar försvinner blomknoppar och skott regelbundet. Vissa spinosissima-rosor kan klara sig.

Vi bor också i Stockholmsområdet, men rådjur verkar ha lite olika uppfattning om vad som är gott. Så det kan vara bra att pröva ändå.

--------------------
          Zon 2-3, en gammal trädgård med höjdskillnader på över 4 m. Gillar förvandlingar - med berg, sten och växter som material

Citera
          Pernilla i villa
          Inlägg 21-10-2010, 16:39
          Länk hit: #13

Medlem

Tack för alla fina förslag och tänkvärda råd!

Ja, det är fantastiskt mycket att tänka på och ta i beaktande. Jag tänker inte skynda fram beslutet, utan kommer att överväga era råd noggrant och samla på mig inpirationsbilder.

Kantstenen närmast gruset samt buxbomshäcken tänkte jag skulle stå för det strikta. Mer böljande växtlighet tror jag också blir fint, lite mer levande. Eftersom det finns gräsmatta på båda sidor tänkte jag också anlägga en eller två öppningar åt vardera håll, så jag inte måste ta mig till någondera ändan (alt ta ett jätteskutt) för att komma åt t ex uteplatsen. Grusgången är idagsläget ca 1 m bred, och jag tänker behålla den bredden, minst.

Ingenting är rådjurssäkert till 100 % så jag har inhandlat nät av diverse sort. Allox är en favorit då det knappt syns. Men man kan ju inte ha nät över alltihopa - däremot tror jag att rosorna får växa endast runt portalen och jag ska försöka skydda dem närmast marken och en bit upp.

Vad gäller färger valde vi grå fasadfärg - bland annat av den anledningen att vi då skulle kunna botanisera bland växtlighetens färger och ha en färgsprakande trädgård utan risk för ett rörigt intryck.

Kanske kan jag återkomma med bilder längre fram - men ni får nog dessvärre vänta i flera år!

Tack för all hjälp och inspiration hälsar en hoppfull Pernilla

Citera
          Peztis
          Inlägg 21-10-2010, 21:33
          Länk hit: #14

Medlem

Men här på Odla gillar vi inte bara färdiga arbeten! Vi gillar att se hur det växer fram - i dubbel bemärkelse!

Så planterar du en ros, ta fram kamerna! Sätter du upp din rosenportal - fram med den igen!

Smart att du tänker på det där med att slippa gå runt hela rabatten!. Vill du ha kvar formen utmed gången så kan det ju räcka med en trampsten här och där.

--------------------

Citera
          Pernilla i villa
          Inlägg 28-10-2010, 10:52
          Länk hit: #15

Medlem

Ja, du har rätt. Lite bilder under arbetets gång ska jag väl kunna leverera framöver.

Angående öppningarna ut till gräsmattan försöker jag tänka till - innan!
          Kommande sommar när förhoppningsvis åtminstone kantstenen ska på plats (många projekt samtidigt smile.gif) ska jag fundera över var vi helst går ut på gräsmattan. Tänkte mig att öppningarna åt bägge håll skulle befinna sig mittemot varandra, men jag har inte tänkt helt klart där. Funderar också på att låta buxbomshäcken svänga in och på det sättet rama in rabatten runt öppningarna.

Hmm, tål att funderas vidare på!

//Pernilla

Citera
          Peztis
          Inlägg 28-10-2010, 17:47
          Länk hit: #16

Medlem

Bara att du funderar på ditt projekt är bra! Det där är projekt som jag brukar ligga och samla tankarna kring när jag ska sova - det är harmlöst och kreativt - och leder inte till negativa tankar som gör att man får svårt att sova.

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 30-07-2025, 03:44

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon