Låt mig börja för 10 000 år sedan. Inlandsisen började dra sig tillbaka. Östersjön hade tinat upp och stod högt eftersom isen pressat ner terra firma. Indalsälven var på den tiden en ishavsvik. Vårt tak i Överböle skulle troligen ha legat ca 10 m under vikens vattenyta. Bäckar, åar och mindre isälvar med bakvatten, tillfälliga sel och stora virvlar har gett oss den markstruktur som Ragundadalen har idag. Granntomter har bara sten. Vår egen tomt har på en bredd i övre delen av 60-talet meter en variation av sandblandad mjäla, ren lera och i väster mjäla. Grannskiftet i väster har grova stenblock i en för övrigt bördig skogsmark.
På det här viset ser större delen av Ragundadalen ut.
Befolkningen skedde efterhand. Med övriga Jämtland fanns få förbindelser. Under de två avvittringsperioder som fanns så uppstod en del hemman som numera är uppköpta av de stora skogbolagen.
För drygt 200 år sedan så ville man förbättra grovvirkestransporterna till kusten. En viss Huss, kallad Vildhussen, startade ett projekt för att skapa en enklare flottningsled längs Indalsälven. En katastrofal felbedömning gjordes och plötsligt bryter älven igenom en mo och sandbacke och älven tar en ny fåra. Döda Fallet föds. Hammarsjön töms och det sägs att man plockade lax ur träden. Inga människor skall ha kommit till skada.
Under1930-talet bygger man Krångede kraftverk och flera andra efter älven. Midskog, dit ishavsviken nådde längst västerut, Näverede, Stuguns kraftverk, Krångede kraftverk, Gammelänge, Hammarforsen och Svarthålsforsen nere i Bispgården. Det är en icke föraktlig del av svensk elproduktion. Vårt hus är byggt under Krångedes anläggningstid 1929 och frammåt.
Det var en kort snabbhistorik.
Det finns tre vägar till Ragundadalen. Alla är värda att åka och bese.
Jag börjar från norr. Väg 87 från Sollefteå. Skog, skog, skog. Så passeras länsgränsen och plötsligt är du framme vid Geråbadet. Mitt emot har vi en av kretsens vackraste trädgårdar. Den ingår i en av turerna till Östsjämtland. Du kommer fram till Bispgården och alldeles vid Döda Fallet har vi ännu en av turens trädgårdar med ett innovativt utnyttjande av terrängen med en brant sydsluttning och naturlig bäck. Landskapet är vackert längs hela vägen. Fortsätt 87-an mot Östersund och njut av vyerna. Efter ett par mil kommer du till Hammarstrand. Avfarten tillhöger leder till Larz och Spezialplant. Resten av 87-an mot Stugun är ganska tråkig så jag rekommenderar att köra in i Hammarstrand och ta den södra älvvägen mot Höglunda. Höga stup till vänster och en härlig utsikt över till andra sidan älven. Strax efter Överböle svänger du till höger och kör över Krångedebron och fortsätter sedan mot Östersund. Njut av utsikten och gamla brukspatronsbyggnader. Just i infarten till Stugun bor Inger som har en superb trädgård som Östjämtlandsturen besöker. Nu har du bara 50 km kvar till Östersund. Men se uppför älg. Jag har dåliga erfarenheter.
Nästa alternativ är ca 4 mil längre än att ta E14 till Östersund. I Sundsvall tar man väg 86 mot Bispgården. Vägen kallas Indalsleden. Hela vägen är en idyll att skåda. Landskapvyer. Helt klart ”Den stora trädgården” som jag älskar. Muttrande makar med maskiner i sinnet passerar en av landets största monument av arbetsmaskiner. Uj, uj, uj.
7 km före Bispgården har vi ett säreget monument. Den Thailändska Paviljongen. minnespaviljong. I samverkan med den Tailändska staten och kommunen har det byggts en minnespaviljong i Utanede för att hedra Kung Chulalongkorn, som besökte Sverige för dryga hundra år sedan. Från Bispgården eller Fors, som det heter, så gäller väg 87 mot Östersund. Med avstickare enligt inledningen.
Tredje alternativet är väg 87 ut från Östersund när du skall hem igen. Den börjar med 50 km skog. Och då menar jag bara skog. En större by. En liten en och något hus. Sedan kommer Stugun. Notera den exemplariska tallskogen längs vägen. För några år sedan så kom 70 cm blötnö på ett dygn. Tallen som har pålrot orkade inte tyngderna och enligt min uppskattning knäcktes kronorna på närmare tio procent av beståndet. Kändes beklämmande. Väl i Bispgården väljer du väg 86 om du skall till kusten och stressvägarna söderut. Annars fortsätter du väg 87 mot Sollefteå.
Det här är ett litet tips om en väg/ar som till Rikmötet 2011 bär.
Välkommen!
|