Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Krukväxt med gröna blad som liknar lönn, vad för någon?
          malinsmalin
          Inlägg 04-11-2010, 09:22
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 23
          Medlem nr: 10 255

Har fått två gröna krukväxter, med gröna blad som liknar formen av lönnens blad.

Någon som vet vad det är för sorts krukväxt?

Hinner inte fixa bild nu, men någon kanske har en tanke utan bild?

Citera
          batski
          Inlägg 04-11-2010, 09:53
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 427
          Medlem nr: 33 889

Cannabis? Sorry men jag kunde inte låta bli tongue.gif

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 04-11-2010, 10:28
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

finns ju flera krukväxter med sådana blad

här är mitt förslag
          Abutilon × hybridum - Klockmalva (syn Blomsterlönn).
          Fatsia japonica - Aralia
          × Fatshedera lizei - Murgrönsaralia

annars kan du beskriva växten mer, typ blommor, växtsätt, bladtyp (tjocka/glansiga/färg/exakt form).

bild hade varit bra.

Citera
          batski
          Inlägg 04-11-2010, 12:28
          Länk hit: #4

Medlem

Fatsia japonica är en vacker växt tycker jag, men jag har upplevt den som något svårskött. Nu vet jag inte om det är såna du har men jag är nyfiken på bilderna tongue.gif

Citera
          batski
          Inlägg 04-11-2010, 12:41
          Länk hit: #5

Medlem

Kan de vara Polyscias fruticosa (Ming aralia)?

Polyscias fruticosa

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 04-11-2010, 13:00
          Länk hit: #6

Medlem

CITAT (batski @ 04-11-2010, 12:28) *
          Fatsia japonica är en vacker växt tycker jag, men jag har upplevt den som något svårskött.

lite offtopic ;

det är nog så att den inte riktigt trivs helt bra som krukväxt, dom kommer från japans svala och skuggiga skogar. i sverige trivs den bäst som en ''urnväxt'' dvs odlas ute under den frostfriaperioden i ett skuggigt läge, sedan tas den in och övervintras svalt under extraljus.

inne är det oftast för torrt och för varmt och den drabbas lättare av spinn och annan ohyra. den brokbladiga varianten är dock nog bättre anpassad för att odlas inne, då den verkar trivas bättre i mer värme och i mer ljus.

alt är att ha dom på friland, i marken ute i zon 1-2.

bild på mina från i år, växer på friland på en skyddad norrvägg i zon 1-2.
          http://www.pixbox.se/pic_show_id31581260.html
          http://www.pixbox.se/pic_show_id31581261.html

och visst är dom vackra, jätte vackra växter. och just på friland är dom enkla och lättskötta får aldrig extra näring eller vatten under sommaren. och till vintern får dom en massa snö överskottade alt om vintern verkar bli kall 1-2lager med grön vinterväv om.

Citera
          batski
          Inlägg 04-11-2010, 13:24
          Länk hit: #7

Medlem

flaxss: Nu blev jag lite grön här tongue.gif Hade gärna velat ha såna men har ingenstans där de skulle trivas.

Skulle det kunna funka att ha såna inomhus i fall det rör sig om stora plantor i rätt stora krukor som ju håller fukten bättre, eller är det den torra inomhusluften som är problemet?

Citera
          Bassam
          Inlägg 04-11-2010, 15:22
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Hej

Växter som trivs ute måste man lägga dem ute under hela året men finns några som behöver övervintra inne under frost tiden, men finns växter som trivs inne hela året.

H:Bassam

Citera
          batski
          Inlägg 04-11-2010, 16:18
          Länk hit: #9

Medlem

Ja det är väl huvudsakligen tåliga tropiska växter som man kan ha inomhus året om.

Växter som kommer från lite mer tempererade områden som Medelhavsområdet, södra Sydafrika, Japan, m. fl. trivs bäst om de får stå något svalare under den mörka årstiden.

Men även tropiska växter som är känsliga för torr luft kan vara svåra att hålla i vårt inomhusklimat.

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 04-11-2010, 17:30
          Länk hit: #10

Medlem

CITAT (batski @ 04-11-2010, 13:24) *
          flaxss: Nu blev jag lite grön här tongue.gif Hade gärna velat ha såna men har ingenstans där de skulle trivas.

Skulle det kunna funka att ha såna inomhus i fall det rör sig om stora plantor i rätt stora krukor som ju håller fukten bättre, eller är det den torra inomhusluften som är problemet?

dom är lite som murgröna, en del får murgröna att trivas inne åretrunt i samma läge och få hur stora och fina plantor som helst, medan hos andra så trivs dom inte alls.

detta kan nog förklaras att en del har bättre klimat inne än andra. och har inget med skötseln att göra.

för aralia är det nog saknaden av svalka under vintern och den torra luften som gör att dom trivs sämre.

vill du ha en sådan så vill jag tipsa dig om att skaffa den brokbladiga sorten (har sett dom ibland till salu annars är dom ovanliga att hitta). annars hittas den lättare från utlandet exempel på ebay.

annars tycker jag du kan testa aralia igen om du inte har just nu, ibland kan det bli bättre med exempel att byta lägenhet. och värme på vintern hjälper man växterna med att ge extraljus.

eller om man på nått annat sätt försöker göra klimatet inne mer behagligt för växterna, typ försöka få högre fukt och stänga av elementet just där växten står. men det kan ju vara svårt i mindre lägenheter, man fryser ju själv. hos mig har jag avvarat köket till växterna för dom som vill ha svalt, där elementet är avstängt och luften är fuktig. till natten stänger jag alla dörrar till köket så enbart det rummet håll svalt. sedan är mina fönster dåligt isolerade till växternas lycka och till min olycka. man säger ju det ibland att äldre hus med sämre isolerande väggar och fönster gör att växterna trivs bättre under vintern.

Citera
          batski
          Inlägg 05-11-2010, 20:00
          Länk hit: #11

Medlem

Tack för ditt svar! Ja jag kanske ska försöka mig på aralia igen när jag flyttat i fall min nästa bostad blir lämpligare för det. Just nu är det ingen idé.

malinsmalin: Hoppas vi inte har kapat din tråd för länge nu? Har du fått reda på vad det är för växter?

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 15:16

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon