CITAT (batski @ 04-11-2010, 13:24)

flaxss: Nu blev jag lite grön här

Hade gärna velat ha såna men har ingenstans där de skulle trivas.
Skulle det kunna funka att ha såna inomhus i fall det rör sig om stora plantor i rätt stora krukor som ju håller fukten bättre, eller är det den torra inomhusluften som är problemet?
dom är lite som murgröna, en del får murgröna att trivas inne åretrunt i samma läge och få hur stora och fina plantor som helst, medan hos andra så trivs dom inte alls.
detta kan nog förklaras att en del har bättre klimat inne än andra. och har inget med skötseln att göra.
för aralia är det nog saknaden av svalka under vintern och den torra luften som gör att dom trivs sämre.
vill du ha en sådan så vill jag tipsa dig om att skaffa den brokbladiga sorten (har sett dom ibland till salu annars är dom ovanliga att hitta). annars hittas den lättare från utlandet exempel på ebay.
annars tycker jag du kan testa aralia igen om du inte har just nu, ibland kan det bli bättre med exempel att byta lägenhet. och värme på vintern hjälper man växterna med att ge extraljus.
eller om man på nått annat sätt försöker göra klimatet inne mer behagligt för växterna, typ försöka få högre fukt och stänga av elementet just där växten står. men det kan ju vara svårt i mindre lägenheter, man fryser ju själv. hos mig har jag avvarat köket till växterna för dom som vill ha svalt, där elementet är avstängt och luften är fuktig. till natten stänger jag alla dörrar till köket så enbart det rummet håll svalt. sedan är mina fönster dåligt isolerade till växternas lycka och till min olycka. man säger ju det ibland att äldre hus med sämre isolerande väggar och fönster gör att växterna trivs bättre under vintern.