Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Vilka frön ger frukt och inte?, Vilka frön ger frukt och inte?
          tentontruck
          Inlägg 04-02-2004, 16:48
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 9
          Medlem nr: 2 771

Här kommer en fråga från en riktig amatör...

Jag hör ofta att man inte ska plantera frön från äpple utan istället ta sticklingar. Anledningen är att ett frö kan ge en helt annan frukt (=surklart) än frukten fröet ursprungligen kom ifrån.
          Likaså har jag lärt mig att exempelvis apelsin- och citronfrön med fördel kan planteras, MEN att man kan inte ta för givet att dessa kommer att bära frukt. Menas att citronplantan jag driver upp kan vara helt steril och könlös?

Vad beror ovanstående generellt på? Har det att göra med ympning eller är det någon annan teknik inom växförädligen som gör att frön ibland är värdelösa ur fruktbärarsynpunkt?

En annan fundering jag har gäller hon- och hanplantor. Har alla växter olika kön? Måste jag exempelvis ha två apelsinplantor av olika kön, och sedan pollinera för hand för att det ska bli någon frukt?
          Vad är dealen med frukter som växer på en buske UTAN artfränder i närheten, är dessa frukter utan frö?

Snälla, kan inte någon reda ut begreppen inom växförädling och förökning så är jag tacksam!!

/ Erik

Citera
          KURT
          Inlägg 04-02-2004, 17:18
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

Citron eller apelsinplantan ger kanske inte frukt i ett svenskt inomhusklimat, men odlade man den i "naturligt" klimat så skulle den ge frukt men det tar lång tid. Men man planterar inte citruskärnor för att få frukt. En äppelkärna som planteras har uppkommit genom korsbefruktning med omlagring av gener, det betyder att trädet som växer upp kommer att ha en blandning av fader- och moder- plantans egenskaper, inklusive en massa egenskaper som kanske är dålda i föräldraplantorna. Om man däremot ympar in en gren så är det en klon med exakt samma egenskaper som tindividen man tog det från. Det går förövrigt utmärkt att också ympa citrusträd, man kan plantera en kärna och sedan ympa in en sort som man vet har speiella egenskaper.

De flesta växter är flerkönade, ibland är de dock självsterila så att de inte kan befruka sig själva. En del växter är skildkönade, tex havtorn och humle.

Citera
          tentontruck
          Inlägg 04-02-2004, 17:35
          Länk hit: #3

Medlem

Tack för svaret Kurt!

OK, så när jag läser att plantan INTE bär frukt är det alltså en sanning med modifikation; den bär inte frukt i Sverige om man inte har resurser modell botaniska trädgården och är beredd att vänta i många år.
          Men hur gamla är egentligen de färdiga plantor som finns att köpa i handeln, vilka ju bevisligen bär frukt? Och vad skiljer dem från den planta jag driver upp från frö?
          Björk är skildkönad också, va?
          Flerkönade växter som bär frukt, är dess frön då identiska med ursprungsindividen? Eller lyckas en flerkönad växt skapa nya anlag trots att modern och fadern är densamma?

Citera
          KURT
          Inlägg 04-02-2004, 17:46
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

De fruktbärande citrusträd man ser i handeln är framtagna för att ge frukt (små frukter) vid tidig ålder och på små plantor. De kärnor man plockar kommer från frukter där träden INTE har dessa egenskaper, där är det stora träd som är anpassade för att ge optimal fruktsättning.

Ingen av våra björlkar är skildkönad, men hanblommorna sitter i spetsen på skotten medan honblommorna sitter i bladvecken.

Även om moder och fader är den samma så sker en omlagring av det genetiska materialet vid meiosen (köncellsförökning) och en halvering av antalet kromosomer . Denna omfördelning gör att egenskaper blandas, vissa egenskaper som inte varit synliga tidigare (undertryckta gener) kan få genomslag medan andra försvinner. Därför blir inte egenskaperna hos avkomman samma som hos föräldrarna. Så för att få samma egenskaper så skall man undvika meios (d v s klona tex genom ympning) . Det är också därför det är så stort intresse i att klona diverse husdjur, eftersom man då vet exakt vad de har för egenskaper. Men meios är faktiskt mycket viktigt, det är ju det (tillsammans med mutationer) som skapar genetisk variation, och det är bra att ha.

Citera
          tentontruck
          Inlägg 04-02-2004, 17:56
          Länk hit: #5

Medlem

Du verkar ha bra svar på alla frågor...!

En sista (?):

Hur bär man sig egentligen åt när man förädlar växter på konventionellt vis? Är det helt enkelt så att man korsar två individer med önskvärda egenskaper, och sedan hoppas på det bästa? Och så fort man uppnått det resultat man är ute efter - återgår till att klona denna individ?

Citera
          Christer i Falkö...
          Inlägg 04-02-2004, 18:30
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 3 056
          Medlem nr: 2 460

Ungefär så går det till.
          Christer.

--------------------
          Varför inte kika in på min blogg? dronten1.tradgardsblogg.se

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 22:36

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon