Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Stickling på pipranka?
          matsstam
          Inlägg 20-11-2010, 17:47
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem nr: 35 365

Hej

Är desperat ute efter hjälp till min pipranka, det är åtminstone tror att det är. Googlade lite och bestämde mig för att det var det när jag läste beskrivningen om hjärtformade blad.

Den måste vart mins 10 meter lång när ett barn bröt av den, ca en meter ifrån roten, så 10 meter hänger nu löst. Går det rädda den? Ringde plantagen nr 1, som sa "jaaa då, bara stoppa i ett glas vatten, växer rötter efter ca 3 veckor", plantagen nr 2 var däremot inte så säker på att det skulle fungera, men hon rådde mig om hormonet från impecta som kan hjälpa till att slå rot, och "håll den kallt om den är inomhus" rådde hon om och om igen.

Blomsterlandet menade däremot att plantagen inte har en aning om vad de pratar om. Håll den varm tyckte hon, och det tar många fler veckor än 3 för att den ska slå rot i vatten.

Impecta som jag mailade svarade så här:

Du kan prova att skära av så du får en färsk snittyta och doppa den i rotningsmedel.
          Annars kan du prova att sätta den direkt i planteringsjord. Det blir inte lika blött och chansen är större för överlevnad.

Vem har rätt? Jag är förvirrad, men jag anser det sista svaret som kanske ett bättre alternativ, då delen i vattnet blivit gul, och en hel rad med blad blivit gula. För mycket vatten? Varken den avbrutna delen i vattnet eller växten i krukan växer nån mer.

En annan undran är var ska jag klippa på plantan som är kvar i krukan för att den ska växa?

Blir otroligt glad om jag kan få ett svar!

Citera
          mimmi 1
          Inlägg 20-11-2010, 19:59
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 389
          Medlem nr: 17 549

jag tror också på rotpulver, men sedan sätta ned den i såjord... kanske under lysrör tills du ser att den rotat sig...

den delen som är kvar i krukan, kan du väl bara låta vara ?

lycka till!

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 20-11-2010, 20:44
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

1.Många växter har hjärtformade blad.. är det en ute växt eller en krukväxt?

2. du kan aldrig rädda 10 meter avbruten pipranka hur du än bär dig åt

3.Delen du har i krukan lär kunna återkomma från roten om den inte övervattnas nu, var försiktig med det tills du ser blad.Ge ljustillskott
          Vill du testa med en stickling i fuktad luftig såjord , med ljuskälla över, sticklingen högst 10 cm lång ,klipp av bladen till halva storleken.Sätt sticklingen/arna i krukans kant inte i mitten.Dock vet jag att piprankesläktet inte är så lätt att stickla.

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          CillaM
          Inlägg 20-11-2010, 21:40
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 3 419
          Medlem nr: 4 901

Att ta stickling av pipranka nu är nästan 100% dödfött. Pröva i maj-juni istället och gör Kerstin som beskrev.

Redigerat av CillaM: 20-11-2010, 21:42

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-07-2025, 13:19

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon