Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Kalkon, Många frågor
          Klint
          Inlägg 10-12-2010, 20:41
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 4 467
          Medlem nr: 18 069

Min man är inte alls förtjust i julbord att äta ute kan han inte tänka sej pga bakterierisken och hemma äter han men inte speciellt många sorter.-Jag kommer ihåg när jag var liten, sa han en dag,då var vi hos mormor och åt kalkon med en jättegod sås.Jag skulle vilja göra det men känner mej osäker finns det nån som är haj på kalkon? har sett att de har frysta är de ok? de ligger på 4-5kg,hur många räcker det till Kom med tips och råd!

--------------------
          Blåklint

Titta gärna in på bygg,

http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=104592&st=60

Citera
          Eva i Skåne
          Inlägg 10-12-2010, 21:50
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 24 744
          Medlem nr: 110

Frysta kalkoner är helt okej. Hur många det räcker till tycker jag är jättesvårt att säga, beror såklart på hur matfriska gästerna är, om man har förrätt och hur mycket tillbehör man har till kalkonen. En god äpplemos tycker jag nästan är ett måste, gele och rödkål passar mycket bra till.
          Jag brukar inte laga till kalkon, det är hos mina föräldrar vi blir bjudna på det, så jag vågar inte beräkna åtgången. 4-5kg kan låta som mycket kött, men man ska betänka hur mycket svinn det är på fågel. Nån annan får råda hur många det räcker till.
          Jag har ett toppentips för att bröstköttet inte ska bli torrt, vilket det lätt blir när man steker en kalkon. Vispa vispgrädde, 3-5dl, och fyll kalkonen med det och äpple, sviskon eller vad man tycker om. Grädden gör bröstköttet riktigt saftigt, jag lovar.
          Sen är ju stekskyn en perfekt grund att göra en god sås på. Sila den först och kanske det är för mycket att använda all skyn. Mjölk eller mjölk/grädde (men grädde finns ju även i skyn), sky, salt och sen kan man gärna blanda nån matsked gele i såsen. Gelen smälter och sätter lite pikant smak.

Citera
          zissi
          Inlägg 10-12-2010, 22:46
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 3 077
          Medlem nr: 5 640

Jag har gjort kalkon nu tre år i rad på gubbens födelsedag i mellandagarna. Uppskattat av alla, båda gamla och unga. Jag köper en fryst kalkon på ca 3,5 kg och det räcker till många (tror 8-10 port.).

- Fyll en upptinad kalkon på ca 3,5 kg med fyllningen: ½-1 påse katrinplommon, 1 dl hackad persilja och 4 klyftade äpplen.
          - Gnid in kalkonen runt om med ½ citron.
          - Pensla kalkonen runt om med kryddsmöret: 1 dl smält smör, 1 msk salt, 4 krm svart- eller vitpeppar, 3 msk kinesisk soja.
          - Stek kalkonen i 225 grader med bröstet nedåt i ca 40-45min/kg eller 2-2½ tim. Ös kalkonen efter ca 40 min. med någon dl vatten och sänk temperaturen till 175 grader. Vänd bröstet uppåt sista halvtimmen.
          - Sås görs av silad sky, vetemjöl, 1-2 dl vispgrädde, peppar, salt o vinbärsgelé. (Jag gör sås på åtminstone 1 liter sky, mums). I grundreceptet ska det vara 2 dl portvin i såsen också, men det går bra utan också.
          - Serveras med kokt potatis, rödkål, brysselkål, gelé m.m. Fyllningen brukar jag lägga i en skål bredvid och den går alltid åt också. Om man inte vill använda fyllningen kan man servera katrinplommon och kokta äppelhalvor med en klick gelé i till i stället.

Redigerat av zissi: 10-12-2010, 22:56

--------------------
          Balkong- och frilandsodling i zon 3

Citera
          Överbölingen
          Inlägg 10-12-2010, 23:26
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 1 602
          Medlem nr: 707

Sorry! Jag är skeptisk till tvär omvändelse.
          Jag skulle börja omvändelsen med 5 sorters sill Därpå skinka i olika former.
          Håll dig till kallskuret ett tag.
          Nästa steg är småvarmt. Kör bara med det han gillar normalt. Sönerna var inte särskilt begeistrade av julbordets läckerheter förrän de blev runt 15 år. Snabbaste acceptansen var den yngste. Vi har en liten kort filmsekvens från dagis där barnen protesterar mot sill. Jonas säger tydligt – Ät sill, det är gott.
          Idag är de själva suveräna kockar efter några år i restaurangkök i väntan på rätt gymnasielinje. Att den som gick det som på den tiden hette Bu numera är GIS ingenjör och den andra som gick Ek är medielärare är en annan historia. Julbordets fröjder kastar de sig över.

Förresten! Kalkon kommer knappast in i vårt hus.

Citera
          Peztis
          Inlägg 11-12-2010, 09:55
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem nr: 20 608

Räknar också med att en kalkon på 3-5 kg räcker till ca 10 personer.

Har gjort det flera gånger på fryst och det blir jättebra, tänk bara på att det tar den 2-3 dagar att tina i kylskåpet.

Gnid in (ut- och invändigt) med citron, salta och peppra.
          Fyll med en blandning av lök, katrinplommon, couscous, soltorkade tomater och valnötter.
          Sy ihop så det inte åker ut.
          Lägg i en stor stekpåse, då behöver man inte ösa.

Av skyn gör man en sååååå god sås (det godaste med det hela!) med grädde och gärna gélé.

Servera kalkonen med sås, couscousfyllningen, géléer och potatis.

--------------------

* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *

Citera
          Klint
          Inlägg 11-12-2010, 14:56
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 4 467
          Medlem nr: 18 069

thanks.gif för alla bra svar!! Detta ska göras! Helt klart kanske hinner vi planera så vi kan ha lite gäster(ja alltså att de kan komma) Nu i mellandagarna men mer troligt sambons födelsedag 18jan. Jag plockar nog godbitarna från alla tips! Evas fyllning zissis sås Peztis stekpåseråd och vilken tur att du skrev om tiningen!
          Vet inte om jag skrev otydligt men jag har alls ingen ambition att "lära"sambon äta julbord definitivt inte sill som knappast inte kommer in i vårt hus flirting.gif

Redigerat av Klint: 11-12-2010, 14:58

--------------------
          Blåklint

Titta gärna in på bygg,

http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=104592&st=60

Citera
          Peztis
          Inlägg 11-12-2010, 17:22
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem nr: 20 608

Vad bra att du får hjälp och inspiration! Det är bra och faktiskt lätt att tillaga kalkon.

Säg till om du vill ha receptet på couscousfyllningen för den är så supergod! T o m god som den är utan att ha varit "stuffing".
          Gillar man inte couscous kan man (enligt kokboken) byta ut mot ris, men det har jag inte provat.

--------------------

* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *

Citera
          Överbölingen
          Inlägg 12-12-2010, 00:14
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 1 602
          Medlem nr: 707

Jag förstår att Kalle Kalkon höjs till skyarna men jag är och har alltid varit skeptisk till tamfågel. Kyckling äter jag som nödproviant. Och då grillad. Kalkon har jag ätit ett par gånger och får kanske skylla på kocken för varken köttet eller tbh var någon smaksensation. Skogshönsen är smakrikare men förståss dyrare om man måste köpa.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-07-2025, 23:30

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon