Jag har gjort kalkon nu tre år i rad på gubbens födelsedag i mellandagarna. Uppskattat av alla, båda gamla och unga. Jag köper en fryst kalkon på ca 3,5 kg och det räcker till många (tror 8-10 port.).
- Fyll en upptinad kalkon på ca 3,5 kg med fyllningen: ½-1 påse katrinplommon, 1 dl hackad persilja och 4 klyftade äpplen. - Gnid in kalkonen runt om med ½ citron. - Pensla kalkonen runt om med kryddsmöret: 1 dl smält smör, 1 msk salt, 4 krm svart- eller vitpeppar, 3 msk kinesisk soja. - Stek kalkonen i 225 grader med bröstet nedåt i ca 40-45min/kg eller 2-2½ tim. Ös kalkonen efter ca 40 min. med någon dl vatten och sänk temperaturen till 175 grader. Vänd bröstet uppåt sista halvtimmen. - Sås görs av silad sky, vetemjöl, 1-2 dl vispgrädde, peppar, salt o vinbärsgelé. (Jag gör sås på åtminstone 1 liter sky, mums). I grundreceptet ska det vara 2 dl portvin i såsen också, men det går bra utan också. - Serveras med kokt potatis, rödkål, brysselkål, gelé m.m. Fyllningen brukar jag lägga i en skål bredvid och den går alltid åt också. Om man inte vill använda fyllningen kan man servera katrinplommon och kokta äppelhalvor med en klick gelé i till i stället.
Redigerat av zissi: 10-12-2010, 22:56
--------------------
Balkong- och frilandsodling i zon 3
|