Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Daggruta och pionvallmo Flemish Antique
          Ann-Sofi i Uppsa...
          Inlägg 08-02-2004, 17:10
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 35
          Medlem nr: 1 781

Har förköpt mig på fröer - igen, och innan jag tänkt ut hur jag egentligen vill ha det!

Bl.a. jag köpt daggruta, Thalictrum speciosissimum "Drifting Clouds". Har bara sett blomman i närbild, inte hela växten, men jag vet att den ska bli ganska hög. Har någon här någon erfarenhet av den? Placering, skötsel? Även skuggviolruta köpte jag, men den vet jag bättre var jag vill ha den (om den nu kommer upp).

Så köpte jag pionvallmo - svart, ljusgul samt "Flemish Antique", som är crèmefärgad med rosaröda strimmor. Den ser fantastiskt vacker ut på bild, men jag vet inte riktigt vilka andra växter jag ska kombinera den med. Är det någon som har haft den och har tips på var den gör sig bra?

Citera
          Helen i Piteå Zo...
          Inlägg 09-02-2004, 10:18
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 4 431
          Medlem nr: 72

Jag har flera olika sorters Thalictrum i min trädgård, och just T.speciosissimum(ca.170-180cm) har jag planterad mitt i en rabatt som har sol nästan hela dagen. Angående vallmon Flemish Antique direktsådde jag i början av maj, men jag tycker inte den var lika vacker som på bilden jag hade sett. / Helen

--------------------
          Besök gärna min hemsida: helens-tradgard.se
          eller min Blogg: http://helenstrdgrd.blogspot.com

Citera
          Ann-Sofi i Uppsa...
          Inlägg 15-02-2004, 19:46
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 35
          Medlem nr: 1 781

Tack, Helen! Då ska jag kanske inte ha alltför stora förhoppningar för Flemish Antique. Den känns lite svårplacerad.
          Bra också att veta att daggruta tydligen tål sol. Jag har just idag satt ut några krukor med Thalictrum-sådd på balkongen (både skuggviolruta och daggruta) för en kort vinter innan våren kommer. Vet inte om de ska behandlas så, men tänker testa lite olika varianter och se vad som gror bäst.

Hälsningar Ann-Sofi

Citera
          Helen i Piteå Zo...
          Inlägg 15-02-2004, 22:44
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 4 431
          Medlem nr: 72

Jag frösådde i mitten av feb-03 Thalictrum delawayi, T. minus adiantifolium, T.rochebrunianum, T.dipterocarum. T.aquilegiifolium, T. sp.Kina stora blad och alla frösådderna åkte ut i snön. Det grodde i början och i mitten av maj. Vad som blir spännande är att se hur de olika sorterna har överlevt vintern i mina rabatter. /Helen

--------------------
          Besök gärna min hemsida: helens-tradgard.se
          eller min Blogg: http://helenstrdgrd.blogspot.com

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-07-2025, 00:31

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon