|
Släktforskning, Nån som pysslar med det? |
|
|
|
11-02-2011, 23:44
|
Medlem
Antal inlägg: 921
Medlem nr: 10 112

|
Jag har börjat lite smått med släktforskning och det är riktigt roligt. Inte för att jag hittat några sensationer, hittills (bara arbetare och bönder), men det är detektivarbetet som är kul. Finns andra här som ägnar sig åt detta?
|
|
|
|
|
11-02-2011, 23:51
|

Medlem
Antal inlägg: 4 721
Medlem nr: 17 660

|
Har hållit på ett tag och jädrans vad kul det är. Särskilt när man kommer allt längre tillbaka i tiden och finner tidgare generationers namn i längderna. Har gjort ett släktträd som jag byggt upp så sakteliga, generation för generation. Som sagt, ett intressant tidsfördriv.
--------------------
Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla
Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.
|
|
|
|
|
12-02-2011, 00:27
|
Medlem
Antal inlägg: 921
Medlem nr: 10 112

|
CITAT (gnon49 @ 11-02-2011, 23:51)  Har hållit på ett tag och jädrans vad kul det är. Särskilt när man kommer allt längre tillbaka i tiden och finner tidgare generationers namn i längderna. Har gjort ett släktträd som jag byggt upp så sakteliga, generation för generation. Som sagt, ett intressant tidsfördriv. Men ibland stöter man ju på problem, t ex att en persons föräldrar anges vara födda där och då, men de finns inte i nämnda församlings födslobok för samma år. Hur går man då vidare? Jag har insett att födelsedata ibland är fel, men är även angiven församling fel ibland?
|
|
|
|
|
12-02-2011, 08:56
|

Medlem
Antal inlägg: 4 738
Medlem nr: 45

|
Min sambo släktforskade för 2 år sedan, men körde fast på Öland......
Vilka program har ni till hjälp?
Elisabeth
|
|
|
|
|
12-02-2011, 10:13
|
Medlem
Antal inlägg: 10 260
Medlem nr: 5 642

|
Jag skulle vilja släktforska, men inbillar mig att det är väldigt svårt då min släkt är i Fnland. Vet inte hur jag ska börja i så fall.
|
|
|
|
|
12-02-2011, 10:27
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
Även för mig blir det jobbigt, bara farfar var svensk, de övriga i den generationen var från danmark och norge. Den danska släkthalvan är också den mest intressanta
|
|
|
|
|
12-02-2011, 12:52
|

Medlem

|
Jag använder programmen med folkräkningar o dödsfall i sverige. Även sajten släktdata (som är gratis) kan innehålla en del godis. Det bästa är ju ett abonnemang när man forskar om släkten, men det är ganska dyrt så jag har unvikit det än så länge. Beror nog på hur långt tillbaka man vill gå. Är själv i slutet av 1700-talet och vill jag gå ännu längre tillbaka i tiden så får jag nog lösa ett abonnemang. Att årtal kan bli fel liksom stavningen av namn och därmed ställa till det, händer titt som tätt. Men det är tjusningen med att söka sina rötter.
--------------------
|
|
|
|
|
12-02-2011, 12:56
|
Medlem

|
|
|
|
|
|
12-02-2011, 13:35
|

Medlem

|
Min sambo hade ett Abo på ett program. Men det är inte billigt precis, men jag tyckte det kunde vara värt det.
Han blev ju nyfiken när hans son frågade honom om han aldrig googlar på sitt namn. Då gjorde han det och då kom ju så mycket upp.
Alla som utvandrade till amerika men även en by i förra Östtyskland som har samma namn som hans efternamn. Och byn var svensk i många år....
Då blev han ju så nyfiken. Vit tog en liten tur med husbilen dit ner. Besökte även byn. Men oj så dött det var där och entypiskt östtysk by. Men långt om länge såg jag en levande människa och pratade med honom.
Jag berättade varför vi var där osv. Han tyckte det var så roligt, så några veckor efteråt fick min sambo ett stort brev med t-shirt från fotbollsklubben som bär hans namn och så en del andra roliga grejor.
Då började han att släktforska. Men som jag sade innan, han sitter fast på Öland. Antigen någon har skrivit alledeles fel eller någon har bytt namn.
Fick kontakt med en tjej in Värmland och hon körde fast där också.
Nog är det spännande
Jag anmälde ju min sqambo till en kurs om släktforskning hos seniornet. Han är ingen PC människa men han har lärt sig att gå genom dessa program.
Anma hur är det med folkbokföring i Finland? Hur långt tillblaka är din släkt finskt? Du får väl börja här och sedan kanske köpa ett finskt program
Elisabeth
|
|
|
|
|
12-02-2011, 13:40
|

Medlem
Antal inlägg: 11 250
Medlem nr: 8 513

|
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 12-02-2011, 13:35)  Min sambo hade ett Abo på ett program. Men det är inte billigt precis, men jag tyckte det kunde vara värt det.
Han blev ju nyfiken när hans son frågade honom om han aldrig googlar på sitt namn. Då gjorde han det och då kom ju så mycket upp.
Alla som utvandrade till amerika men även en by i förra Östtyskland som har samma namn som hans efternamn. Och byn var svensk i många år....
Då blev han ju så nyfiken. Vit tog en liten tur med husbilen dit ner. Besökte även byn. Men oj så dött det var där och entypiskt östtysk by. Men långt om länge såg jag en levande människa och pratade med honom.
Jag berättade varför vi var där osv. Han tyckte det var så roligt, så några veckor efteråt fick min sambo ett stort brev med t-shirt från fotbollsklubben som bär hans namn och så en del andra roliga grejor.
Då började han att släktforska. Men som jag sade innan, han sitter fast på Öland. Antigen någon har skrivit alledeles fel eller någon har bytt namn.
Fick kontakt med en tjej in Värmland och hon körde fast där också.
Nog är det spännande
Jag anmälde ju min sqambo till en kurs om släktforskning hos seniornet. Han är ingen PC människa men han har lärt sig att gå genom dessa program.
Anma hur är det med folkbokföring i Finland? Hur långt tillblaka är din släkt finskt? Du får väl börja här och sedan kanske köpa ett finskt program
Elisabeth Vad menas med ett Abo
|
|
|
|
|
12-02-2011, 13:41
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
http://www.geni.com/ är det många som använder CITAT (Alba @ 12-02-2011, 13:40)  Vad menas med ett Abo  Abonemang
|
|
|
|
|
12-02-2011, 13:46
|

Medlem
Antal inlägg: 29 979
Medlem nr: 8 994

|
mIn bror har forskat en hel del i släkten och han har kommit ner till tidigt 1600 tal. skall man hitta längre ner så bör man vara släkt med adliga eller präster. När nu skriver abo kanske ni Menar åbo och Åbo är ett gammalt namn för lantbrukare. Kan nämna att vi har en tjuv i släkten  han stal en rostig cykel i landskrona och sedan cyklade han till helsingborg där tog polisen han och han fick sitta 3 år i fängelse i göteborg. detta var på 1880 talet
|
|
|
|
|
12-02-2011, 13:52
|

Medlem

|
CITAT (Huggorm @ 12-02-2011, 10:27)  Även för mig blir det jobbigt, bara farfar var svensk, de övriga i den generationen var från danmark och norge. Den danska släkthalvan är också den mest intressanta Forska i Danmark
|
|
|
|
|
12-02-2011, 13:57
|

Medlem

|
Abo = abonemang
aanders ich varje slät hittar man något som kanske inte var bra. Men vad å? Min svärmor var ju emot att min sambo börjar att rota i det gamla, som min svärmor säger.
Men det är så intressant...... Min sambo gillar inte PC, förutom patience och idrottssidor. Men där blev han sittande.
Anma börja med det...
Elisabeth
|
|
|
|
|
12-02-2011, 14:13
|

Medlem

|
CITAT (Huggorm @ 12-02-2011, 13:41)  http://www.geni.com/ är det många som använder Abonemang Aha  CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 12-02-2011, 13:57)  Abo = abonemang
aanders ich varje slät hittar man något som kanske inte var bra. Men vad å? Min svärmor var ju emot att min sambo börjar att rota i det gamla, som min svärmor säger.
Men det är så intressant...... Min sambo gillar inte PC, förutom patience och idrottssidor. Men där blev han sittande.
Anma börja med det...
Elisabeth  Jag har sett att man kan ta abonnemang bara i timmar och sen utöka som det passar. Det kanske är olika i olika databaser - jag vet inte.
|
|
|
|
|
12-02-2011, 14:17
|

Medlem

|
Man benämde ju personer ganska brutalt förr i tiden. Svagsint, idiot mm förekommer titt som tätt. Fast orden hade väl inte samma innebörd då kanske. Även barnadödligheten visar sitt grymma ansikte när man släktforskar. Min farmor o farfar talade mycket om svunna tider. Tänk om man hade haft det nertecknat. Alltid lätt att vara efterklok.
--------------------
|
|
|
|
|
12-02-2011, 15:17
|
Medlem

|
Vilka bra grejer ni tipsar om! Just nu är det alldeles tillräckligt som det är, förhoppningsvis har jag mer tid och ork nästa vinter. Någon gång ska jag ta reda på mer. Blev väldigt nyfiken på farmors släkt då jag fick två kassar med foton och minnessaker av pappa som är efter henne. Väldigt mycket släkt gick åt i kriget, både i Finland och i Tyskland, vad dom nu gjorde där mitt i kriget. Bara en sådan sak är intressant. Farmors syster dog i Berlin 1945. Ingen vet vad hon gjorde där. Var hon lotta som farmor eller var det något annat? Hon hade sin lilla dotter med sig som också dog. De som var tillräckligt gamla för att veta är döda allihopa. Fast det där är ju egentligen nutidshistoria.
Redigerat av Anma: 12-02-2011, 15:18
|
|
|
|
|
12-02-2011, 18:19
|
Medlem
Antal inlägg: 2 446
Medlem nr: 28 186

|
kul tråd.släktforskning är väl något av en folkrörelse? känner massor av folk som gör det.Har själv försökt ta vid efter min far som kartla det mesta men körde fast vid min farfars farfar som troligen var dansk(bornholm) men inte finns registrerad varken i danmark eller sverige då han troligen var baptist.min farfars farmor är det lättare att följa(hon var svensk) men ströks ur kyrkböckerna då hon blev baptist.Står skrivet i böckerna "drabbats av den baptistiska villfarelsen" o följaktligen ströks, hon flyttade till bornholm efter hon träffat sin man o fick 2 barn.Efter att min farfars farfar troligen drunknat i en båtolycka flyttade hon tillbaks till sverige o fick gå "kyrkgång" för att bli upptagen i sv. kyrkan igen.Hon gjorde det för sina barns skull då de inte ansågs vara döpta samt då föräldrarna troligtvis gift sig genom baptistkyrkan o äktenskapet i kyrkans ögon ej var giltigt.De var alltså oäktingar. religionsfrihet fanns ej vid denna tid o följaktligen utvandrade många frikyrkliga bl.a till Amerikat. Har också rötter i finland men där är det svårare att forska,skulle behövt kunna finska.engelska är inte heller gångbart vid kontakter då de flesta inte kan det heller. Har förresten en förfader som var båtsman o dog i det viborgska gatloppet. Man hittar mycket intressant i arkiven o det är lätt att bli biten. Ulf
|
|
|
|
|
12-02-2011, 18:36
|

Medlem
Antal inlägg: 29 979
Medlem nr: 8 994

|
jag har en släkting som var med i pommerska kriget i början på 1800 talet. En igt min farfars bror så skall han ha tagit med sig hem en kanonkula (vi har den hemma nu) så så småning om min pappa fick men jag tror inte på det för i böckerna står att han blev halt och hur skall en halt soldat orka bära hem en kanonkula
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|