Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Skitsvårt att skola om ju, behöver tips!
          jimmy76x
          Inlägg 15-03-2011, 19:26
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 98
          Medlem nr: 35 302

Har ni några bra tips när ni ska tex skola om tomatplantor? Har både rootrainers och pluggbox men det är ju jävligt svårt när man ska flytta på plantorna. trodde att det skulle vara så enkelt att allt satt ihopa i en liten klump som man bara flyttar, men icka sa nicke. Jorden smular ju sönder sig när man ska försöka få upp plantan, känns ju inte alls bra detta. Har ni några tips som underlättar??

Citera
          Norrlänning
          Inlägg 15-03-2011, 19:57
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 87
          Medlem nr: 3 006

se till att jorden är ordentlig genomfuktig, brukar hålla ihop jorden bättre.

Norrlänningen

Citera
          Eva i Skåne
          Inlägg 15-03-2011, 20:00
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 24 744
          Medlem nr: 110

Sen kan du kanske ta nån liten sked eller liknande att lyfta hela jordklumpen med

Citera
          jimmy76x
          Inlägg 15-03-2011, 20:09
          Länk hit: #4

Medlem

Jag tar med en sked och då får jag upp en ganska sammanhållande klump, men sedan ska den sättas ner i en kruka och det är då problemet kommer. När man ska ta bort skeden när man har den i krukan ja då trillar oftast och smular sönder sig. Frågan är hur mycket plantorna tåler utan att det ska gå rent åt skogen...??

Man kanske ska vattna innan som du säger och låta det träcka lite och sedan flytta plantan

Citera
          Eva i Skåne
          Inlägg 15-03-2011, 20:18
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 24 744
          Medlem nr: 110

Det är säkert som norrlänningen säger att det är lättare att hålla ihopa om jorden är ganska nyvattnad, men inte dränkt.
          Håll krukan lite halvliggande med jord nästan upp till kanten på den nedre sidan och lägg plantan med sina rötter och jord så den kommer ungefär mitt i krukan. Fyll sen försiktigt på jord och räta upp krukan.

Du kanske ska vänta lite om dina plantor är väldigt små och ömtåliga? Är det mycket rötter? Och hur många blad har dom hunnit få? Tomatplantor tycker jag inte brukar vara så väldigt klena (inte mot många andra sorter iaf)

Citera
          jimmy76x
          Inlägg 15-03-2011, 20:35
          Länk hit: #6

Medlem

Det var ett bra tips Eva, då lär den nog hamna i mitten ungefär direkt.

Det var 12 dagar sedan jag satte fröet, precis fått upp karaktärsbladet, det var nog lite tidigt. Kliar i fingrarna ju:) satte dem i 7 cm krukor.

Ja ja, man får ju testa, man lär sig av sina misstag. Första året för mig så man få ju testa sig fram lite...smile.gif

Tack för hjälpen

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 15-03-2011, 20:40
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

och att såjorden faller av gör ingenting alls viktigare är att rötterna är hela...

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          PMK
          Inlägg 15-03-2011, 20:59
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 416
          Medlem nr: 35 632

Jag fyller hela den nya krukan med jord sen gör jag ett hål för plantan i mitten, ungefär så djupt och brett som behövs. Är det en lös kruka plantan är i blir det lättare, då låter jag jorden bli torr sen bara vänder jag krukan lite försiktigt, puffar lite i botten så trillar hela paketet ut. Pilla bort lite jord och sen ner i hålet och fixa till det.

Är plantorna inte i individuella krukor tar jag en matsked och gröper ur hela kalaset bara och gör på samma sätt. Inte en enda planta har dött/farit illa för mig vid omplantering iaf! smile.gif

Viktigast av allt är väl dock att låta dem växa tillräckligt länge så det finns tillräckligt med rötter i krukan och att den lilla plantan tål flytten.

Planterade om tomater senast igår. Lycka till! smile.gif

Redigerat av PMK: 15-03-2011, 20:59

--------------------
          Det är kul att odla!

Citera
          jimmy76x
          Inlägg 15-03-2011, 21:46
          Länk hit: #9

Medlem

Du menar att man ska vänta tills jorden är torr istället för lite våt som de andra säger?

Citera
          Biggan_
          Inlägg 15-03-2011, 22:10
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 35 147
          Medlem nr: 5 447

Jag tror du har för lite rötter på plantorna. Rötter binder ihop jorden lite.
          Håll i ett blad när du planterar om, inte i stjälken!

--------------------
          Biggan
          Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom.
          Eyvind Johnson

Citera
          Nina K
          Inlägg 15-03-2011, 22:37
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 102
          Medlem nr: 10 461

Jag är extremt ovarsam när det gäller jorden vid omskolning. Ibland ramlar allt av och det är bara kala rötter som jag stoppar ner. Inget har dött ännu på tre år och x antal olika växter som jag drivit upp. Huvudsaken är att inte ha av alltför många "huvudrötter", dvs de största som växer intill plantan. Är min erfarenhet i alla fall.

Någon gång har det väl hänt att bara någon pytte rottråd följt med och resultatet blir oftast bara att plantan segar en vecka, men sedan är det full sprutt igen.

Klart att man ska vårda de små ömt, men det är inte så farligt som man kanske kan tro om lite rötter slits bort vid omskolningen (det kanske till och med stimulerar ny tillväxt!). Och att jorden ramlar av tror jag inte har någon betydelse alls.

Citera
          Crazy4Flowers
          Inlägg 15-03-2011, 22:37
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 848
          Medlem nr: 23 137

Var det roottrainers du hade satt i dom har väl rätt bra jordvolym eller?? Nästa gång du sår skulle jag ha lagt i mest vanlig näringsrik jord, ev. närområdet där du sätter fröt skulle man kunna ha såjord, då kan man gott låta plantan bli lite äldre innan man planterar om = bra med rötter som håller ihopa allt.

Kika på min sida C4F chili de flesta var ca 20 dagar gamla innan jag planterade om från pluggbox.
          Jag använde inte någon såjord. Vissa pluggar var något torra och de föll isär mera.

--------------------
          Välkommen in på min hemsida www.Crazy4Flowers.se
          Börjar äntligen ljusna, men vad kallt det vart...
          // SusieQ zon 4

Citera
          jimmy76x
          Inlägg 15-03-2011, 22:54
          Länk hit: #13

Medlem

Har du något bra tips hur du får ut plantorna ur pluggboxarna? de är ju jättesmå och pilliga

Citera
          Anki V
          Inlägg 15-03-2011, 23:12
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 3 767
          Medlem nr: 5 714

Är inte meningen med pluggboxarna att plantan ska stå där så pass länge att hela ”pluggen” är genomrotad och därmed också hålls ihop? Min gissning är att du är lite för ivrig.

Jag gillar inte pluggboxarna av just den anledningen. Personligen tycker jag det är bättre att ”bredså” och pilla upp plantorn med en prickelpinne när det är dags att skola om.

/Anki

--------------------
          Rosor är alltid rosor om än i spruckna krus
          Zon 4-5
          Stolt odlare av Blå bergvallmo! ;)

"Vem har sagt att man måste äta hemma i sitt kök?"/Lady Hamilton

Citera
          Anja Danmark
          Inlägg 16-03-2011, 07:24
          Länk hit: #15

Gäster

CITAT (Anki V @ 15-03-2011, 23:12) *
          Är inte meningen med pluggboxarna att plantan ska stå där så pass länge att hela ”pluggen” är genomrotad och därmed också hålls ihop? Min gissning är att du är lite för ivrig.

Jag gillar inte pluggboxarna av just den anledningen. Personligen tycker jag det är bättre att ”bredså” och pilla upp plantorn med en prickelpinne när det är dags att skola om.

/Anki

hæ hæ - det er netop derfor, jeg bruger roottrainers eller enkelte små potter, så planten kan få en ordentlig rod, inden jeg begynder at flytte rundt på den... Jeg bredsår slet ikke noget overhovedet!

Citera
          malcolm
          Inlägg 16-03-2011, 09:46
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem nr: 30 311

Jag brukar låta plantan sticka upp mellan fingrarna och sedan vänder jag upp och ner på krukan och får således hela jordklumpen i handen.

Citera
          Iren
          Inlägg 16-03-2011, 10:08
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 981
          Medlem nr: 35 230

CITAT (jimmy76x @ 15-03-2011, 22:54) *
          Har du något bra tips hur du får ut plantorna ur pluggboxarna? de är ju jättesmå och pilliga

Jag tar två typ smörknivar och sticker ner på var sin sida, lyfter och håller ihop samtidigt. Det tycker jag är bra då jorden(såjorden) ofta är lite smulig. Vattnar alltid innan också, om inte annat för att då är plantan lite mer "spänstig".

--------------------
          Irene zon 3 :-)

Citera
          Selma
          Inlägg 16-03-2011, 10:29
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 99
          Medlem nr: 2 587

Var inte för snabb med att omplantera!
          Bästa sättet att få upp plantorna ur pluggboxen är att trycka upp dem en i taget underifrån med trubbiga änden av en blyertspenna.

Citera
          Iza
          Inlägg 16-03-2011, 12:33
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 418
          Medlem nr: 2 351

Lyft upp den övre delen där plantorna är och stick upp tex en blyertspenna underifrån och peta upp plantan med. Ha omskolningskrukan förberedd med ett lagom stort hål i jorden och sätt ner plantan direkt. Sedan kan du så nytt i de tomma cellerna, medans resten som inte skulle skolas om växer vidare. flirting.gif

--------------------
          zon3-4

Citera
          Crazy4Flowers
          Inlägg 16-03-2011, 15:58
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 848
          Medlem nr: 23 137

Förstår inte problemet att få ur dom ur pluggboxen, meningen är eg. at man ska trycka ner hela övre delen på den undre så piggarna ska trycka upp alla plantorna, men man brukar inte ta ur alla samtidigt. Jag trycker med tex lillfingret på undersidan, men det lär gå lika bra med vad som helst som går in i hålen. Man ska inte ta ur förns det finns ett ordentligt rotsystem så håller allt ihopa finfint.

Redigerat av Crazy4Flowers: 16-03-2011, 15:58

--------------------
          Välkommen in på min hemsida www.Crazy4Flowers.se
          Börjar äntligen ljusna, men vad kallt det vart...
          // SusieQ zon 4

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-07-2025, 01:18

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon