Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Gamla äppleträd, går dom att bärga????
          Tesa
          Inlägg 14-02-2004, 14:07
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3 397
          Medlem nr: 2 483

jag har två jättegamla äppleträd som gett god frukt och mycket i många år men nu verkar dom ha tappat lusten... det ena trädet lutar (har alltid gjort) men nu har det börjar att spricka i stammen.
          Att jag kan stötta det så att belastningen minskar har jag förstått men jag undrar om det är kört nu när det spruckit eller om det finns nåt att göra och hopp om att det överlever
          Hur mycket vågar jag beskära dom, iaf det ena, det friskaste, har en ganska så tät och rufsig krona där många grenar såg ut att vara på upphällningen i somras
          Snälla, finns det nåt jag kan göra för dom för jag vill ha dom kvar fastän jag har en massa andra äppleträd... dom här är liksom lite speciella wub.gif

--------------------
          Tesa
          zon 3-4
          Här finns min blogg: Uti vår hage...

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 14-02-2004, 14:15
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Äppelträd kan leva LÄNGE även med stora skador, sprickor och liknande. Ska du göra lite hårdare beskärning så är det JAS (Juli, Augusti, September) som är beskärningstiden. Sjäv skulle jag nog helst göra beskärning över flera år istället för att göra ett jättestort ingrepp. Det är svårt att få trädet snyggt ifall man tar bort riktigt grova grenar men har du någon grov gren som börjar se lite farlig ut så ska du nog ta bort den ändå.

En annan sak som brukar få fart på gamla äppelträd är att ta bort ev. gräsmatta under trädet, slänga på lite ny jord och så grönögödslingsgröda under trädet.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          Cilla
          Inlägg 16-02-2004, 13:08
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Ja, äppelträd lever länge med sina krämpor och Åsas råd är samma som jag skulle ge - gröngödsla och beskär lätt flera år i rad hellre än att vara radikal ett år.

Jag brukar inte beskära hårt eller stort i gamla träd, men inrikta beskärningen på att lätta tyngder. Ett gammalt, sprucket äppelträd lever längre om det inte har långa, tunga fruktgrenar. Ofta kan man välja mellan att kapa en grov gren eller reducera den genom att skära bort de fruktgrenar (betydligt klenare ved, kanske 2 cm grova) som tynger ned mest. Det senare är att föredra om man vill att trädet ska leva länge. Hellre 100 små snitt än 2 stora!

När man stöttar bör man göra det så sparsamt som möjligt. Ställer man en bock eller liknande under en gren tappar den sin egen vitalitet om den inte kan svaja. Man kan undvika detta genom att stötta endast under fruktsäsongen och sedan ta bort stödet.

--------------------

Citera
          Tesa
          Inlägg 16-02-2004, 16:04
          Länk hit: #4

Medlem

OK,då har jag inte varit helt fel ute när jag klängt runt med grensaxen då...tyvärr är träden såpass höga att det är HÖG stege som gäller i fortsättningen .. unsure.gif
          Tack för svaren, jag har dock fler frågor.
          Gör det gott om jag borstar bort mossa och lavar och sånt också? I ena trädet finns ett stort skatbo, gör det nåt om det är kvar eller är det bäst att ta bort det?
          Här är en vinterbild på mina kära träd wub.gif dom är säkert över hundra år för när svärfar flyttade hit på -36 så såg dom likadana ut (påstår han iaf)

--------------------
          Tesa
          zon 3-4

Citera
          Cilla
          Inlägg 16-02-2004, 16:25
          Länk hit: #5

Medlem

Fina äppeldamer du har! Det till höger ser inte ut att vara på sin ålders höst även om det är 70 år gammalt. Äppelträd kan leva länge, flera hundra år, och om de får ålderstecken tidigt eller sent beror på behandlingen.

Strunta i mossan, men bry dig om marken och jorden under trädens kronor. Det ser ut som att en vintergrön (gran?) häck planterats på trädens äldre dagar strax invid och i samband med grävningen för den har säkert trädens rötter skadats. Om du luckrar upp marken/grässvålen under hela kronan och gärna en bit till, lägger kompost, löv och lite jord där och sedan sår gröngödslingsväxter har du givit träden ytterligare många år att leva.

Att ta bort mossa på grenarna har kommit och gått som ett mode, och det finns ingen biologisk vettig anledning att ta bort den. Enda undantaget är om trädet har håligheter som mossan täpper till eller gör ständigt fuktig. Då kan man pilla bort den.

Ibland hävdas att insekter som är skadliga för träden finns i mossa och lavar, men det bor i trädens bark också liksom trädens vänner som äter skadeduren. Hellre många olika typer av insekter i balans än försök att sterilisera miljön i och kring träden.

--------------------

Citera
          Tesa
          Inlägg 16-02-2004, 22:53
          Länk hit: #6

Medlem

Det är en granhäck därbakom men den har nog stått där i 25 år och det är nog iaf 1 m emellan och träden står lite högre så det beror nog inte på den att träden börjar bli trötta.... för det har dom blivit de sista 5 åren kanske...
          Jag har börjat så smått att gräva undan gräsmatta och att fylla upp så att marken mellan träden och häcken blir jämn, hade en gång tänkt mig en uteplats här men det kanske kan vänta några år så får jag se om jag kan få fason på träden först
          Tack för engagemanget i mina träd wub.gif

--------------------
          Tesa
          zon 3-4

Citera
          Cilla
          Inlägg 17-02-2004, 00:13
          Länk hit: #7

Medlem

Hej Tesa,
          Tyvärr är uppfyllning ovanpå trädens rötter inget som förbättrar deras vitalitet, tvärtom. Rötterna växer ut på ett djup under markytan där det idag fins bäst syre och näring, och fyller man på försvåras näringsupptagningen, fräst rotandningen. Så länge osm man gör det lite och långsamt, kanske 1 dm per år med luftigt humusrikt material behöver det inte försvåra, men mer eller snabbare gör det. Rötterna måste hinna växa uppåt i den takt som humusen läggs på.

Du ser själv bäst om träden "stått still" de senaste 10 åren genom att se om de utvecklat vegetativ ved (med endast bladknoppar) som bör vara mer än 10 cm, eller om det istället utvecklats fruktanlag (blomknoppar) långt ut på grenspetsarna i träden. Så länge träden utvecklar vegetativ ved har de god näringsupptagning, rotandning och jordmiljö (med vissa undantag som hård beskärning, gräsmattegödsel mm).

--------------------

Citera
          Tesa
          Inlägg 19-02-2004, 13:42
          Länk hit: #8

Medlem

Ojdå, då ska jag genast sluta med att fylla upp... och så ska jag ut och klättra och inspektera.... (hmmm, gräsmattegödsel, det var en rolig en det)rolleyes.gif tongue.gif
          Tack igen, Cilla

--------------------
          Tesa
          zon 3-4

Citera
          Unn
          Inlägg 20-02-2004, 03:21
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 445
          Medlem nr: 2 288

Hej hopp!

Vilka vackra träd Tesa. Har själv en grandoldlady (Gissleberga Astrakan kallad, helt unik av sitt slag wub.gif ) . Under de tre år jag haft förmånen att leva med henne har äppelskörden bara gått utför, trots att jag tror jag efterlevt alla goda skötselråd som bl.a. Cilla och Åsa delat med sig av(hrm..nåja...bortsett från att jag hitintills inte vågat skära i det sleep.gif ) .

Nog kan det väl också vara så att blomning och fruktsättning kan variera lite från år till år, beroende på klimat och pollinerare och sådant? Det är åtminstone det jag tröstar mig med hitintills, eftersom det varit en rätt dramatisk skillnad på mina tre skördar. Mitt träd är också lite sprucket och lutande och fyller 98 år i år, men jag tycker att hon fortfarande är ung och vital och hoppas verkligen på fler äpplen i år!

Unn i Gissleberga

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 10:27

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon