Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Har jag fobi eller är jag som alla andra?
          Fjortispower
          Inlägg 18-04-2011, 17:38
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 712
          Medlem nr: 34 377

Våren är här! Beroende på vem du är och hur du ser på tillvaron kan det vara tider då bröst och rumpa börjar synas när de trycks mot cyklarnas sadlar, mopeder som skräms, blommor som blommar eller att insekternas värld tar över. För mig gäller det mestadels det sistnämnda av de nämna. Jag kan på avstånd titta på bin och humlor. Men när de flyger mot mig, eller om jag märker att det sitter en vilande humla i balkongen bara en meter ifrån mig kan jag bli helt vild och skutta därifrån skrikandes (tänk dig en fjortis i rosa som skuttar till av rädsla).

Allra värst avskyr jag som sagt humlor, bin och getingar. Men även tvestjärtar, harkrankar, husflugor och allt som ser äckligt ut. Jag blir helt panikslagen om humlor, bin, getingar och dylikt närmar sig, eller bara om jag hör det där "BZZZZZ". Hela min familj är väll lite som jag ska jag tillägga, och min fjortisvän. Men hur är det med er?

--------------------
          Även ett rosa monster kan ha gröna fingrar!

Citera
          andersen
          Inlägg 18-04-2011, 17:49
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 4 130
          Medlem nr: 51

Nej jag har inga sådana problem, tror att det är typiskt fjortisar som är lite fjompiga av sig. smile.gif

--------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Att inte cykla är att gå för långt.

Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.

Citera
          malarmaster
          Inlägg 18-04-2011, 18:00
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 2 446
          Medlem nr: 28 186

stor burk med radar löser det mesta. ulf

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 18-04-2011, 18:44
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

CITAT (Fjortispower @ 18-04-2011, 18:38) *
          Våren är här! Beroende på vem du är och hur du ser på tillvaron kan det vara tider då bröst och rumpa börjar synas när de trycks mot cyklarnas sadlar, mopeder som skräms, blommor som blommar eller att insekternas värld tar över. För mig gäller det mestadels det sistnämnda av de nämna. Jag kan på avstånd titta på bin och humlor. Men när de flyger mot mig, eller om jag märker att det sitter en vilande humla i balkongen bara en meter ifrån mig kan jag bli helt vild och skutta därifrån skrikandes (tänk dig en fjortis i rosa som skuttar till av rädsla).

Allra värst avskyr jag som sagt humlor, bin och getingar. Men även tvestjärtar, harkrankar, husflugor och allt som ser äckligt ut. Jag blir helt panikslagen om humlor, bin, getingar och dylikt närmar sig, eller bara om jag hör det där "BZZZZZ". Hela min familj är väll lite som jag ska jag tillägga, och min fjortisvän. Men hur är det med er?

Vanlig lätt insektsfobi, även om det finns hopp eftersom du kan se på dem på avstånd. Försök behärska dig och kom ihåg att ingen insekt går till anfall oprovocerat. Ingen du kan se i alla fall.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 18-04-2011, 18:45
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Har aldrig haft såna problem och inte mina barn heller. Hur skulle det gå att bo på landet om man har såna fobier?

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Meriona
          Inlägg 18-04-2011, 18:49
          Länk hit: #6

Gäster

Det hade nog varit väldigt jobbigt. Jag har inte fobier för bzzzzzare men har fullkomlig mask-skräck, så jag förstår dig Fjortispower. Det är jobbigt!

Citera
          Fjortispower
          Inlägg 18-04-2011, 18:59
          Länk hit: #7

Medlem

Visst tål jag dem när det är på öppna ställen, t.ex. ute. Då kan jag glo på dem och fascineras en aning, för då vet man att man kan fly om det skulle behövas. Men det är när de är inomhus, på balkongen, eller dylikt, då man får panikattackerna. Speciellt om man märker att en är på dig, eller att en insekt har snuddat vid mig, då blir det fullständig kaos ska ni veta.

--------------------

Citera
          Huggorm
          Inlägg 18-04-2011, 19:26
          Länk hit: #8

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Jag har inga såna fobier, men när insekter kommer i stor mängd börjar jag känna lite motvilja. som att man lyfter på en låda och det bara väller ut kackerlackor till exempel, eller att det är flugor precis överallt, att de flyger mot öron, näsa och mun som de ibland gör. Enstaka insekter är inga problem, men kommer de i flock så är det värre.

Fjortispower: Kan man anta att du inte är speciellt förtjust i fästingar?

Citera
          Fjortispower
          Inlägg 18-04-2011, 19:35
          Länk hit: #9

Medlem

CITAT (Huggorm @ 18-04-2011, 20:26) *
          Jag har inga såna fobier, men när insekter kommer i stor mängd börjar jag känna lite motvilja. som att man lyfter på en låda och det bara väller ut kackerlackor till exempel, eller att det är flugor precis överallt, att de flyger mot öron, näsa och mun som de ibland gör. Enstaka insekter är inga problem, men kommer de i flock så är det värre.

Fjortispower: Kan man anta att du inte är speciellt förtjust i fästingar?

Bläääää blääääää säger jag bara, och vågar inte ens tänka tanken! Som tur har jag aldrig blivit "biten" av en. Men jag brukar faktiskt skaka av kläderna ordentligt och göra fästingkontroller under somrarna.

Utan att överdriva kan jag berätta att just såhär kan det se ut om jag skulle råka "röra" vid en insekt.
          Panikattack

--------------------

Citera
          Christa
          Inlägg 18-04-2011, 20:11
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem nr: 6 894

CITAT (Fjortispower @ 18-04-2011, 20:35) *
          Bläääää blääääää säger jag bara, och vågar inte ens tänka tanken! Som tur har jag aldrig blivit "biten" av en. Men jag brukar faktiskt skaka av kläderna ordentligt och göra fästingkontroller under somrarna.

Utan att överdriva kan jag berätta att just såhär kan det se ut om jag skulle råka "röra" vid en insekt.
          Panikattack

Humlor är väldigt fredliga så skall du försöka närma dig någon surris så börja med en humla. Jag brukar rädda dom ur vattentunnan genom att stoppa ner fingret och låta dom krypa upp. Dom har aldrig gjort mig illa. På min signaturbild ser du en humla som sitter i min hand och äter honung. Den är lite tilltufsad och trött efter att ha badat lite för länge.

Själv tycker jag att iglar är ryyyys.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 18-04-2011, 20:26
          Länk hit: #11

Moderator

CITAT (Christa @ 18-04-2011, 21:11) *
          Själv tycker jag att iglar är ryyyys.

Dom är faktiskt lite småäckliga. Det kryllar av hästiglar på ett ställe där jag brukade bada som barn. Men de angriper väll inte människor?

Citera
          Cacki
          Inlägg 18-04-2011, 20:31
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 6 240
          Medlem nr: 6 755

Jag håller med Huggorm att när de blir för många kan vilka sötnosar som helst bli lite äckliga. För några år sedan var det ju onormalt många nyckelpigor och då tyckte jag att t.o.m dom var lite otäckta. Annars bryr jag mej inte så mycket om ifall insekterna kommer och tjingsar.
          Jo, jag hade en sådan där stor källarspindel som spankulerade över mitt ena öra en gång och då hojtade jag till och började sprattla lite.

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          Vippan
          Inlägg 18-04-2011, 20:40
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 4 078
          Medlem nr: 14 624

Iglar användes förr i tiden till åderlåtning,patienten tappades på det sk dåliga blodet och skulle då bli botad.

Insekter kommer jag bra överens med. men däremot ormar då blir det en sån där panikattack ryser bara jag tänker på en orm.

Redigerat av Vippan: 18-04-2011, 20:40

Citera
          Christa
          Inlägg 18-04-2011, 20:48
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem nr: 6 894

CITAT (Huggorm @ 18-04-2011, 21:26) *
          Dom är faktiskt lite småäckliga. Det kryllar av hästiglar på ett ställe där jag brukade bada som barn. Men de angriper väll inte människor?

Jag vet inte säkert. Har ju ockås hört att de inte går på människor men några har berättat att de fått iglar på sig som sugit blod men det kan ju har varit blodiglar. Vet inte hur vanliga de är i Sverige.

En gång när jag fiskat upp ett tiotal abborrar och lagt på land någon meter från en lite å så skulle jag lägga dom i påse. Precis när jag skulle greppa tag i dom så upptäckte jag en stor hästigel som låg och sög på gälarna på en av dom. Den var 10-15 cm lång och det gick vågor genom kroppen.

Då skrek jag till så det ekade över nejden och min kille sprang genast till bilen och bytte sina flapp-flapp skor mot gummistövlar.

CITAT (Vippan @ 18-04-2011, 21:40) *
          Iglar användes förr i tiden till åderlåtning,patienten tappades på det sk dåliga blodet och skulle då bli botad.

Insekter kommer jag bra överens med. men däremot ormar då blir det en sån där panikattack ryser bara jag tänker på en orm.

Någon sa att man använder dom fortfarande vid t ex handkirurgi för att få igång blodcirkulationen. Vet inte om det är sant.

Citera
          Fjortispower
          Inlägg 18-04-2011, 20:54
          Länk hit: #15

Medlem

Konstigt nog är jag inte lika rädd för iglar och sådant slem. Och absolut inte ormar - de är mysiga smile.gif

--------------------

Citera
          Huggorm
          Inlägg 18-04-2011, 20:57
          Länk hit: #16

Moderator

CITAT (Fjortispower @ 18-04-2011, 21:54) *
          Och absolut inte ormar - de är mysiga smile.gif
          Vissa mindre än andra.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 18-04-2011, 21:00
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Lite iglologi. Blodigeln är vackert längsbandad i olika färger. Suger blod. Finns sällsynt, mest i mindre sjöar och dammar. Hästigeln är enfärgad svart. Mycket vanlig i alla vatten. Suger inte blod. Lever av insektslarver och snäckor.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 18-04-2011, 21:05
          Länk hit: #18

Moderator

CITAT (Gossen Ruda @ 18-04-2011, 22:00) *
          Lite iglologi. Blodigeln är vackert längsbandad i olika färger. Suger blod. Finns sällsynt, mest i mindre sjöar och dammar. Hästigeln är enfärgad svart. Mycket vanlig i alla vatten. Suger inte blod. Lever av insektslarver och snäckor.
          Jag har sett hästigel äta på agnet i kräftburar, död vitfisk. Så det är inte bara insekter och snäckor, även om jag inte tror de går på människor. Kanske mänsliga lik, dumpade i sjöar?

Utomlands finns det fler spännande iglar, bland annat en blodsugande sort som lever i fuktigt gräs och biter tag i fötterna på folk som går förbi.

Redigerat av Huggorm: 18-04-2011, 21:06

Citera
          KRT
          Inlägg 18-04-2011, 21:38
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

Har inte direkt någon insektsfobi (även om jag helst äter inne i augusti då getingarna är som flest och mest slöa), men spindeldjur (8-beningar som spindlar, skorpioner och fästingar) är en annan sak...
          Har iofs börjat lära mig hantera korsspindlarna (de sitter mest i sitt nät) men jaktspindlar är det värsta jag vet, tillsammans med hoppspindlar och fästingar!

Humlor är däremot jättesöta och snälla, och nästan alla insekter mår bättre om man ignorerar dem och låter dem sköta sig själva.....

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 18-04-2011, 22:01
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Lite insektsfobi - hur vanligt som helst...

Oftast går det att bli av med, med hjälp av enkel beteendeterapi...

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 30-06-2025, 06:26

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon