Medlem
Antal inlägg: 27
Medlem nr: 43 015
Jag har flyttat till villa och undrar vad det är som växer i rabatten. Kan någon hjälpa mig att identifiera bladen på bilderna? 1. Ser ut att ha spritt sig som löpeld med rotskott. 2. Ser ut som någon slags lilja på bladen, men det syns inga knoppar?! 1, 3 och 4. Hade långa (40-60cm) vissna stjälkar från förra säsongen som jag klippte ner i mars.
Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301
1:an tycker jag ser ut som praktlysing, växer som ogräs o sprider sig väldigt lätt så det gäller att hålla efter den så den inte tar över hela rabatten och mer därtill.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
Medlem
Antal inlägg: 27
Medlem nr: 43 015
Tack igen - har fått gräva upp lysingen som spritt sig som pesten och nästan kvävt ihjäl en massa annat.
Vet någon hur eller var man kan plantera den så den inte sprider ut sig så förbaskat? :-) Den är ju lättskött och dekorativ under kontrollerade former, så att säga!
--------------------
Odlar i zon 2-3 (norra Sthlm) i något sur, tung & lerig, men relativt väldränerad jord välbesökt av daggmaskar :-)